Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neobvyklá oslava: Na počest 40 let Renaultu v F1 vznikla... stylová čajová konvice!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Renault vstoupil do Formule 1 před čtyřiceti lety a součástí oslav jeho významného výročí je uvedení čajové konvice, odkazující svým designem na monoposty francouzské značky i jejich přezdívku ze sedmdesátých let.

Rozhodnutí o vstupu automobilky Renault do exkluzivního světa Formule 1 padlo v roce 1975. Monopost RS01 byl dokončen o dva roky později a jeho první ostrý start se uskutečnil 16. července roku 1977 v rámci Grand Prix Velké Británie na závodním okruhu v Silverstone.

Renault RS01 se stal prvním monopostem Formule 1 s turbodmychadlem přeplňovaným motorem. Zadní kola tohoto vozu roztáčel přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru, což byl v době vlády atmosférických třílitrových osmiválců Ford Cosworth DFV, jimž sekundovaly dvanáctiválce značek Alfa Romeo, Ferrari a Matra, skutečně průkopnický krok.

Ambiciózní program nasazení monopostu s přeplňovaným motorem se samozřejmě neobešel bez problému a Renault RS01, za jehož volant usedl Jean-Pierre Jabouille, při premiérovém startu vydržel šestnáct kol, zatímco vítěz James Hunt s monopostem stáje McLaren absolvoval 68 kol.

Renault RS01 v dnes již tradiční kombinaci žluté, černé a bílé barvy při jeho prvním startu postihly technické potíže s motorem, které se ohlásily mimo jiné i bílým kouřem vycházejícím z vozu.

Ken Tyrrell, šéf stejnojmenného týmu, při pohledu na žlutý monopost s oblakem kouře za zádí, prohlásil, že vypadá jako „žlutá konvice“. Tato přezdívka se pro vůz značky Renault ujala nejprve u týmu Tyrrell a následně se rozšířila i do dalších stájí a samozřejmě i mezi fanoušky.

Renault se s laděním RS01 trápil prakticky celý zbytek roku 1977 a ani v následujících dvou letech se mu s jeho prvním monopostem Formule 1 příliš nedařilo. Výrazně úspěšnější byl nástupce s označením RS10, s nímž Jean-Pierre Jabouille vybojoval pro značku Renault první vítězství v Grand Prix Francie roku 1979.

Nicméně francouzská automobilka se nyní rozhodla poměrně vtipně připomenout svůj první monopost RS01 a namísto sběratelských modelů si pro tento účel zvolila čajovou konvici. Ta svým designem i barevným provedením odkazuje právě na tento vůz a zároveň i na současný model RS17.

Renault svou čajovou konvici hodlá nabídnout v limitované edici 40 exemplářů svým příznivcům a sběratelům. K dispozici bude prostřednictvím Atelier Renault na Champs-Elysées a jeho internetového obchodu od září letošního roku s cenou od 129 euro (zhruba 3400 Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - holden2
10. 7. 2017 15:43
Re: To je nejlepší rendlík, který jsem viděl
nekde zacit musis
To je nejlepší rendlík, který jsem viděl
a možná bych si ho i koupil, kdyby vypadal trochu lépe. Ten ostatní kšunt by si měli strčit za klobouk