Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Škoda Fabia: První jízdní dojmy z Portugalska

Tomáš Zajíček
Diskuze (744)
K teoretickým informacím o nové Škodě Fabia přidáváme i praktické poznatky z provozu. Na jihu Portugalska jsme vyzkoušeli novou Fabii se základním zážehovým tříválcem 1,2 HTP o výkonu 44 kW. (doplněno srovnání naměřených vnitřních rozměrů obou generací).

Na prezentaci nové Škody Fabia do Portugalska jsme mířili teoreticky dobře připraveni. Škoda Auto už v prosinci zveřejnila klíčové informace, jež potvrzovaly dřívější domněnky o malých technických změnách, sázce na odvážnější tvary či využití palubní desky z malého MPV Roomster. Přímo na místě nás Škodovka dokázala pořádně překvapit jedinou věcí, a to informací o rozšíření příplatkové výbavy o bílou vnější barvu střechy.

Nová Škoda Fabia v praxi

Na tiskové konferenci se potvrdilo, že teorii máme skutečně dobře zvládnutou, a tak nic nebránilo tomu, abychom teorii konfrontovali s praxí. Nám přidělený model poháněl základní zážehový tříválec s objemem 1.2 litru a maximálním výkonem 44 kW, což proti modelu dosluhujícímu znamená zlepšení o 4 kW. Jednotka si i v nové Fabii zachovala charakteristický lehce chraplavý zvuk, ale subjektivně se nám zdála lépe utlumena než tříválec 1,2 litru ve Fabii současné.

Zvláště ve vysokých otáčkách o sobě dával motor vědět uvnitř méně, než tomu bylo u předchůdce. Jednotka spojená s pětistupňovou manuální převodovkou se i v nové Fabii hodí především do městského provozu, do 130 km/h motor celkem táhne, ale nad touto hranicí nemůžete počítat s ničím jiným než se zvýšenými hlukem od motoru i hlukem aerodynamickým (od 120 km/h to začíná okolo Fabie docela foukat).

Podvozek - ideální kompromis

Na pátý převodový stupeň točí jednotka ve 130 km/h 3900 otáček, ve 100 km/h potom 3000 otáček. Spotřeba se v průběhu testovací jízdy pohybovala okolo osmi litrů, lze však očekávat, že v případě ekonomické jízdy se bude kombinovaná spotřeba pohybovat okolo sedmi litrů jako u jednotky s výkonem 40 kW. Ačkoliv podvozek nové Fabie neprošel zásadní proměnou, zdála se nám jízda komfortnější a stabilnější.

Nová Fabia velmi dobře tlumí nerovnosti, rázy podle prvních zkušeností zůstávají uvězněny vně vozu. Pětidveřový hatchback se může rovněž pochlubit velmi tuhou karoserií, která se nekroutí v zatáčkách ani na nerovnostech. Ve spojení s kvalitně zpracovaným interiérem to znamená, že uvnitř nic nevrže. Jízdními vlastnostmi se nová Fabia zařadí mezi premianty segmentu, držení příčného směru i stabilita v zatáčkách zaslouží nejvyšší hodnocení.

Vnější rozměry (údaj výrobce)Fabia IFabia IImezigenerační rozdíl
délka [mm]39703992+22
šířka [mm]16461642-4
výška [mm]14511498+47
rozvor [mm]24622462-
rozchod vpředu [mm]14351436+1
rozchod vzadu [mm]14241426+2

Skvělé řazení, slabší brzdy

Budoucí majitelé se mohou dále těšit na přesné řazení s relativně krátkými drahami a přesným chodem a dobrou odezvu od řízení. První dojem z brzdové soustavy zní – lehce poddimenzovaná. Na brzdový pedál jsme museli při potřebě většího zpomalení poměrně razantně šlapat, přesto účinek neodpovídal našemu úsilí. Zda se Škoda Auto nedopustila přehmatu ukáže až první test. Od interiéru můžete očekávat tradičně kvalitní materiály, zpracování i slícování.

Už při prvním usednutí za volant však není pochyb o tom, že auto zůstalo rozměrově téměř stejné jako předchůdce. Místo přibylo pouze nad hlavou vzadu, ale například šířka vpředu i vzadu zůstala stejná. Nafoukl se však zavazadlový prostor. Pasivní bezpečnost Škoda Auto vyřešila dvěma čelními a bočními airbagy nabízenými v základní výbavě, v nárazových zkouškách EuroNCAP se očekává zisk pěti hvězd. Aktivní bezpečnost zajišťuje v základu dodávaný systém ABS s MSR či příplatkový stabilizační systém ESP.

Fabia uvnitř vyrostla

Následující tabulka ukazuje námi změřené rozměry interiéru nové Fabie a pro srovnání také odpovídající údaje minulé generace. Prostor se zvětšil hlavně na zadních sedadlech, kde je více místa nad sedákem i v podélném směru. Podle výrobce sedí řidič a spolujezdec o 3 cm výše, v praxi však tento rozdíl poznáte asi jen při přímém srovnání dvou vozů. Pravidelnější vstupní otvor zavazadlového prostoru má asi o 20 mm nižší nákladovou hranu.

Vnitřní rozměry (měření Auto.cz)Fabia IFabia IImezigenerační rozdíl
podélný prostor vpředu min/max [mm]890/1080880/1090-10/+10
podélný prostor vzadu min/max [mm]580/820600/850+20/+30
výška nad sedadlem - vpředu [mm]10101010-
výška nad sedadlem - vzadu [mm]930970+40
šířka vpředu [mm]13801370-10
šířka vzadu [mm]13901370-20
délka sedáku vpředu [mm]510510-
délka sedáku vzadu [mm]490470-20
výška opěradla vpředu [mm]610620+10
výška opěradla vzadu [mm]550590+40
šířka vstupu zav. prost. min/max [mm]900/1060960/990+60/-70
výška vstupu zav. prost min/max [mm]800860+60
délka zavazadlového prost. dole[mm]690720+30
šířka zavazadl.pr. min [mm]955955-
výška nákl. hrany nad zemí[mm]660640-20

Související články:

Tipy:

  • pro lepší zážitek doporučujeme zobrazit video přes celou obrazovku a dále použití sluchátek.

  • máte možnost si video ihned pustit přímo v článku a dvojklikem ho zvětšit na celou obrazovku
  • další možností je stáhnout si kvalitnější verzi ve WMV nebo nejkvalitnější v AVI formátu (komprese DIVX) níže

Tomáš Zajíček
Diskuze (744)
29. 1. 2007 12:10
Re: zahajovací 100000Kč sleva z ceníku to jistí
Spravne. Ja som chcel povedat len to, ze nie su kone ako kone. ;-)
29. 1. 2007 07:56
Re: What´s this?
nekric, GTI mava horsie prispevky, zial nie na margo aut ale inych prispievatelov....
29. 1. 2007 07:54
Re: Když máš Škodu, o posměch se nestarej!
elektrika je stara achillova pata skodovky....divne, ze ani vw to nespravil...
28. 1. 2007 12:08
Re: What´s this?
:yes:
27. 1. 2007 22:54
Re: Auto pro komouse a socky!
Pocuj Ty fole! V mojom okoli nepoznam jedineho Slovaka, ktory by suhlasil s rozdelenim republiky a nejakym trhanim!!! A ver mi, poznam ich veeelmi vela. Ak si naozaj tak zaostaly a nevies ako to bolo a ktori dvaja dementi rozhodli o rozdeleni, bez toho aby sa nas opytali, tak si to trosku zopakuj!!! :no: :no: :no: