Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan vzpomíná na Kelly Family a jejich patrový kloubový Jumbocruiser

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Neoplan v letošním roce v rámci oslav významného jubilea svého patrového autokaru Skyliner připomíná jeho výjimečné verze, z nichž k těm nejvýjimečnějším rozhodně patří kloubový Jumbocruiser.

Historie Neoplanu Skyliner se začala psát v roce 1964, ale první sériový zástupce tohoto populárního a úspěšného patrového autokaru, za jehož vznikem stojí Konrad Auwärter, opustil výrobní linku 26. dubna roku 1967.

Neoplan Skyliner ve své první generace byl diplomovou praví Konrada Auwärtera a ten, aby dokázal jeho použitelnost v běžném každodenním provozu, se s dvanáctimetrovým patrovým autobusem vydal na cestu ze Stuttgartu do Bruselu.

Podle slov Konrada Auwärtera tehdy nikdo nevěřil tomu, že by patrový autobus vůbec mohl jet po dálnici, aniž by se převrátil. Úspěšná propagační jízda ovšem dokázala opak a patrový zástupce značky Neoplan se od konce šedesátých let zabydlel ve vozových parcích renomovaných dopravních společností.

V současnosti lze Neoplan Skyliner označit za jednoho ze zakladatelů třídy luxusních dvoupatrových autobusů pro dlouhé cesty. Po silnicích celého světa jezdí více než pět tisíc zástupců této modelové řady.

Výjimečné postavení mezi všemi zástupci modelové řady Skyliner má rozhodně odvozený model Jumbocruiser, který se představil v polovině sedmdesátých let a dodnes představuje jeden z největších extrémů mezi autobusy.

Neoplan Jumbocruiser je totiž patrový kloubový autokar dlouhý 18,0 m, široký 2,5 m a vysoký 4,0 m. V němž měl být podle původních plánů prostor až pro 144 cestujících, ale nakonec měla největší kapacitu verze se 110 sedadly.

Exemplář na snímcích je druhým vyrobeným zástupcem modelu Jumbocruiser a ve své původní podobě jeho interiér nabízel sedadla pro 99 cestujících. V roce 1996 jej ovšem jeho první majitel, jímž byl dopravce z Dortmundu, prodal jednomu z členů tehdy jedné z nejpopulárnějších hudebních skupin, kterou byla Kelly Family.

Ten nechal autobus upravit pro potřeby skupiny v plně obytné vozidlo, v němž vedle ložnice či toalety nechybí ani bar nebo garáž pro motorku. Kelly Family vozil tento autobus zhruba čtyři roky a byl s nimi mimo jiné ve Španělsku, Francii, Německu, Švýcarsku, Irsku i ve státech východní Evropy. Ve druhé polovině devadesátých let absolvovala skupina 180 až 200 koncertů ročně a byla tak prakticky stále na cestách.

Jumbocruiser vznikl v počtu pouhých jedenácti exemplářů. První z nich byl vyroben v roce 1975 a následujících šest bylo vyrobeno do roku 1979. V letech 1982 až 1986 vznikly další tři a poslední byl vyroben v roce 1992. Díky tomu se liší vzhled exteriéru, provedení interiéru i použité pohonné jednotky těchto výjimečných autobusů, jejichž základem je patrový model Skyliner.

K zajímavostem tohoto autobusu patří skutečnost, že do zadní části lze projít pouze na horní palubě, protože dole u dvojice prostředních náprav je usazen motor. Výjimkou má být pouze poslední vyrobený exemplář z roku 1992, který byl před jedenácti lety kompletně přestavěn a namísto konfigurace náprav 1+2+1 má 1+1+2.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
18. 10. 2017 15:38
Re: Speyer muzeum
[odkaz]
Avatar - eLzyx
18. 10. 2017 08:38
Speyer muzeum
jestli se nepletu, tak tenhle bus je v muzeu ve Speyeru. Zajímavý stroj. Škoda, že se pojí s tak mizernou "hudební" skupinou.