Norové opět testovali zimní dojezd elektromobilů. Nejdál dojel Polestar 3
Tesla v letošním testu zimního dojezdu po letech nezískala první místo. O stovky metrů ji tentokrát překonal švédsko-čínský Polestar 3.
Testu magazínu Motor a norského autoklubu NAF letos kralovala čtveřice Polestar 3 (531 km), Tesla Model 3 (531 km) Porsche Taycan (499 km) a Kia EV3 (499 km).
Došlo také k zajímavé věci. Polestar, který ujel o 200 až 300 metrů dál, ukazoval, že ujel 531 kilometrů, Tesla 3 za ním trvala na tom, že ujela 548 kilometrů. Novináři z norského magazínu Motor čísla ověřovali a podle map Google seděla trasa s údajem Polestaru, naopak Tesla si trochu zapřeháněla.
Polestar překvapil i tím, že ujel jen o 5 procent méně kilometrů, než by měl podle WLTP. A šlo o druhý nejmenší rozdíl, který Norové v tomto testu kdy naměřili.
Norský zimní test dojezdu (2025) | |||
Vůz | WLTP dojezd (km) | Dojezd v testu (km) | Rozdíl proti WLTP (v %) |
Polestar 3 | 560 | 531 | −5 |
Tesla 3 | 702 | 531 | −24 |
Porsche Taycan | 592 | 499 | −16 |
Kia EV3 | 590 | 499 | −15 |
BYD Tang | 530 | 482 | −9 |
Audi Q6 e-tron | 616 | 481 | −22 |
Hongqi EHS7 | 540 | 452 | −16 |
VW ID.7 GTX Tourer | 571 | 440 | −23 |
Ford Explorer | 525 | 437 | −17 |
BYD Sealion 7 | 502 | 436 | −13 |
Lotus Emeya | 500 | 436 | −13 |
Hyundai Ioniq 5 | 546 | 436 | −20 |
Xpeng G6 | 550 | 429 | −22 |
Porsche Macan | 552 | 429 | −22 |
BYD Seal U | 500 | 421 | −16 |
NIO EL8 | 503 | 412 | −18 |
BMW i5 Touring | 497 | 392 | −21 |
Mercedes-Benz G | 443 | 381 | −14 |
Volvo EX30 | 472 | 371 | −21 |
Peugeot e-5008 | 488 | 361 | −26 |
Mini Countryman | 399 | 355 | −11 |
Peugeot e-3008 | 510 | 347 | −32 |
Smart #3 | 415 | 346 | −17 |
Voyah Dream | 482 | 344 | −29 |
Rozdíl proti udávanému papírovému dojezdu je ale pouze ilustrativní. WLTP měření ukazuje, jak daleko vůz dojede za stanovených teplot a při přesně určených rychlostech a stanoveném zpomalování, zastavování a rozjíždění se. Norská zimní trasa se proti tomu bude lišit nižšími teplotami, plynulejší jízdou a absencí dálničních rychlostí, takže u každého vozu vyjde jinak než laboratorní měření.
Tesla 3 měla být podle očekávání Norů tentokrát jasným vítězem. Zadokolka s větší baterií uvádí dojezd 702 kilometrů. V testu ujela 531, tedy o čtvrtinu méně. Byl to ale až pátý největší rozdíl.
Rekordmanem je v tomto směru Peugeot e-3008, který ujel o třetinu méně, než uvádí podle WLTP. Jen o něco lépe dopadl čínský Voyah Dream, který ale z testovaných vozů zvládl nejkratší trasu, a trojici největších rozdílů proti papírovému dojezdu uzavírá Peugeot e-5008 s rozdílem 26 procent.
Zde je zajímavé, že e-3008 a e-5008 jsou technicky totožná auta a e-5008 by kvůli vyšší hmotnosti měl ujet méně. Papírově má dojezd o 22 kilometrů kratší. V testu ale větší vůz naopak ujel o 14 kilometrů více než jeho menší sourozenec. Tento příklad může ukazovat, že může záležet i na řidiči, případně na stavu konkrétního vozu.
Dojezd ale není to jediné, co je důležité. Klíčová je samozřejmě i spotřeba. Zde kralovala Tesla se 14 kWh/100 km, pro srovnání Polestar 3 jel za 19 kWh/100 km. Sympaticky nízké spotřeby mezi 11 a 14 kWh/100 km vykazovaly i čínské vozy značky BYD, tedy modely Tank, Sealion 7 a Seal U. Obdivuhodný je i výsledek Kie EV3, která se jako jediný cenově dostupnější vůz probojovala mezi ty s nejvyšším dojezdem.

Na druhé straně třeba Mercedes-Benz G měl spotřebu rovných 30 kWh/100 km. Zde je ale nutné zmínit, že trasa nevedla po rovině. Naopak vedla přes hory. Proto je třeba srovnání v tabulce brát s rezervou. Vozy, které například na vrchol sedla nedojely, měly nevýhodu proti vozům, které si následným sjezdem mohly energii vytvořit. Navíc vozy, které skončily výše v horách, měly nakonec průměrnou spotřebu vyšší než ty, kterým se podařilo sjet až do údolí, což jsou ty s dojezdem přes 480 kilometrů.
Novináři také upozorňovali na to, že během testu byly kluzké silnice. Počasí bylo ale letos mírné a teploty se držely nad nulou. Proti minulým testům se ale nejelo do úplného vybití baterie. Test skončil, když auto nedokázalo jet povolenými rychlostmi. Podle dřívějších zkušeností by tak měly zvládnout ještě kilometr či dva dojet.