Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Audi A4 – sportovnější a prostornější

Miroslav Kudělka
Pařížský autosalón se stane svědkem premiéry další generace nejprodávanějšího modelu Audi, střední třídy A4. Její vzhled ji řadí k nové generaci vozů této značky, což je jednoznačně dáno tvarem její rozměrné masky chladiče.

Nová Audi A4 bude mít světovou premiéru zářiovém na autosalónu v Paříži a představí se hned ve čtyřech verzích – sedan, kombi Avant a sportovní verzi S4 také v obou karosériích. K modelu S4 se podrobněji vrátíme později v samostatném článku. Jak je dnes zvykem, také nová A4 proti předchůdci poněkud povyrostla, sedan je delší o 38 mm a kombi o 41 mm z čehož 12 mm připadlo na mohutnější příď a zbytek je na zádi, protože rozvor náprav zůstal zachován. Hlavní změny designu nalezneme na přídi, kde hraje prim rozměrná lichoběžníková maska k níž se svažují nově tvarované, dynamicky vyhlížející světlomety s čirými skly. Ty při pohledu z boku působí jako oko robota. Jsou vybaveny natáčením světelného paprsku při jízdě do zatáček. Vysokou boční plochu účinně rozbíjí prolis spojující horní hranu předních a zadních světel. Zajímavým detailem je spodní hrana dveří, která je vytažena a má funkci spoileru. Jemným liniím zádě jednoznačně dominují celočervené svítilny, které mají u sedanu i kombi podobný tvar. Sedan má navíc velice ostrou odtokovou hranu na víku zavazadlového prostoru. Sportovní švih nové A4 jednoznačně podtrhují dvě kruhové koncovky výfuku, které mají průměr 80 mm, což je o 10 mm více než předchozí model. Vnější vzhled jednoznačně navazuje na tvar nosného skeletu, jehož návrhu technici věnovali enormní pozornost. Celkem 45 procent použitých plechů je z vyokopevnostní oceli, jichž je většina na přídi, která musí pohltit nejvíce energie při nárazu. Úsporu hmotnosti při zachování vysoké pevnosti umožnilo použití výlisků rozdílné tloušťky především v podlahové části, jejich únosnost zvyšuje i svařování laserem. Ve dveřích jsou navíc použity výztuhy z hliníkové slitiny pro větší odolnost proti bočnímu nárazu.

Nová A4 bude nabízena s celkem 9 motory, z nichž jsou čtyři vznětové. Rozsah zážehových motorů sahá od čtyřválce 1,6 (75 kW, 148 Nm), přes další čtyřválec 2,0 (96 kW, 195 Nm), turbomotory 1,8T (120 kW, 225 Nm) a novinku 2,0 TFSI (147 kW, 280 Nm) až po V6 3,2 FSI (188 kW, 330 Nm). Vznětové motory začínají osvědčeným čtyřválcem 1,9 TDI (85 kW, 285 Nm) přes další čtyřválec 2,0 TDI (103 kW, 320 Nm) ke dvěma motorům V6. Menší je 2,5 TDI (120 kW, 350 Nm) a špičkou je 3,0 TDI (150 kW, 450 Nm). Desátou pohonnou jednotkou, určenou pouze pro S4, je V8 4,2 (253 kW, 410 Nm). Prakticky všechny motory jsou již osazovány do jiných modelů značky a tak největší novinkou je zcela nový zážehový čtyřválcový motor 2,0 TFSI. Jak již naznačuje jeho označení, jedná se o turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním paliva. Jedná se o světovou premiéru v sériovém použití této technologie v kombinaci s přeplňováním. Audi ji má však dobře odzkoušenou, protože její závodní speciály R8 s motorem této koncepce zvítězily celkem čtyřikrát ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Motor vychází z již známého atmosférického 2,0 FSI z nějž převzal hlavu a ventilový rozvod. Pro zvýšení tuhosti a omezení hlučnosti je blok motoru odlit ze šedé litiny, vibrace jsou omezovány dvěma vyvažovacími hřídeli. Ty jsou poháněné společně s olejovým čerpadlem samostatným řetězem. Ventily jsou ovládány přes vahadla s kladkami, které minimalizují tření, lepšímu plnění v nižších otáčkách pomáhá proměnná délka sacího potrubí a jiný tvar sacích kanálů, což má v konečném důsledku příznivý vliv na účinnost motoru. Ta je podpořena také neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1, který se doposud používal jen u atmosférických motorů. Díky všem těmto zásahům nový motor disponuje vysokým výkonem 147 kW (200 k), ale ještě podstatnější je, že jeho mohutný točivý moment 280 Nm je k dispozici ve velmi širokém rozpětí 1800 až 5000 ot/min. Pozitivní je také jeho velmi rychlá reakce na změnu polohy plynového pedálu.

