Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nenápadná nezbytnost: Co všechno musí zvládnout zapalovací svíčka?

Zapalovací svíčka a její jednotlivé části
Listové měrky slouží k určení vzdálenosti elektrod, takzvanému odtrhu. Ten se s přibývajícími kilometry zvětšuje, čímž se zvyšuje přeskokové napětí.
V závislosti na motoru se svíčky mění zpravidla po ujetí 40 000 až 100 000 km
Dobový reklamní plakát na svíčky firmy Bosch
12 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Na první pohled nenápadná součástka, bez níž zážehový motor ani nehlesne. Navíc zapalovací svíčka musí být levná a současně odolávat vysokým teplotám a tlakům.

Kde se tedy vlastně vzala zapalovací svíčka? V roce 1898 si ji nechalo patentovat hned několik vynálezců. Konkrétně Nikola Tesla, Robert Bosch a Frederick Richard Simms. Jenže se svíčkou jsou spojováni také Karl Benz nebo Albert Champion, zakladatel známé firmy na její výrobu.

Ve skutečnosti jako první použil toto zařízení Belgičan Jean Joseph Étienne Lenoir v roce 1860 k zapálení směsi u svého motoru. Masové uplatnění svíčky ale bylo možné až s vynálezem zapalování pomocí magneta. To vymyslel Gottlob Honold, jeden z inženýrů pracujících pro Roberta Bosche v roce 1902.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi