Nissan Micra přijede s tříválci 1,2 (59 kW, 72 kW)
Čtvrtá generace Nissanu Micra je v mnoha ohledech přelomová. Jako první model Nissanu využívá novou podvozkovou platformu V, která byla navržena pro malá auta. Bude se také spoléhat jen na tříválcové motory a ačkoliv se bude prodávat ve 160 zemích světa, včetně celé Evropy, nebude se vyrábět ani v Japonsku, ani v Evropě. Nissan pro její výrobu vybral Čínu, Indii, Mexiko a Thajsko. Poptávku na evropských trzích bude uspokojovat produkce v indické továrně Oragadam v Chennai.
Nová generace navzdory zcela nové technice i designu narostla jen do délky – o 61 mm na 3780 mm. Současně s tím se prodloužil rozvor náprav o 20 mm na 2450 mm. Naopak změny na šířce (1665 mm / +5 mm) a výšce (1520 mm / -10 mm) jsou spíš symbolické. Zavazadlový prostor zvětšil svůj základní objem z 251 na 265 litrů.
Podvozková platforma V debutuje ve čtvrté generaci Micry (K12), Nissan ale už pracuje na sedanu a malém MPV se stejným konstrukčním základem. Přední zavěšení využívá vzpěry McPherson, zadní tvoří kompaktní zkrutná příčka. Obě nápravy jsou ovšem uloženy na pomocných rámech, které snižují přenos vibrací a zvuků od kol a zároveň zlepšují ovladatelnost. Vpředu i vzadu se navíc nacházejí stabilizátory.
Novinka je díky vylepšené konstrukci přesto o 35 kg lehčí – základní provedení váží 915 kg. Ušetřilo se na přední nápravě (9 kg), kratším výfukovém systému bez středního tlumiče (3,2 kg), palivová nádrž je lehčí o 2,2 kg (její objem se zmenšil z 46 na obvyklejších 41 litrů) a střešní panel byl odlehčen o 2 kg.
Motory: Jen tříválce a jen na benzin
Rozhodnutí vsadit vše na zážehové tříválce bylo u Nissanu přijato na základě důkladné analýzy trhu. Zákazníci v Evropě musí za nízkou spotřebu v malých autech platit vysoké příplatky za vznětové motory, automobilka se proto rozhodla jít částečně proti proudu a raději soustředit více prostředků na vývoj úspornějšího zážehového motoru (dieselového motoru se už dříve vzdal také Mitsubishi Colt).
Nový motor HR12DE je tříválcem o objemu 1,2 litru, jeho konstrukce je odvozena od čtyřválcové šestnáctistovky HR16, známé z modelů Note, Qashqai a Juke. Motor se vyznačuje nízkým vnitřním třením, vysokým kompresním poměrem a použitím variabilního časování ventilů.
Při uvedení na trh bude k dispozici verze s výkonem 59 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu je 110 Nm při 4000 min-1. Na výběr bude pětistupňová manuální převodovka nebo bezestupňová CVT, kombinovaná spotřeba bude v těchto konfiguracích 5,0 a 5,4 l/100 km.
Výkonnější verze 1,2 DIG dostane přímé vstřikování, přeplňování a systém start-stop. Výkon vzroste na 72 kW, točivý moment na 146 Nm a přitom se sníží kombinovaná spotřeba. Nissan slibuje emise CO2 95 g/km, což odpovídá méně než čtyřem litrům – hodnotě obvyklé u úsporných vznětových verzí městských hatchbacků. I zde bude alternativou převodovka CVT.
Nová Micra bude mít v průměru o 25 % nižší emise CO2 než minulá generace se čtyřválcem 1,2 l. Ve srovnání s hodnotami obvyklými v daném segmentu před pěti lety je snížení emisí oxidu uhličitého podle automobilky stěží uvěřitelných 75 %.
Doporučujeme |
Nissan Micra: První ženevské dojmy |
Nissan Micra: Japonská mikroikona ve čtvrtém vydání |