Netradiční pick-up i prémie bez okna. Do Evropy míří další nové značky
Pokusy Číňanů prorazit v Evropě zjevně nekončí. Svůj vstup nově oznámila také jedna z nejstarších tamních automobilek, státem vlastněný Changan. A jak to mají Číňané ve zvyku, nestačí jim k tomu jediná značka, ale vypustí nám sem hned tři.
Historie automobilového průmyslu v Číně nesahá až tak daleko a z počátku se výrobě aut věnovaly pouze státní společnosti. Výjimkou není ani firma založená roku 1862, známá v 50. letech minulého století pod názvem „Státní závod 456 pod Centrálním úřadem vojenského průmyslu“. Právě zde se v roce 1959 začal vyrábět terénní vůz Changjiang Type 46, čímž vznikl základ dnešní automobilky Changan.
Současná automobilka patří mezi ty největší v Číně a pro domácí trh produkuje také vozy Mazda a Ford. Mazda mimochodem letos uvede na český trh elektrickou novinku Mazda 6e, za kterou stojí značka Deepal vlastněná Changanem. A právě samotný Deepal je jednou ze tří značek, které se chystají na starý kontinent.
Své plány Changan odkryl na prezentaci v německém Mainzu. Kromě Deepalu se do Evropy podívá také hlavní značka Changan a prémiový Avatr. Všechny tři by měly být zaměřeny na elektrická vozidla, což může zahrnovat také elektromobily se spalovacím prodlužovačem dojezdu (EREV). Značky Deepal a Avatr totiž nabízí obě varianty pohonu u všech svých modelů, objevují se ale i u hlavní značky Changan.
Na evropské prezentaci se objevily tři modely. Mainstreamový Changan ukázal netradiční elektrické SUV E07, které se dokáže zasunutím zadní části střechy transformovat v pick-up. Na domácím trhu se nabízí jako elektromobil nebo EREV. Dohromady jsou čtyři výkonové verze, vrcholem je 440kW čtyřkolka s baterií o kapacitě 90 kWh.
Deepal S07 je SUV vyvinuté ve spolupráci s Huawei a CATL, a platformu sdílí právě se zmíněnou Mazdou 6e. V domácí nabídce je elektrická verze i EREV, poháněna jsou buď přední nebo všechna kola a maximem je výkon 192 kW a baterie s 80 kWh. Kromě něj se ukázalo také menší SUV Deepal S05, které nabízí velmi podobnou techniku.
Prémiová značka Avatr na prezentaci nebyla zastoupena konkrétními vozy, v tomto případě ale o vstupu do Evropy víme už z dřívějška. Avatr se totiž již několikrát prezentoval s celou modelovou řadou na několika místních výstavách a prezentacích. Na vývoji se opět podílí i Huawei a CATL, všechny čtyři modely mají elektrické i EREV verze a výkony i dojezdem míří do vyšších sfér trhu. Zajímavostí je, že Avatr je jednou z těch značek, které se snaží udělat trend z absence zadního okna.
Ještě letos by měl být prodej vozů Changan zahájen na deseti největších trzích, začíná se v obvyklém Norsku, Dánsku, Británii či Německu. Do roku 2028 ale chce automobilka být přítomna na všech větších trzích Evropské unie, což by mělo zahrnovat i Českou republiku. Kromě toho Changan již založil i místní vývojové centrum, které se má podílet na úpravě automobilů pro evropské zákazníky.
