Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda 3 naživo: První statické dojmy

Mazda3: třetí generace
Mazda3: třetí generace
Mazda3: třetí generace
Mazda3: třetí generace
32 Fotogalerie
Nová generace Mazdy 3 se odhalila na pěti místech najednou, přičemž redakce Auto.cz byla u premiéry v Londýně. Hatchback se začne prodávat v listopadu, sedan se ukáže příští týden.

Londýn, Petrohrad, Istanbul, New York a Melbourne – na pěti místech současně se vybraným novinářům poprvé ukázala nová Mazda 3, přesně deset let poté, co japonská automobilka spustila výrobu první generace. Kompaktní hatchback a sedan je nejprodávanější modelovou řadou Mazdy, ve dvou generacích se zatím vyrobilo 3,5 milionu kusů.

S novou Mazdou 3 se opět objevují dva pojmy – design Kodo a technika Skyactiv. Podle těchto principů vzniklo už SUV CX-5 a model střední třídy Mazda 6. „Trojka“ ale není pouhou zmenšeninou těchto aut, přidává totiž několik výrazných novinek. Vnější design je agresivnější a přináší výraznější linie. I tak ale působí vyváženě a elegantně. Poněkud kontroverzní je pouze umístění registrační značky do masky chladiče, kterým se novinka jasně odlišuje od větší Mazdy 6.

Interiér má být zcela nový, ve skutečnosti ale pečlivě rozvíjí postupy známé z Mazdy 6, obohacené o řadu novinek. Základní horizontální členění je ovšem stejné, shodné je i provedení volantu nebo řadicí páky. Nový je přístrojový štít s dominantním otáčkoměrem doplněným o digitální rychloměr a dvěma displeji pro zobrazení dalších provozních informací. Mazda tedy následuje koncepci, která se poprvé objevila loni u Volva V40.

Mazda3 - srovnání rozměrů
Model3. generace2. generacerozdíl
Délka [mm]44654460+5
Šířka [mm]17951755+40
Výška [mm]14501470-20
Rozvor [mm]27002640+60

Zcela nový multimediální systém spoléhá na 7palcovou dotykovou obrazovku na vrchní straně palubní desky. Některé funkce se obsluhují také tlačítky na středovém tunelu. Samozřejmostí je navigace a připojení Bluetooth, dále multimediální systém HMI podporuje práci s SMS, emaily, připojení na Facebook a Twitter nebo k databázi internetových rádií Aha. Vyšší verze dostanou také audiosystém Bose Centerpoint 2 s devíti reproduktory.

Technickou lahůdkou je head-up displej, v terminologii Mazdy Active Driving Display. Jedná se o jednodušší provedení takového systému – místo drahé technologie promítání údajů přímo na čelní sklo používá Mazda průhledný štítek před řidičem, na kterém se zobrazují hlavní provozní údaje. Ze současných konkurentů head-up displej zatím nikdo nenabízí, letos se ale objeví i v chystané nové generaci Peugeotu 308.

První dojmy z interiéru jsou pozitivní. Zlepšil se výhled z místa řidiče, příjemným detailem je natočený středový panel, který dodává palubní desce sportovní formu. Mazda zapracovala na vizuální hodnotě interiéru, který zaujme množstvím dílů s kovovým povrchem nebo kontrastní červenou nití na koženém čalounění. Zajímavě vypadá i imitace karbonu na volantu a dveřních výplních.

Nezapomnělo se ani na pasažéry na zadních sedadlech. V druhé řadě se sedí níž než dosud, díky prodlouženému rozvoru a větší prosklené ploše to ale nijak neomezilo komfort. Mimochodem, stejnou fintu použil i Seat u nového Leonu, když hledal cestu, jak zvětšit vnitřní prostor a nepřipravit karoserii o dynamické proporce. České zákazníky jistě potěší i zvětšení zavazadlového prostoru, nová generace má objem 350 litrů, předchozí měla 340 litrů.

Nabídku motorů tvoří tři agregáty, dva z nich jsou známé už z CX-5 a Mazdy 6, benzinový základ je úplnou novinkou. Atmosférický čtyřválec 1.5 SKY-G má výkon 74 kW a točivý moment 150 N.m, standardem je šestistupňová převodovka. Atmosférický dvoulitr bude k dispozici ve dvou verzích, obě mají 210 N.m, slabší má výkon 88 kW a silnější 121 kW. Jediným turbodieselem je 2.2 SKY-D se 110 kW a 380 N.m, který je osazen dvoustupňovým přeplňováním a již nyní splňuje emisní normu Euro 6.

Prostřední z benzinových motoru a turbodiesel mohou mít automatickou převodovku, nejsilnější benzinový motor je zase vybaven systémem rekuperace energie i-ELOOP.

V budoucnu by se měl k těmto motorům přidat menší turbodiesel vlastní konstrukce. Naopak s přeplňovanými benzinovými motory, a to ani v podobě nové generace ostrého modelu Mazda3 MPS, se zatím nepočítá.

První kusy nové Mazdy 3 dorazí do Česka koncem října, oficiální start prodeje je naplánovaný na listopad. První cena bude zveřejněna v pátek 5. července, zatím známe jen seznam výbavy nejlevnějšího provedení – nebude chybět klimatizace, rádio, palubní počítač, asistent rozjezdu do kopce ani systém sledování tlaku v pneumatikách.

Vyšší specifikace nabídnou pokročilou bezpečnostní výbavu, která v segmentu nižší střední třídy nemá konkurenci. Kromě již zmíněného head-up displeje je to například sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat, asistent nouzového brzdění nebo natáčecí bi-xenonové světlomety s funkcí automatického přepínání dálkových světel.

Už příští týden přineseme exkluzivní jízdní dojmy. Na první červencový týden je také naplánováno odhalení podoby karoserie sedan.

Mazda3 - technické údaje
Motor1.5G2.0G2.0G i-ELOOP2.2D
Převodovka6M6M (6A)6M6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]1496199819982191
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600088/6000121/6000110/4500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]150/4000210/4000210/4000380/2000
Max. rychlost [km/h]182195 (194)210210 (201)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,88,9 (10,4)8,28,1 (9,7)
Komb. spotřeba [l/100 km]----