Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neznámé zahraniční Škodovky: Polokabriolet Felicia Blue Sky nebo přístrojovka z Fabie v Golfu

Lukáš Prejzek
Diskuze (30)
Pro některé evropské trhy totiž vznikají speciální akční verze, pro některé kontinenty dokonce celé exotické modely.

Podívejte se s námi na přehled několika škodovek i aut jiných značek s mladoboleslavskými komponenty, z nichž jste drtivou většinu na vlastní oči dosud nejspíš neviděli - tedy pokud jste neměli možnost vycestovat třeba do Číny nebo jiných vzdálených oblastí naší planety.

Rapid (Čína)

U nás se rapid prodává ve dvou pětidveřových karosářských verzích liftback a Spaceback. Jenže v daleké Číně se vyrábí a nabízí také coby klasický čtyřdveřový sedan. Jak ukazují fotografie, přední část všech tří variant rapidu se až po prostřední sloupek karoserie shoduje. Záď čínského sedanu však nemá s českými rapidy designově vůbec nic společného – svítilny zasahují hluboko do boků vozu, a jak už je u sedanů tradicí, chybí třeba (jinak u rapidu standardně dodávaný) stěrač zadního okna. Čtyřdveřová karoserie přitom není jedinou odlišností čínského rapidu. Pod jeho kapotou totiž pracují motory, které v Evropě vůbec neznáme: atmosférické zážehové čtyřválce 1,4 a 1,6 litru patřící k nové motorové řadě EA211.

Rapid (Indie)

Zepředu se hrdě hlásí k české sestře Fabii, ale to je jedna z mála věcí, které indický sedan Rapid a minulou generaci malé škodovky spojují. Asijský automobil vznikl na technickém základě současného Volkswagenu Polo, respektive jeho verze sedan. Zajímavostí exotického rapidu je kvůli legislativě upravený turbodiesel o zdvihovém objemu 1498 cm3 o výkonu 77 kW ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG. Délka vozu dosahuje 4386 mm a zavazadelník poskytuje solidních 460 litrů prostoru. V Indii se dokonce prodává i koncernové dvojče rapidu s logem VW. Tamní zákazníci si jej objednávají jako sedan se známým označením Vento.

Octavia GT (Řecko)

První generace Škody Octavia RS se svého času v Řecku prodávala také ve výkonnější specifikaci GT. S výjimkou speciální zadní plakety „GT 193 HP“ se tento model od výchozího RS designově nijak nelišil, hlavní změny byly ve výkonu. Stejný přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.8 T totiž podával hodnoty 142 kW a 276 N.m, což mu udělilo akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Mimochodem běžná Octavia RS první generace dosahovala „jen“ 132 kilowattů, 235 newtonmetrů a stovku pokořila za 7,9 sekundy. Zato měla paradoxně udávanou vyšší maximální rychlost: 235 vs. 220 km/h.

Octavia vRS (Velká Británie)

Druhé vydání Octavie RS se k britským sportovněji založeným řidičům dostalo jako speciální limitovaná designová edice, čítající pouhých 500 kusů. Proti běžnému vRS (pod tímto označením se na Britských ostrovech prodává Octavia RS) přinesla originální osmnáctipalcová litá kola, atraktivní sportovní přední sedačky a šedou metalízu. Pod kapotou však zůstalo vše při starém. Pětisetkusová limitka byla proti výchozímu modelu po přepočtu na koruny zhruba o dvaadvacet tisíc dražší. Tato částka nám přijde vzhledem k exkluzivitě velmi rozumná.

Octavia Praktik (Rakousko)

Koncem loňského roku byl překvapivě odpískán dokončený projekt Roomsteru II odvozeného od Volkswagenu Caddy, a tak se živnostníci nedočkali a na další opravdový užitkový model od Škodovky čekají už patnáct let. Produkce Felicie Pickup totiž byla ukončena už na jaře 2001. Výhodu však donedávna měli Rakušané - vedle náplasti v podobě Škody Praktik na bázi roomsteru se u nich prodávaly i pracovní verze obou předchozích generací Octavie Combi. Pracovnímu provedení oktávky chyběla zadní sedadla a v obou generacích této užitkové odvozeniny byl v nabídce pouze jediný motor legendárního označení 1.9 TDI. Výbava rakouské Octavie Praktik však byla bohatá – její druhá generace lákala dokonce i na dvouspojkovou převodovku DSG a pohon 4x4. Základní model bez těchto prvků přišel zhruba na 650 000 Kč. Dnešní octavia už však v užitkové verzi neexistuje.

Škoda Citigo Black Edition (Velká Británie)

Speciální britský akční model Black Edition je k mání ve dvou barvách: bílé Candy a černé Deep. Takto vyšperkovaná Škoda Citigo má vždy ve standardní výbavě osmipaprsková tmavá litá kola Auriga a zatmavená zadní okna. Kupodivu se tato designově atraktivní varianta nejmenší škodovky nabízí pouze se slabším z litrových tříválců, tedy se skromným výkonem 44 kW. Na britském trhu přitom Citigo Black Edition vyjde po přepočtu na šílených 370 000 Kč.

