Nový Aston Martin Vanquish Volante je nejrychlejším a nejvýkonnějším kabriem s motorem vpředu
Britský výrobce sportovních aut představuje svůj vrcholný model se stahovací střechou, který se stane nejvýkonnějším takovým vozem s motorem vpředu na světě.
Od podzimu se můžeme těšit z toho, že Aston Martin si můžete oficiálně pořídit i v Česku. O tuzemské zastoupení se stará společnost CarTec Group, která vedle BMW a Mini do Česka přiváží také automobilku Rolls-Royce. Ostatně spolu s Aston Martinem můžete všechny čtyři brandy vidět prakticky pohromadě v pražských Strašnicích.
Pro českého fanouška rychlých kol je proto tradiční britský výrobce sportovních aut o to zajímavější. Aston navíc v uplynulých měsících představil svou novou vlajkovou loď Vanquish, jejíž uzavřenou variantu nyní doplňuje kabriolet s tradičním přídomkem Volante.
Tento dvanáctiválcový klenot o objemu 5,2 litru s dvěma turbodmychadly disponuje výkonem 614 kilowattů neboli 835 koní a točivým momentem rovných 1000 Nm. Stává se tedy nejvýkonnějším kabriem s motorem vpředu na světě. Navíc je i tím nejrychlejším. Z nuly na 100 km/h se dostane už za 3,4 sekundy, přičemž maximální rychlost dosahuje až 345 km/h.
Historie označení Volante se táhne až do roku 1965, kdy tento název nesl vzácný Aston Martin Short Chassis, který zahrnoval designové prvky předchozího kabrioletu DB5 i následníka DB6 Volante. Vidlicový dvanáctiválec pochází z vlastního vývoje. První V12 s emblémem Aston Martin byl použit v modelu DB7 Vantage, který vstoupil na trh v provedení Coupe i Volante pro modelový rok 2000. Za čtvrtstoletí se výkon legendárního agregátu téměř zdvojnásobil z 426 na 835 koní, přičemž podobně vzrostl také maximální točivý moment (z 543 na 1 000 newtonmetrů).

Točivý moment je přenášen na zadní kola pomocí osvědčené osmistupňové převodovky ZF umístěné u zadní nápravy pro optimální rozložení hmotnosti. Součástí je stejný elektronicky řízený diferenciál (E-diff) jako u modelu Vanquish Coupé, který dokáže přejít z plně otevřeného do 100% uzavřeného stavu za 135 milisekund.
Ve srovnání s kupé má volante trochu jinak nastavený podvozek v čele s tlumiči pérování Bilstein DTX, který zohledňuje o něco vyšší hmotnost a její odlišné rozložení. I zde máte k dispozici elektronickou stabilizaci s několika režimy (On, Track, Off, Wet), které lze měnit tlačítkem na středové konzole. Kvality zavěšení kol a systémů jízdní stability podtrhuje lepená hliníková konstrukce. Optimalizované vyztužení spodní části podvozku, které je vylepšeno tak, aby poskytovalo přesnější a zábavnější dynamiku, přináší oproti předchozímu vrcholnému kabrioletu nárůst příčné tuhosti o 75 % a tím si zachovává strukturální vlastnosti blízké kupé.
Aston Martin Vanquish Volante - Technické údaje | |
Motor | dvojitě přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec |
Objem [cm3] | 5204 |
Výkon [kW/min] | 614 |
Točivý moment [Nm/min] | 1000 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,4 |
Max. rychlost [km/h] | 345 |
Převodovka | 8 AT |
Poháněná kola | zadní |
Vnější rozměry [mm] | 4850 x 2044 x 1296 |
Rozvor [mm] | 2885 |
Světlá výška [mm] | 90-120 |
Zavazadlový prostor [l] | 187-219 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1880 |
Objem nádrže [l] | 82 |
Průměr otáčení [m] | 13,3 |
Pneumatiky | 275/35-325/30 ZR 21 |
Vanquish Volante je standardně vybaven karbon-keramickou brzdovou soustavou s předními kotouči o průměru 410 milimetrů a zadními s 360 mm, jež ve srovnání s konvenčními brzdami váží o 27 kg méně, mají delší životnost a vyšší odolnost proti vadnutí.
Plátěnou střechu lze do rychlosti 31 km/h během 14 sekund otevřít, zavření je o dvě sekundy pomalejší. Ve složeném stavu má konstrukce na výšku pouze 260 milimetrů, takže příliš neomezuje přepravní prostor.
Aston Martin Vanquish Volante je vybaven nově vyvinutým výfukovým systémem se čtyřmi koncovkami z nerezové oceli, s ojedinělým průřezem i působivým uspořádáním. Pro ty, kteří touží po dokonalém akustickém zážitku, volante nabízí též volitelný výfukový systém Titanium. Ten využívá menší tlumič výfuku s hlasitějším a ještě zřetelnějším zvukovým doprovodem motoru V12, a navíc je o 10,5 kg lehčí.
Vůz standardně obsahuje vrcholný audiosystém od společnosti Bowers & Wilkins s 15 reproduktors a dvojitým zesilovačem. Standardní sportovní sedadla Sports Plus je možné vyměnit za příplatkové karbonové skořepiny Performance.
Výroba modelové řady Vanquish je naplánována na maximálně 1000 vozů ročně, přičemž na letošek připadá 60 let výroby vozů Volante.