Německo zpoplatní dálnice, následuje evropský trend
Německo dlouho zůstávalo jedním z mála států v Evropě, kde se za použití dálniční sítě neplatilo. To se však od příštího roku změní, Němci systém mýtného pro osobní vozy zavedli kvůli snaze o získání více finančních prostředků na rozvoj a modernizaci dopravní infrastruktury.
Naši západní sousedé zavedením mýtného následují trend, ve většině evropských zemí se za užití dálnice musí platit. Výjimkou jsou Finsko, Dánsko nebo Nizozemí. Třeba v Polsku a Velké Británii se pak mýto platí jen na vybraných úsecích zdejších dálnic.
Systém vybírání mýtného se však v jednotlivých státech liší. Na Slovensku, v Rakousku nebo ve Švýcarsku si řidiči osobních aut musí podobně jako u nás zakoupit dálniční známku, kterou následně nalepí na čelní sklo svého vozidla. Výše poplatku se v tomto případě odvíjí podle časového období zakoupené viněty. Na Slovensku se za roční známku platí 50 eur (1.374 Kč), ve Švýcarsku 40 franků (1.050 korun).
V Maďarsku funguje obdobný systém. Papírové dálniční známky ale nahradil elektronický systém, přičemž ne na všech dálnicích se mýto platí. Tzv. virtuální dálniční známku lze zakoupit na hraničních přechodech, čerpacích stanicích nebo prostřednictvím internetu. Výběr mýta hlídá kamerový systém podle registrační značky vozidla. Za roční známku se zde platí 42.980 forintů (3.940 korun).
V Itálii, Chorvatsku nebo Francii je zase zaveden systém mýtnic, na kterých se poplatek platí. Výše poplatku se v těchto zemích odvíjí podle ujeté vzdálenosti. Třeba za úsek z Paříže do Štrasburku dlouhý 480 kilometrů se platí 38 eur (1.040 Kč), jízda z Milána do Janova dlouhá 150 kilometrů pak přijde na 10,10 eura (280 Kč). Některé francouzské dálnice je ale možné využít zdarma.
Německo zavede elektronický systém, výběr mýtného bude sledovat systém mýtných bran sledující registrační značku vozidla. Výše poplatku se bude odvíjet podle emisní normy, kterou daný vůz splňuje, a podle objemu jeho motoru.