Nissan Primera (2001-2006) – První poslední
Design nové Primery předznamenala studie Fusion z podzimu roku 2000. Čerstvý vítr Nissanu ve střední třídě měl toto jméno nést také, ale ouha. Název má již chráněn Ford, který jej používá v Evropě i za oceánem. Prototyp byl tedy později narychlo přejmenován na jednodušší Primera Concept, ale to už klepal na dveře sériový model.
Jak šel čas
Nový Nissan se staronovým jménem Primera a interním kódem P12 se poprvé představil za rok po prototypu, tedy na podzim 2001. K evropským zákazníkům pak putovaly první vozy na začátku roku následujícího. V showroomech se objevily hned všechny tři karosářské varianty: sedan, praktičtější pětidveřový hatchback či spíše liftback, a také kombi. Zatímco sedany a liftbacky měly zavazadelník o objemu 450 litrů, kombi nabídlo o 15 l více.
Zájemci o tento vůz měli na výběr zpočátku tři zážehové motory - šestnáctistovku s 80 kW doplňovaly osmnáctistovky a dvoulitry s proměnným časováním ventilů. Slabší agregát poskytoval 85 kW, silnější 103 kW. Zatímco dvoulitr měl kromě bezstupňového ústrojí CVT běžně šestistupňovou převodovku, ve slabších motorizacích nalezneme o rychlostní stupeň méně.
Příznivci vznětových motorů na výběr neměli – k dispozici byl pouze japonský agregát 2.2 Di o výkonu 93 kW. Již ale disponoval vstřikováním common-rail. Zvenku i zevnitř nebylo po usedlých předchůdcích ani památky, od v úvodu zmíněné studie se tvarově vůz prakticky vůbec nelišil. Futuristický design exteriéru i interiéru byl ovšem hlavní příčinou obchodního neúspěchu tohoto automobilu. Podvozek byl laděn spíše komfortně, přesto měla Primera až do roku 2004 velmi dobré jízdní vlastnosti. Vzadu totiž zůstala originální náprava typu Nissan Multi-link, přední byla lichoběžníková zcela nové konstrukce.
Modernizace však vozu spíše uškodila. Výrobce změnil naladění podvozku a vůz se stal při přejezdu nerovností citlivějším, zejména v zatáčkách. V nabídce vznětových pohonných jednotek nezůstalo nic při starém – motor 2.2 Di byl radikálně zmodernizován a pod označením dCi se skrýval výkon 102 kW, pod kapoty se dostal i menší turbodiesel 1.9 dCi s 88 kW. Ten si Nissan vypůjčil od sesterského Renaultu. Benzinové motory byly doplněny dvoulitrovým přeplňovaným agregátem o výkonu 150 kW a atmosférickým dvouapůllitrem s přímým vstřikováním a 125 kW, ty se však do Evropy nedostaly. Vzhledové změny byly jen decentní.
Výroba Primery P12 byla ukončena v roce 2006. Dnes slaví japonská automobilka velké úspěchy se svými crossovery a nástupce Primery se tak možná ani nedočkáme. Pokud ano, tak tomu bude nejdříve na konci této dekády.
Bezpečnost a spolehlivost
Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvoval Nissan Primera třetí generace v roce 2002 a odnesl si za ochranu cestujících při čelním nárazu velmi slušné čtyři hvězdičky a 29 bodů. Nejvíce ohrožena jsou stehna řidiče, velmi vážné zranění však nehrozí. Ochrana chodců dopadla již nepoměrně hůře – pouhá jedna hvězdička a 9 bodů nejsou příliš lichotivým výsledkem.
|
TEST Nissan Primera Wagon 2.2 Di - Stopařova závist (07/2002) |
TEST Nissan Primera Hatchback 2.2 dCi - Kufrování (01/2004) |
V žebříčcích TÜV 2008 Nissan Primera figuruje mezi 2-3letými vozy až takřka na úplném chvostu, obsadil nelichotivé 112. místo ze 116 vozů s průměrem 9,2 % vážných závad. V žebříčku vozů 4-5 let pak Primera zaujímá velmi slušnou třicátou příčku s průměrem 7,1 %, tam jsou ale letos hodnoceny vozy z let 2001 a 2002, kdy u Nissanu došlo ke generační výměně, takže zde vylepšují průměr vozy řady P11.