Škoda Yeti (Čína)

Čína je pro Škodovku důležitým trhem, a tak se mu svými modely ráda přizpůsobuje. Jedním z posledních důkazů je speciální verze Škody Yeti. Jestliže u nás tento model bereme jako kompaktní crossover, na Dálném východě se tváří jako pravé velké SUV. Pomohl tomu citelně prodloužený rozvor, který umožnil výrazně zvětšit prostor cestujícím vzadu. Díky širším zadním dveřím působí asijský yeti dospěleji a terénní zaměření dokládá offroadově zavěšeným rezervním kolem na zadních dveřích. Tento prvek jsme donedávna vídali třeba u Suzuki Vitara, u něhož se ale dveře otevíraly v horizontálním směru, netrpěly tedy zdviháním. Naopak vzpěry a panty vzhůru výklopné zadní stěny čínského yetiho asi dostávají takovou zátěží pořádně zabrat…

Felicia Blue Sky (Německo)

Aby někdo uvedením akčního modelu zároveň dal potichu vzniknout úplně nové karoserii, to se příliš často nestává. Škodovce se to však povedlo s felicií. V Německu se v samém závěru 90. let do showroomů značky dostala speciální verze Blue Sky. Modré nebe v názvu nebylo žádnou prázdnou frází, zákazníci modelu si jej mohli užívat plnými doušky. Šlo totiž o polokabriolet s velkým střešním otvorem a samostatným plátěným krytem. Podobné řešení tehdy využíval třeba Renault Twingo nebo Volkswagen Polo. Škoda že se Felicia Blue Sky nenabízela také v Česku, příznivce by si tehdy jistě našla i u nás. Dnes je však občas v Česku k vidění a podle nás jde o zajímavý tip na atraktivní youngtimer.

Volkswagen Caddy (Řecko)

Klasická česká Škoda Felicia se dokonce kdysi prodávala i pod logem VW. Na některých trzích totiž Volkswagen nabízel koncem devadesátých let odvozený škodovácký pick-up pod označením Volkswagen Caddy. Kromě upravené přední masky a německých znáčků se však na užitkové felicii technicky ani motorově nic nezměnilo. Volkswagen tímto krokem navázal na historicky první caddy, což byl také pick-up, ovšem vyrobený na základě první generace Volkswagenu Golf.

Volkswagen Gran Santana (Čína)

Nová Škoda Rapid Spaceback je od loňského roku v prodeji i v Číně. Aby to ale neměla tak jednoduché, podrobila se důkladnému faceliftu a firemnímu přeznačkování – Asiaté ji oslovují Volkswagen Gran Santana. Označení Gran sice může u kratší verze santany znít nelogicky, jenže zde zvýrazňuje slovo prostor – stejně jako u nás výchozí model Spaceback. Jak prozrazují snímky, Číňané i u tohoto levnějšího modelu sázejí na netradiční odstíny laků – sytě oranžový spaceback u nás nepotkáte. Jeho klon Santana se však vyrábí také jako atraktivně ztvárněný sedan s dvojitými zadními lampami. A i ten má samozřejmě základ ve škodovkách.

Volkswagen Passat Lingyu (Čína)

První superb si kdysi od passatu vypůjčil v podstatě veškerou techniku včetně upravené karoserie s odstraněným zadním pomocným oknem ve sloupku C. Dluh mu Škodovka splatila až v daleké Číně. Superb se tam totiž ještě nedávno prodával pod zavedenou značkou Volkswagen Passat s přídomkem Lingyu. Od největší škodovky se tamní model lišil mírně přepracovanou přídí a zcela novou zádí. V roce 201o absolvoval facelift, který jej od výchozího mladoboleslavského sedanu mnohem více odlišil. Pod kapotou mohl mít lingyu po celou kariéru všechny tehdejší „škodovácké“ zážehové motory, tedy čtyřválce 2.0 MPI, 1.8 T a šestiválec o zdvihovém objemu 2,8 litru.

Volkswagen Golf I (Jižní Afrika)

Technický základ volkswagenu z první poloviny 70. let sice s žádnou škodovkou nikdy nic společného neměl, přesto se do našeho výběru náramně hodí – poslední golfy první generace totiž v Jihoafrické republice dostaly palubní desku převzatou z původní Škody Fabia. Mladoboleslavský interiér byl samozřejmě přizpůsoben pro pravostranné řízení a změny proti škodovkám jsou patrné na první pohled: ať už jde o grafiku přístrojů, barvu podsvícení nebo volant typický pro volkswagen.

Lukáš Prejzek
Diskuze (30)
9. 4. 2016 19:51
Aj v Bratislave máme jednu ...
Na Pionierskej je veľké graffiti Formana.
Či to je recesia, alebo pocta, to neviem.
Máte v Čechách takéto ľudové PR Škodovky? ;-)
6. 4. 2016 13:51
Re: Škodovek v registru neustále ubývá, už od lonského ledna
Normální člověk na nové nemá a riskuje buď přes inzerát a nebo kupuje v bazaru, taková je realita, však kolik se prodá ojetých vozů ročně.
6. 4. 2016 13:20
Nirvána
Škoda už porazila KO celý svět, již není žádný soupeř. Tak každý den dávku šáde pro radost... :no: ;-\
Avatar - speedfred
6. 4. 2016 12:46
Re: Vochcáfka
>:D >:D :yes:
Avatar - cechblog
6. 4. 2016 12:24
GOLF VYDÁVAT ZA ŠKODU, TO SE ZASE ODBORNÍCI PŘEDVEDLI
Tak to vypadá že VW pošle text a redakce jej poslušně přetiskne, aniž by ho ani četla. To se tak u reklamy dělá, do té periodikum nezasahuje. >:D