Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Sherp Ark
Sherp Ark
Sherp Ark
Sherp Ark
20 Fotogalerie

Nezastavitelný ruský obojživelník se zbavil jediné chyby, Sherp Ark uveze až 21 lidí

Obojživelná čtyřkolka Sherp je jedním z nejschopnějších terénních vozítek, jaké můžete na světě najít. Malý stroj však trpěl omezenou přepravní kapacitou, což se však mění s příchodem „Archy.“

Ruská společnost Sherp vznikla v roce 2012 a od roku 2015 vyrábí stejnojmenné terénní vozidlo, které si velice rychle získalo reputaci takřka nezastavitelného nezmara. Sherp sice není příliš rychlý, díky své technice se však dokáže prodrat téměř jakýmkoliv terénem. Nezastaví ho bláto, sníh, močály, kolmé překážky do výšky jednoho metru ani voda.

Snad jedinou vadou na kráse Sherpu byla poměrně omezená přepravní kapacita, čemuž se při celkových rozměrech 3400 mm na délku a 2520 mm na šířku nelze příliš divit. Sherp má však v nabídce i model Ark, v překladu Archa, který se dokáže prodrat jakýmkoliv terénem i s kupou lidí nebo objemným nákladem.

Nemyslete si však, že by byl model Ark jen klasickým offroadem s upraveným návěsem. Celkem 9632 mm dlouhá souprava je totiž propojena unikátním systémem, díky kterému jsou poháněna i kola návěsu. Nechybí možnost upravovat tlak ve všech pneumatikách a zajímavostí je i jedinečný systém tříosého řízení, díky kterému lze upravovat náklon přední části soupravy.

Suchá hmotnost celé soupravy dosahuje 4.300 kilogramů, nosnost se pak pohybuje okolo 3.400 kilogramů. Z toho je 400 kilogramů je vyhrazeno pro přední část, kde jsou čtyři sedačky, a 3.000 kg pro zadní. Ta může nést nástavbu se sedadly pro 21 cestujících, univerzální nákladní platformu, obytný modul, sanitní modul nebo palivovou nádrž.

Video placeholder
Sherp The Ark • Zdroj: SHERP ATV

O pohon se stará 2.4 litrový naftový motor Doosan o výkonu pouhých 55 kW s maximálním točivým momentem 280 Nm v 1600 ot/min. Motor se chlubí ekologickým provozem a díky kombinaci 240 litrové nádrže (30 litrů vpředu, 210 vzadu) a možnosti osadit vůz dalšími 10 kanystry s 58 litry paliva slibuje až 82 hodin „palivové nezávislosti.“

Maximální rychlost sice dosahuje pouhých 30 km/h, to je však v případě Sherp Ark celkem vedlejší. Mnohem důležitější jsou totiž terénní parametry, ve kterých tenhle terénní autobus opět exceluje. Nájezdový úhel vpředu i vzadu dosahuje 40 stupňů, zvládá boční náklon až 30 stupňů, překoná kolmé překážky vysoké až 1.5 metru, průrvy o šířce až 2 metry a plavit se dokáže rychlostí 6 km/h.

K unikátním vlastnostem pak patří možnost zvednout přední nápravu, což usnadňuje výjezd z vody a překonávání kolmých překážek, nebo ji naopak sklonit níž. Tlak v pneumatikách o výšce 1600 mm a šířce 600 mm může být průběžně upravován pomocí unikátního systému centrálního huštění, který využívá výfukové zplodiny motoru.

Stejně jako přední část, i zadní je vybavena brzdami a uzavíratelným diferenciálem. Pohon návěsu však lze i odpojit, případně ho použít jako hlavní pohon, což může stroji pomoci při překonávání některých překážek. Zajímavostí je pak také instalace automatických vodních pump, které jsou připraveny odčerpat jakýkoliv průsak vody do konstrukce návěsu.