Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová pravidla (8.díl): Jízda po kruhovém objezdu

Nová pravidla (8.díl): Jízda po kruhovém objezdu

Nová pravidla (8.díl): Jízda po kruhovém objezdu Zdroj: acz

Diskuze (51)
Jediným místem, na kterém je při jízdě po kruhovém objezdu řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy je místo výjezdu z kruhového objezdu. Řidič nedává znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd.

Jediným místem, na kterém je při jízdě po kruhovém objezdu řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy je místo výjezdu z kruhového objezdu. Řidič nedává znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd.

Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

Odst. 5 upřesňuje používání ukazatelů směru. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

§ 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami ("Kruhový objezd", "Dej přednost v jízdě" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě"), má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec).

Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu. Novela to v § 30 (odst. 5) vyjadřuje zcela jasně, exaktně a rovněž logicky.

Důsledkem této novelizace bude větší „pořádek“ na kruhových objezdech a snad také skutečnost, že důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.

Podrobnosti o nových pravidlech na českých silnicích naleznete na oficiální informační stránce: www.novapravidla.cz.

Úplné znění novely najdete ke stažení na této adrese.

Vstoupit do diskuze (51)