Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová BMW M na českém trhu: X5 M za 2,75 mil.Kč, BMW X6 M za 2,805 mil.Kč

Ondřej Láník Ondřej Láník 7. 9. 2009 • 00:46
79
13
Zobrazit náhledy (79)
BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5
Osmiválcová SUV jsou dražší než desetiválcové BMW M5. Tím však výčet pozoruhodných superlativů zdaleka nekončí.

BMW M GmbH odolávalo tlaku konkurenčních SUV-produktů ze Stuttgartu (Mercedes-Benz, Porsche) poměrně dlouho, ale nakonec přeci jen přichází se svými sportovními SUV. Na výběr jsou rovnou dvě - X5 M a X6 M - se shodnými dynamickými parametry.

Představením nových supersilných SUV zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportovního stroje a kategorie SUV byla dlouhou dobu pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu čtyř kol s písmenem M v názvu. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH.

Ceníky BMW platné od 1. října 2009 obsahují cenovky obou nových SUV. X5 M pořídíte za 2.745.600,-Kč, X6 M pak za 2.805.400,-Kč. Pro zajímavost: cena BMW M3 s osmiválcem 4,0 (309 kW) momentálně činí 1,817 mil. Kč, desetiválcové BMW M5 (373 kW) příjde na 2,5 mil. Kč. Všechny ceny jsou kalkulovány pro směnný kurz 26 Kč/euro.

Výbava BMW X5 M obsahuje mj. metalický lak, 20" M kola z lehké slitiny a pneumatikami 275/40 R20 resp. 315/35 R20 (vzadu), pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, Adaptive Drive (el. přizpůsobení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory), nebo systém "Dynamic Performance Control" - aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, který je pro ostatní BMW X5 zatím nedostupný.

Motor

Strojovna, které BMW říká M TwinPower Turbo, vychází z vidlicového osmiválce, který již pracuje v modelech 750i a X6 xDrive50i. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW, je ale celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru.

Osmiválec, jehož řady válců svírají úhel 90°, se chlubí zejména neobvyklým uspořádáním sacího a výfukového traktu s integrovaným systémem přeplňování. Většina komponent obsluhujících přívod vzduchu a odvod spalin se nachází mezi řadami válců. Zkrácení vzdáleností mezi spalovacími prostory a katalyzátory zkrátila dobu potřebnou pro jejich zahřátí na pracovní teplotu. Ještě důležitější je však pro řidiče minimální vzdálenost mezi motorem a turbodmychadly, která se společně s konstrukcí dmychadlové skříně Twin Scroll podílí na mimořádné dynamice celého systému. BMW se podařilo eliminovat nežádoucí protitlaky výfukových plynů přicházejících od jednotlivých válců, které jsou v případě přeplňování víceválcových motorů hrozbou, snižující efektivitu a kontinuitu plnění motoru. Systém přeplňování může pracovat s maximálním plnicím tlakem 1,5 bar.

Ve srovnání s motorem 4,4 l v X6 xDrive50i byl eliminován zásobník chladicí kapaliny původně umístěný mezi řadami válců, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc bylo přidáno elektrické čerpadlo pro chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a nová čerpadla systému mezichlazení stlačeného vzduchu.

Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny v závislosti na několika parametrech zanesených do mapových podkladů managementu motoru. Jejich nastavením je docílen specifický zvuk osmiválců odpovídající různým provozním režimům motoru.

Systém přímého vstřikování paliva pracuje s piezoelektricky ovládanými vstřikovači a nejvyšším tlakem 200 bar. Rozprašování paliva ve válcích při vysokých zatíženích motoru je důležitým prvkem koncepce chlazení vysokovýkonného motoru.

Spotřeba paliva je snižována zavedením známé sady opatření BMW EfficientDynamics, zahrnující mj. plně variabilní ventilový rozvod Double-VANOS, olejové čerpadlo dodávající tlak systému mazání podle aktuální potřeby, odpojitelný kompresor klimatizace, nebo inteligentně zatěžovaný alternátor, pracující např. v okamžicích brzdění.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů dostal čerpadla, která dodávají tlak v závislosti na aktuální potřebě. Při klidné jízdě je tak ušetřeno až 70 % dříve spotřebované energie.

Automatická převodovka, DPC a xDrive

Poprvé je v BMW řady M použita šestistupňová automatická převodovka. Velmi krátké časy potřebné pro změnu převodového stupně byly docíleny použitím funkce snižování točivého momentu motoru v manuálním režimu řazení. Vypínáním jednotlivých válců (eliminace vstřiku paliva, zážehu) je realizována extrémně rychlá reakce systému motor-převodovka. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, který minimalizuje prokluz na měniči, což přispívá i ke snížení spotřeby paliva.

Vedle režimu D je řidiči k dispozici také režim M a S. V režimu M čeká převodovka na řidičův pokyn k přeřazení, i když se otáčky motoru blíží k omezovači. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu.

Poprvé u vozů laděných v BMW M GmbH došlo na pohon všech kol xDrive. Elektronicky řízený systém má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti a spolehlivého přenosu velkých hnacích momentů na silnici je standardní zadní diferenciál Dynamic Performance Control, který aktivně přerozděluje hnací moment mezi koly zadní nápravy v závislosti na aktuálním jízdním režimu. V zatáčce je tak například akcelerující vozidlo stabilizováno přenosem hnacího momentu na vnější kolo.

Jízdní parametry

Dynamika jízdy a chování rozměrného, vysokého a těžkého vozu je vždy pochopitelně velkým oříškem bez ohledu na značku výrobce. BMW proto nasadila vše, co by mohlo nové silné dvojce parametry vylepšit.

Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu.

BMW X5 M a BMW X6 M - Stručná technická data
Model X5 M X6 M
Zdvihový objem [cm3] 4395 4395
Válce/ventily 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 408/6000 408/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 680/1500-5650 680/1500-5650
Max. rychlost [km/h] 250 (275) 250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,7 4,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,9 13,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 2305 2305
Cena [Kč] 2.745.600,- 2.805.400,-

Design

Na první pohled je zřejmé, že zásadní proměnou prošly přední i zadní nárazníky.BMW X5 M převzalo masku a přední světlomety z X6 M, vzadu je vždy čtveřice výfuků, motorová kapota s Powerdome-hrbem ukrývá mohutný přeplňovaný osmiválec s netradiční konstrukcí. Nová jsou sportovní zrcátka, eliminováno bylo použití tmavých plastů ve spodní části vozů, aby byl zvýrazněn silniční charakter původně lehce terénních vozů.

Témata
8. 9. 2009 16:40
stara x5
nemozesm si pomoct ale ta nova X5M mi ovela viac hlavne zozadu pripomina staru x5 .. (sem tam sa da vidiet so 4 rurami )
Avatar - Dinar
8. 9. 2009 13:12
Re: prasarna :)
Mmch. jak jsi na tom s výběrem motoru pro X6? (když tak SZ)
8. 9. 2009 13:06
Re: prasarna :)
To si napsal dobře. Rozhodně BMW nepředpokládá, že do toho skočí někdo z megana, bráva a spol. a pro ně je to nejvíc nepochopitelný. Podle prodejů je svět plný blondýnek a lidí, který si můžou koupit, co chtěj a ne to, co jim stačí, nebo musí.
Avatar - Dinar
8. 9. 2009 12:48
Re: prasarna :)
:-) ;-)
Avatar - Dinar
8. 9. 2009 12:48
Re: prasarna :)
:-) ;-)