Vedle obligátních nedostatků, které mívají i mnohem populárnější modely, kritizuje TÜV zejména nadprůměrně časté problémy s vůlemi v přední nápravě a řízení. Časté problémy Primer v nejmladší skupině se také týkají nadměrného opotřebení brzd. Bavíme se při tom o nejvýše tříletých vozech.
Klady a zápory
nissan design testy Karoserie Primery disponuje mimořádnou aerodynamikou. Ve vzdušném a prostorném interiéru cestující naleznou výborná sedadla a bohatou výbavu, která ve vyšších verzích obsahovala například parkovací kameru, či aktivní tempomat, což tehdy byla ve střední třídě naprostá rarita. Počáteční Primery měly dobré jízdní vlastnosti, které se po modernizaci bohužel změnily k horšímu.
Samostatnou kapitolu tvoří design. Je bezesporu originální, ale pro většinu běžných motoristů až příliš extravagantní. Tvary karosérie si navíc vyžádaly také svou daň v podobě nedostatku místa pro hlavy zadních cestujících u sedanu a liftbacku. Centrálně umístěné přístroje byly zpočátku natočeny směrem k řidiči, od modernizace v roce 2004 však již nejsou. Ovládání na svou dobu futuristického palubního informačního systému s velkou obrazovkou je poměrně nešikovné a nepříliš intuitivní. Dieselové agregáty nepotěší šetřivé motoristy spotřebou, která se u modernějšího 2,2 dCi pohybuje běžně mezi 7 a 7,5 l/100 km. Zážehové motory spotřebují paliva ještě více, základní šestnáctistovka je pak na vůz poměrně slabá.
Optimální volbou pro vyznavače benzinu je zřejmě motor 2.0 16V s manuální šestistupňovou převodovkou, kdo se dívá po dieselu, měl by vyzkoušet verzi 1.9 dCi, která je přeci jen kultivovanější volbou než japonské motory s větším objemem a papírově lepšími parametry.
Závady
Zážehové motory o objemu 1,8 l trpí na vysokou spotřebu oleje, výjimkou nejsou u vozů s natočenými 100 tisíci kilometry propálená těsnění pod hlavou válců.
Vznětový motor 1,9 dCi postihují závady turbodmychadel, což se projevuje typickým pískáním. Silnější motory 2,2 Di a dCi zase trápí měřiče množství vzduchu, doporučuje se častější výměna vzduchových filtrů.
Zavěšení předních kol se poměrně rychle opotřebovává, čepy a silentbloky však nelze vyměnit zvlášť a investice do ramene je poněkud větší. K dalším častým závadám patří poruchy palivoměru a také nepříjemné vibrace volantu.
Ceny
Největší zájem je o kombi, sedany a liftbacky jsou na tom hůře. Vzhledem k poměrně nízkému věku Primer této generace ceny začínají na 160.000 Kč za vozy z roku 2002. Kolem 190 tisíc seženete diesel 2,2 Di, který ovšem bude mít najeto více než sto tisíc kilometrů, většina vozů s více než stotisícovým proběhem se pak pohybuje v relaci 200-250 tisíc Kč. Do 300.000,-Kč seženete tří až čtyřletý vůz s oběma naftovými motorizacemi, i ten bude mít ovšem najetou takovouto porci. Benzinové motory se objevují sporadicky, za čtyřletý vůz s motorem 1.8 l a opět více než sty tisíci na tachometru dáte kolem čtvrt milionu korun, ale za tu samou částku je možno výjimečně narazit i na automobil s menším počtem najetých kilometrů.
Přednosti
- skvělá aerodynamika karosérie
- prostorný interiér
- výborná sedadla
- bohatá výbava
- dobré jízdní vlastnosti (do roku 2004)
Nedostatky
- málo místa pro hlavy vzadu (sedan a liftback)
- centrální umístění přístrojů
- ovládání palubního informačního systému
- vyšší spotřeba paliva u zážehových i vznětových motorů
- slabá základní motorizace
Nejčastější závady
- opotřebené zavěšení předních kol
- vůle v řízení
- spotřeba oleje u motoru 1,8 l
- propálená těsnění pod hlavou válců u zážehových motorů
- poruchy turbodmychadla u 1.9 dCi
- závady měřiče množství vzduchu (motory 2.2 Di a dCi)
- poruchy palivoměru
- vibrace volantu
|
NISSAN PRIMERA na MOJE.AUTO.cz |