5 elektromobilů s nejdelším dojezdem v Česku: Okolo 700 kilometrů na papíře zvládnou
Dojezd na jedno nabití je stále jednou z hlavních překážek většího rozšíření elektromobilů. Přesto již teď na trhu najdete spoustu modelů, které na jeden zátah ujedou přes 700 kilometrů. Minimálně tedy na papíře.
Papír snese všechno. Na to jsme si v nedávné minulosti zvykli například u oficiálně udávané spotřeby nových automobilů. Starší norma NEDC ovšem nebyla zrovna přesná, od reality se často odlišovala i o několik desítek procent. Novější metodika WLTP je přesnější, přičemž například u některých klasických hybridů není problém dostat se i mírně pod prezentované hodnoty.
U elektromobilů je situace komplikovanější. Odběr elektřiny je totiž silně závislý nejen na jízdním stylu a profilu trati, ale také na množství zapnutých spotřebičů, zatížení kabiny a také na počasí. V chladných či velmi horkých dnech totiž může dojezd kolísat klidně o vyšší desítky kilometrů. V extrémních případech i o stovky.
Lokálně bezemisní vozy proto některé majitele brzy nepříjemně překvapí tím, že například místo slibovaných 550 kilometrů bez dobíjení zvládnou sotva čtyři stovky. Na mysli také musíme mít, že v rámci zachování co nejlepší kondice trakčního akumulátoru bychom se měli pohybovat ideálně v rámci 20 až 80 % jeho využitelné kapacity. A ještě lépe nabíjet častěji, avšak menší množství energie.
Pokud ovšem nechcete každý den trpět tzv. dojezdovou úzkostí, můžete sáhnout po jednom z pětice vybraných modelů, které se pyšní maximálním akčním rádiem přes 700 kilometrů. Ovšem pozor, ne u každého vozu je v jeho technických údajích uvedeno, zda se jedná o dojezd zahrnující všechny druhy silnic, nebo jenom město. Proto bereme v potaz tu nejvyšší hodnotu, která je zveřejněna. A také jsme do výběru zařadili jen ty značky, které mají v Česku oficiální zastoupení.
1. Mercedes-Benz EQS 450+ (794 kilometrů)
Luxusní německý liftback je bezemisní alternativou klasické třídy S. Ve verzi 450+ s jedním elektromotorem o výkonu 265 kilowattů vzadu a obřím akumulátorem s využitelnou kapacitou 118 kWh podle oficiálních stránek českého zastoupení Mercedesu na jedno nabití zvládnete až 794 kilometrů, přičemž v čistě městském režimu dokonce až 866 km. Vozu hodně pomáhá sice nepříliš atraktivní, zato ovšem velmi efektivní zakulacený design s nízkým aerodynamickým odporem. Cena začíná na 3.002.010 Kč.
2. Volkswagen ID.7 Pro S (704 km)
Nejmladší a zároveň nejlepší elektromobil od Volkswagenu ukazuje, jak měly modely ID. vypadat od začátku. Rychlá multimédia, kvalitní interiér a úsporný elektromotor. Zadní jednotka s označením APP550 disponuje 210 kW a 545 Nm a je v případě verze Pro S kombinována s dosud největším akumulátorem na platformě MEB. Přidáním jednoho modulu totiž jeho využitelná kapacita vzrostla ze 77 na 86 kWh. Díky tomu liftback s pohonem zadních kol podle údajů Volkswagenu bez zastávky ujede až 704 kilometrů. Za ID.7 Pro S zaplatíte minimálně 1.578.900 korun.

3. Tesla Model 3 Long Range RWD (702 km)
Tesla Model 3 po loňském faceliftu výrazně zapracovala na svých nedokonalostech a přináší mimo jiné hezčí design a kvalitnější interiér. Kombinace většího akumulátoru (75 využitelných kilowatthodin) s pohonem zadních kol je klíček úspěchu i u jednoho z nejprodávanějších elektrických aut světa. Varianta Long Range RWD za 1.099.990 Kč (+25.500 korun za dokumentaci a transport vozu). Díky výkonu 208 kW je trojka dostatečně dynamická, o čemž svědčí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Ve srovnání s předchůdcem potěší také mnohem lepší cestovní komfort.
4. Peugeot e-3008 96,9 kWh (700 km)
Třetí generace francouzského SUV přišla nejen se spalovacími a plug-in hybridními verzemi, ale také s čistě elektrickým modelem e-3008. V jeho případě máte na výběr dvě provedení: základní se 157 kW a užitečnou kapacitou 73 kWh a vrcholnou zadokolku se 170 kilowatty a velkým akumulátorem s 96,9 kWh. A právě druhá jmenovaná se na stránkách českého Peugeotu chlubí dojezdem až 700 kilometrů na jedno nabití. Bližší informace ovšem chybějí. Cena tohoto modelu začíná na 1.189.000 Kč, slabší alternativa s menší baterií je o 110 až 120 tisíc korun levnější.

5. Mercedes-Benz EQS 450+ SUV (696 km)
Jestliže na prvním místě najdeme luxusní liftback od Mercedesu, pětici nejlepších uzavírá jeho derivát s vyšší světlostí. SUV se ve variantě 450+ nijak technicky neliší od nižšího sourozence. I v tomto případě se o pohon stará jeden elektromotor umístěný vzadu s totožným výkonem 265 kW. Neliší se ani využitelná kapacita baterie se 118 kWh. A protože EQS SUV je větší a těžší, s totožnou technickou výbavou zvládne o necelou stovku kilometrů méně. Cenově se ovšem až tolik neliší, stojí totiž 3.063.720 korun.