Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Dacia Duster dorazí ještě letos. Vyroste a přijde i v sedmimístné verzi Grand!

David Bureš
Diskuze (8)
Oblíbené SUV rumunské značky letos projde mezigenerační změnou. Změní se hodně, Duster však stále chce zůstat levným autem.

Duster se pro rumunskou automobilku Dacia stal trefou do černého. Levnému SUV se daří napříč Evropou, mimo starý kontinent se úspěšně prodává se znaky Renaultu. Na trhu vydržel sedm let, a tak nastává čas na mezigenerační změnu. Ta letos skutečně přijde. Co nabídne?

Přestože se osvědčený recept v mnohých případech nemění, nový Duster se v lecčems změní. Důležitou novinkou bude v první řadě nárůst rozměrů, druhá generace se natáhne o 20 centimetrů k hranici 4,5 metru. Vedle toho navíc dorazí i ještě delší provedení, zatím známé jako Grand Duster. To bude měřit asi 4,7 metru a nabídne až sedm míst k sezení.

Zda si Dacia tímto krokem dělá prostor pro menší SUV, které by zamířilo do nadmíru oblíbeného B segmentu, je zatím ve hvězdách. Stejně jako to, zda sedmimístný Grand Duster náhodou nenahradí MPV Lodgy, které podle dřívějších zpráv není tak prodejně úspěšné, jak Dacia doufala.

Naopak co se týče designu, Duster zůstane věrný stávajícím tvarům. První špionážní snímky zachycených prototypů novinky dokazují, že si Duster uchová hranaté křivky a celkovou siluetu známou z odcházejícího provedení. Design naváže na loni modernizované Sandero či Logan, kterým se bude podobat svojí maskou chladiče s motivem lichoběžníku.

Příď bude celkově mohutnější než u dosavadní generace, což má patrně co do činění se snahou o zlepšení bezpečnosti. Duster v roce 2011 obdržel v nárazových zkouškách Euro NCAP jen tři hvězdy a aby novinka v přísnějších testech získala alespoň stejné hodnocení, bude muset na sobě zapracovat. K dispozici patrně bude více bezpečnostních asistentů než dnes.

Z hlediska motorů je jistotou zachování dnešního atmosférického benzinového čtyřválce 1.6 SCe, pokračovat má i turbomotor 1.2 TCe. Co se týče turbodieselů, tak by dnešní 1.5 dCi mohlo doplnit (nebo dokonce nahradit) větší 1.6 dCi. Samozřejmostí je zachování možnosti výběru mezi předokolkou a čtyřkolkou.

Duster rozhodně zůstane levným automobilem, i v této kategorii ale zákazníci chtějí stále více prvků, které je Dacia připravena nabídnout. Oblíbená se ukázala třeba navigace, jejíž obrazovka by se měla přesunout výše, aby byla lépe na očích. Stejně tak bude za příplatek dostupný automat, který by mohl být nabídnut pro více motorů, zřejmě opět v podobě dvouspojkového EDC.

Druhou generaci Dusteru uvidíme ještě letos, obecně se očekává její premiéra na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Do prodeje novinka vstoupí na začátku roku 2018.

David Bureš
Diskuze (8)
29. 6. 2017 19:20
Dacia
Tak to jsem na ni zvědavá :-) Zrovna před pár měsíci jsem si Dacii koupila z obchodu Dacia Praha Zličín [odkaz] a jsem velmi spokojená, takže si model zatím určitě nekoupím i tak jsem ale přesvědčená o tom, že výrobci odvedli skvělou práci, stejně jako v případě mého Sandrera :-)
5. 6. 2017 07:19
Dachčia
To bude pořád ten stejný hnus ;-) co od Dachčie víc čekat >:D
Avatar - WinDiesel
4. 6. 2017 19:26
Re: Tak to jsem zvědav
Ta menšina co Duster kupuje je docela velká :-) Bravo Duster.
ANOTHER BITE OF THE DUST(er) :-)
4. 6. 2017 13:15
Re: Tak to jsem zvědav
Ty už si nový Duster viděl? Ja ne, takže se nechme podat ;-)
Avatar - Blue Sun
4. 6. 2017 08:57
Re: Tak to jsem zvědav
Pro někoho, kdo uvažuje v intencích Kodiaka je Duster zcela mimo zorné pole. Za svou cenu sice fajn auto, ale těch drobností, které kazí celkový dojem, je mnoho. V poslední době třeba často zmiňované slabé topení (zejména pak u dieselů), horší celkové zpracování, celkově lacinější a méně trvanlivý interiér. Spoustu moderních prvků v Daciích ani nedostaneš (to nemusí být ale vždy špatně), a i ty, které tam jsou, technicky odpovídají nízké ceně.
To samé se tvrdilo, když přišel první Logan, jak zamotá hlavu tradičnímu autoprůmyslu. Jenže většině lidí jednoduché přibližovadlo nestačí.