O přenos síly motorů se starají přední kola nebo stálý pohon quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen s elektronickou uzávěrkou EDL a čtveřice převodovek. Pohon quattro je standardně určen pro motory s výkonem vyšším než 120 kW. Základ tvoří ručně řazené převodovky s pěti a šesti stupni. Pro modely s pohonem předních kol je určena samočinná převodovka multitronic s plynulým převodem a předvolenými sedmi stupni pro zájemce o požitky z řazení. Pro vozy s motory 3,2 FSI, 3,0 TDI a 2,0 TFSI je určena nová šestistupňová samočinná převodovka Tiptronic. Ta byla proti předchozí pětistupňové odlehčena o 14 kg a nyní váží 115 kg. Kvalitním motorů a převodovému ústrojí musí stačit i výkon podvozku. Aktivní bezpečnost posádky tak byla svěřena čtyřprvkové přední nápravě a lichoběžníkové zadní nápravě, která má pro pohon quattro pochopitelně poněkud jiný pomocný rám. Ramena náprav jsou vyrobena z hliníkové slitiny, odpruženy jsou vinutými pružinami a tlumí je dvouplášťové plynové tlumiče. Řízení má hydraulický posilovač, k nejsilnějším motorům je k dispozici variabilní řízení servotronic. Velký důraz byl kladen na omezení přenosu hluku. O bezpečí a pohodlí posádky se mimo všech kotoučových brzd stará také trojice elektronicko-hydraulických systémů ABS, ASR, EBD, které zastřešuje stabilizační sytém ESP 8. Ten lze stiskem tlačítka deaktivovat hned ve dvou úrovních. Lehkým stlačením je odpojen systém ASR, aby bylo možno např. vyjet z hlubokého sněhu a silnějším stiskem se ESP vypne zcela a v činnosti zůstává jen ABS a závěrka diferenciálu EDL. Pouze se dvěmi nejslabšími motory jsou dodávána ocelová kola 7 x 16“, ostatní modely je mají z hliníkové slitiny. V nabídce jsou pak i kola s průměrem 17“ a 18“. Na přání je nabízeno elektronické hlídání tlaku v pneumatikách či pneumatiky systému PAX, které umožňují ujet až 200 km rychlostí do 80 km/h při úplné ztrátě tlaku. Vozy Audi A4 však již nemají rezervní kolo, které je jen na přání.

Interiér nové A4 je stylisticky čistý, jednoduchý, prostý jakýchkoli divokých křivek, které by narušovaly pocit luxusu. Přístroje před volantem, který je buď tříramenný, nebo čtyřramenný, jsou jednoduché s bílými čísly a černým podkladem, s hliníkovými rámečky a uprostřed mezi nimi je multifunkční displej. Protože na straně řidiče není ve dveřích potřeba velká opěrka pro ruku jsou tam umístěny ovladače oken a zpětných zrcátek. Přední sedadla jsou osazena novým posuvným systémem, který má krok pouze 3 mm, což lze označit za téměř plynulé seřizování. Nechybí ani seřizování bederní opěrky. Také zadní krajní sedadla jsou tvarována jako samostatná, pro vyšší pohodlí cestujících. Bezpečnost v případě nárazu posádce zajišťují dvoustupňové čelní airbagy, boční airbagy v opěradlech předních sedadlech a na přání také v opěradlech zadních sedadel a nechybí ani záclonové airbagy chránící hlavy cestujících. Pro zavazadla je v sedanu 460 litrů prostoru, v kombi je základních 377 litrů s uzavřenou podlahou, 422 litrů s napůl otevřenou a 442 litrů s vyjmutou podlahou. Nechybí tam zásuvka na 12V a výklopná stěna se otevírá až do výšky 1,98 metrů. Ve výbavě nechybí automatická klimatizace, automatické stěrače, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Na přání jsou různá hliníková kola, výkonné audiosoupravy či navigační systémy s přehrávačem DVD, xenonové světlomety, sportovní sedadla, kožené čalounění či sportovní podvozek snižující celý vůz o 20 mm.

Dynamické vlastnosti A4 odpovídají jejímu sportovnějšímu zaměření a nejvyšší rychlosti se podle motorů pohybují od 190 km/h u základní 1,6 až po elektronicky omezených 250 km/h u V6 3,2 FSI. Stejně tak zrychlení z 0-100 km/h se pohybuje od základních 12,2 sekundy až po velmi zajímavých 6,4. Otázkou zůstává jaká bude žíznivost motorů, ale jejich ekologické vlastnosti u všech splňují normu EU4.

Miroslav Kudělka