Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Patrol
Nissan Patrol
Nissan Patrol
Nissan Patrol
14 Fotogalerie

Nissan Patrol 5,6 V8 (294 kW): Premiéra nové generace v Abú Dhabí

Aleš Dragoun
Nissan Patrol se vyrábí již šest desetiletí. Šestá generace Y61 byla na trhu více než dvanáct let, a tak je čas na změnu. Přichází v pořadí sedmý Patrol, tentokrát s kódem Y62.

Svědkem jeho premiéry je metropole Spojených arabských emirátů Abú Dhabí. Již předcházející provedení se trochu zakulatilo, nové jde však ještě dál a stává se luxusním terénním vozem, podobně jako jeho největší konkurent, Toyota Land Cruiser V8. Vývoji vozu šéfoval Takahashi Fukui a dvě stovky prototypů se testovaly na zkušebních tratích Nissanu v Motegi, Oppamě a Tochugi.

I nový Patrol má pod kapotou zážehový vidlicový osmiválec. Také proto má premiéru na Středním východě, místní šejkové si takové motory mohou dovolit živit. Agregát s označením VK56VD je zcela nový a nahrazuje předchozí řadový šestiválec s objemem 4,8 l (v Evropě byly ovšem v nabídce jen turbodiesely s objemem 2,8 l a později 3,0 l). Číslo 56 symbolizuje zaokrouhlený zdvihový objem, tedy 5,6 litru. Motor disponuje variabilním časováním ventilů VVEL a přímým vstřikováním DIG. Největší výkon leží na hranici 400 k (294 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm. Na všechna kola jej přenáší sedmistupňový automat.

Systém pohonu Nissan nazývá All Mode 4x4 a spíše než na ozubená kola se spoléhá na elektroniku. Na výběr jsou čtyři režimy: písek, silnice, sníh a skály. Doplňují je asistent při rozjezdech do kopce a naopak při sjezdech (HSA a HDC). Možnost proražení pneumatiky je v terénu poměrně vysoká, a tak má Patrol systém monitorování tlaku TPMS. Brzdit mu pomáhá čtveřice kotoučů, ty přední mají čtyři pístky a průměr 358 mm.

Zcela nové je nezávislé zavěšení všech čtyř kol, které nahrazuje klasické tuhé nápravy.

Karoserie má snížené vibrace díky systému HBMC (Hydraulic Body Motion Control). Ten pomáhá hlavně v zatáčkách a při změnách směru, ale například i v písku.

Design exteriéru poněkud vyměkl. Tým návrhářů vedených Taijim Toyotou se nechal inspirovat činností, kterou vyvíjí každý živočich na naší planetě: dýcháním čerstvého vzduchu. Vnější linky se zaoblily, mohutné vystouplé blatníky předchůdců Y60 a Y61 jsou minulostí. V interiéru najde místo až sedm cestujících, prostor se všeobecně zvětšil.

Bezpečnostní výbavu zastupuje šest airbagů, komfortní pak například klimatizace s větracími otvory ve stropě nad okny, chlazená schránka ve středové konzole pojme šest lahví o objemu 600 ml, nezapomeňme ani na přehrávač DVD se dvěma sedmipalcovými obrazovkami v opěradlech předních sedadel.

Není pochyb o tom, že nový Patrol je kus auta, byť podrobnější údaje o rozměrech si zatím Nissan nechává pro sebe. O třídveřové verzi, stejně jako motorech pro Evropu také zatím není nic známo. V tiskových materiálech ovšem nezapomíná japonská automobilka připomenout, že Patrol byl v roce 1962 prvním vozidlem, které přejelo australskou Simpsonovu poušť.