Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nová generace monopostů F1 (2026)
Nová generace monopostů F1 (2026)
Nová generace monopostů F1 (2026)
Nová generace monopostů F1 (2026)
22 Fotogalerie

Nová generace monopostů F1 oficiálně: Budou lehčí a s aktivní aerodynamikou

Lukáš Volšický

Formule 1 představuje novou generaci menších, lehčích a dynamičtějších monopostů. Začnou závodit už v roce 2026.

Mezinárodní automobilová federace FIA oficiálně odhaluje novou generaci monopostů formule 1. Vrcholný šampionát okruhových závodů se v roce 2026 začne jezdit s novými předpisy, které jej udělají dynamičtějším, bezpečnějším a udržitelnějším. Novinkou budou revidované aerodynamické předpisy fungující v souladu s novými pravidly pro pohonné hybridní jednotky s výkonnějšími akumulátory i stoprocentně udržitelnými palivy.

FIA nové technické předpisy pro formuli 1, podle nichž se začne závodit už v roce 2026, představuje s letošní Velkou cenou Kanady. Uvádí také, že už 28. června budou oficiálně ratifikovány světovou radou motoristického sportu. S novými pravidly chce FIA vyvinout novou generaci monopostů s moderními technologiemi při zachování velké rychlosti i obratnosti.

Zásadní technickou novinkou budoucích monopostů bude přepracovaná pohonná jednotka vyznačující se rovnoměrnějším rozdělením mezi výkony vytvořenými spalovacím motorem a elektrickou energií. Současně se povedlo odlehčit šasi monopostů, což by mělo vést k dynamičtějším a obratnějším jízdním vlastnostem.

Video placeholder
Nová generace monopostů F1 (2026) • Zdroj: FIA

Velkými novinkami budou i aktivní aerodynamické prvky pro snížení okamžité odporu vzduchu na rovinkách i režim Override, kterým si jezdci mohou krátkodobě zvýšit výkon. Novinka spolupracující s motorem nahrazuje aerodynamické DRS a bude plně v rukou jezdce. „Pokud se před koncem kola dostanete do určité vzdálenosti od vozu před vámi, pak pro následující kolo dostanete možnost využít více elektrické energie než váš soupeř,“ řekl technický šéf FIA pro monoposty Jan Monchaux.

Nová generace monopostů je navíc menší než dnešní generace. Rozvor náprav se zkrátil z maximálních 3600 milimetrů na 3400 milimetrů, zatímco šířka se zmenšila z 2000 milimetrů na 1900 milimetrů. Maximální šířka podlahy se pak zmenšuje o 150 milimetrů. Klíčovým cílem bylo snížení hmotnosti a s novými minimálními 768 kilogramy bude nová generace o 30 kilogramů lehčí.

S nejnovějšími pravidly od roku 2026 tak budou v šampionátu Formule 1 závodit nové monoposty s nižší hmotností, kratším podvozkem, aktivní aerodynamikou, systémem Override i vyšší bezpečností. Současně budou jezdit na užších pneumatik, avšak zachovají si 18“ kola. Přední kola budou užší o 25 milimetrů, zadní kola o 30 milimetrů. FIA k tomu říká, že ztráta přilnavosti by měla být jen minimální.