Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německý zájem o elektromobily klesá. Čekejte velké slevy

Ondřej Šámal
Diskuze (83)

Největší evropský trh s automobily se potýká s poklesem poptávky po lokálně bezemisních vozech. Jejich nákup byl totiž až do poloviny loňského prosince dotován přímo ze státní kasy. Pobídky ovšem ze dne na den skončily.

Mnoho evropských výrobců v následujících letech přejde na výhradně elektrické portfolio. Tenhle směr jim více méně vytyčili evropští politici, kteří tlačili na velmi přísnou podobu emisní normy Euro 7 a faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Jenže situace se trochu zamotává.

Euro 7 nakonec nebude tak striktní, přičemž zájem o lokálně bezemisní vozy zatím není takový, aby od poloviny příští dekády prodejům kralovaly. Názorným příkladem je Německo, největší automobilový trh v Evropě a nejdůležitější odbytiště elektromobilů na kontinentě.

Loni zde bylo registrováno 524 tisíc elektrických aut. Jenže pobídky v polovině prosince z rozhodnutí tamního ústavního soudu, který zrušil přesunutí 60 miliard eur do klimatického fondu, z něhož se podpora vyplácela, skončily. Přičemž právě subvence byly jedním z klíčových faktorů zájmu o elektromobily.

Ačkoliv se některé automobilky na německém trhu odhodlaly k slevám ve výši odpovídající dřívějším dotacím (třeba odcházející Dacia Spring zlevnila až o 10 tisíc eur, Volkswagen zase na vybrané modely ID. poskytuje bonus v řádu až vyšších jednotek tisíc eur), prodeje přesto ztrácejí dynamiku. V lednu sice bylo registrováno 22.474 vozů (meziročně +24 %, avšak v porovnání s nízkými počty v lednu 2023), v únoru čísla spadla na 27.479 (-15 procent).

Tento trend by mohly zvrátit výrazně levnější modely s cenou okolo 20 až 25 tisíc eur (asi 500 až 625 tisíc korun), o kterých však většina výrobců teprve mluví. Výjimkou je nový Citroën ë-C3, který v Německu startuje na částce 23.300 eur (zhruba 589.000 Kč). Jenže čím levnější auto, tím nižší marže pro výrobce. Přitom evropské automobilky do vývoje a výroby elektromobilů v uplynulých letech investovaly biliony korun, které se jim musejí co nejdříve začít vracet.

Právě vysoká cena je jedním z hlavních důvodů, proč sedm z deseti Němců o koupi elektrického auta nejeví zájem. Podle průzkumu časopisu Automobilwoche a berlínské agentury Civey specializované na online průzkumy veřejného mínění jsou dalšími faktory též dojezd (zejména v zimě), zmíněná absence dotací a nedostatečná veřejná síť dobíječek a vysoké ceny za jejich služby. Dražší stojany by měly ovšem sloužit pouze jako alternativa v případě delších cest, elektromobily byste totiž správně měli nabíjet primárně z domácí sítě.

Video se připravuje ...

Největšími skeptiky jsou podle průzkumu Němci ve věkových skupinách 40 až 49 let a 50-64 let. V jejich případě elektromobilům nedůvěřuje 74, respektive 72 procent dotazovaných. O moc lepší to však není ani u mladších ročníků 18 až 29 let, kde se k lokálně bezemisním autům negativně staví 64 % lidí.

Ondřej Šámal
Diskuze (83)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
24. 3. 2024 16:27
Re: Ne, zajem v EU o EV neklesa
Ne v NL rozhodně není stejný jejich provoz, proto to nikdo nekupuje a nekupují se ani EV, takže celkový prodej automobilů bez rozdílu pohonu a značky se propadl a děje se bude se tak dít na většině EU trzích
Avatar - Barrichello
24. 3. 2024 16:25
Re: kupte si Tesličku!
sám seš ruskej bolševik, trolle
Avatar - xxc
24. 3. 2024 12:59
Re: Tak Ev není pro každého
Phev asi nikto nespominal, tych 150 km denne da ev s prehladom a lacnejsie, ako nejake spalovacie auto. Pokial ma clovek kde nabijat. Zase kazdy den stat na nabijacke by som nechcel :-) Phev je nezmysel v tomto pripade.
Avatar - rohYpnol
24. 3. 2024 08:27
Re: Tak Ev není pro každého
Opět 100x omílané nesmysly.

1) servis PHEV je nejdražší - staráš se hák o EV, tak o ICE. Olej budeš měnit i kdyby jsi na něj nahel nula km a ojzezdi všecko v EV módu.
2) servisovatelnost PHEV je z principu tragická. I banální věci jako třeba výměna svíček atp. může být problematická, protože v motorovém prostoru prostě není místo na nic a všecko tam je natlačené. Navíc dnešní přístup k vývoji, kdy na přístupnost zcela kašlou...
3) váha - PHEV je těžší, takže podvozkove díly půjdou rychleji do hajan.
Takže těch pár peněz, které potenciálně ušetříš pokud má ohňostroj doma levné nabíjet a jezdit část v EV, je absolutně bezvýznamná. Zvlášť když jsme na počátku opět v mnoha vyšších pořizovacich nákladech.
Avatar - xxc
24. 3. 2024 00:37
Re: Tak Ev není pro každého
Ved to je ideal, 58 km do prace, to uz pri takom najazde sa usetri na palive a pri dlhsej jazde na hrad cez vikend sa to niekde nabije cestou.