Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Audi S6 – vrchol jak má být

Miroslav Kudělka
Dva roky uplynuly od představení současné řady Audi A6 a teprve nyní výrobce představil špičkový model S6. Čekání bylo dlouhé, ale vyplatilo se, protože v nové S6 přichází na trh skvělý vůz s obrovskou dávkou sportovních emocí.

Nové Audi S6 nastupuje do boje s extrémně silnou konkurencí v podobě BMW M5 či M-B E 55 AMG sice pozdě, ale rozhodně ne se ztrátou. Technologicky se jednoznačně řadí na samotnou špici, po bok těchto již zavedených sportovců. S6-ka dostala do vínku hodně nenápadný vzhled. Jak již se stalo pravidlem, model S6 je nabízen od počátku jako sedan i kombi Avant. Rozdíly mezi běžnou A6 a sportovní S6 je potřeba znát, protože jinak je od sebe téměř nelze odlišit. Největší změnou prošla příď vozu. Maska chladiče dostala dvojitá svislá hliníková žebra a logo S6, pod nárazníkem přibyl malý spoiler. Mlhovky se přesunuly do hlavních xenonových světlometů a v nárazníku si premiérově našly místo dvě pětice diod sloužících jako denní světlomety. Jejich předností je velmi nízká spotřeba energie. Z čelního pohledu lze také odhalit o 14 mm rozšířené lemy blatníků předních kol. Na boku je změn minimum. Na spodní hraně dveří jsou zvětšené ochranné lišty a pod opakovací směrovkou na blatníku je označení konfigurace klenotu pod kapotou. V jeho blízkosti se nacházejí zpětná zrcátka s kryty v hliníkovém vzhledu. Naopak velmi výrazně působí velká desetipaprsková hliníková kola. Na zádi zaujmou nejvíce dva páry oválných koncovek výfuku a výraznější odtoková hrana na víku zavazadlového prostoru či střešní spoiler u kombi. V zadních svítilnách jsou brzdová světla z LED diod a stejné konstrukce je také třetí brzdové světlo u horní hrany zadního okna.

Hlavní změna se udála pod dlouhou přední kapotou. Tam si našel své místo zbrusu nový motor V10 objemu 5204 ccm. Nový motor má stejný základ s pohonem nové S8. Jedná se o atmosféricky plněný motor se čtyřmi ventily na válec, variabilním časováním rozvodu, kde se všechny čtyři vačkové hřídele mohou natáčet o 40°. Obě řady válců svírají úhel 90°, ale díky přesazení čepů klikové hřídele o 18° je pořadí zapalování přesně po 72°. Díky vyvažovací hřídeli mezi řadami válců tak motor pracuje velmi klidně. Díky kompaktní konstrukci – rozteč válců je při vrtání 84,5 mm pouze 90 mm. Blok je vyztužen vloženým rámem. Hlavní zbraní motoru je ovšem přímé vstřikování paliva FSI a kompresní poměr 12,5:1. Tato koncepce byla úspěšně vyzkoušena na speciálech Audi R8,které čtyřikrát zvítězily v Le Mans. Společně s dvoustupňovým sacím potrubím z hořčíkové slitiny s dělící klapkou tento systém umožňuje dosažení výborné účinnosti. Motor vážící pouze 220 kg produkuje výkon 309 kW (420 k) při 6800 ot/min a točivý moment 540 Nm při 3000 - 4000 ot/min, přičemž přes 500 Nm je k dispozici mezi 2500 a 5500 ot/min. Více než 1900 kg těžký automobil s tímto motorem zrychlí z 0-100 km/h za 5,2 sekundy, kombi je o desetinku pomalejší. Nejvyšší rychlost je omezena na obligátních 250 km/h a kombinovaná spotřeba dosahuje hodnoty 13,4 l/100 km.

O přenos výkonu na silnici se stará přes šestistupňovou převodovku Tiptronic pohon všech kol quattro. Převodovka může pracovat jako automat s upraveným programem pro rychlejší řazení,nebo lze řadit ručně pomocí páček pod volantem. Mezinápravový diferenciál rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40/60, aby byl zachován sportovní pocit. V případě extrémních podmínek dávkuje až 85% momentu na zadní kola nebo naopak 65% na přední kola. Optimální přenos ještě podporuje elektronický závěr diferenciálu (EDL), který ovládá brzdu protáčejícího se kola, ESP a ASR. Pro sportovce je k dispozici vypínač, který krátkým stiskem vyřadí z provozu ASR a stiskem delším než tři sekundy také ESP. Poté zůstávají v činnosti již pouze EDL a ABS. Podvozek spojuje dva světy. Přední náprava je modifikací čtyřprvkového závěsu z A6 a zadní vychází z A8. Díky tužšímu odpružení i uložení a hliníkovým dílům v jejích konstrukcích disponuje S6 velmi čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi. Velká kola mají průměr 19“ a jsou osazena pneumatikami 265/35 R 19. Za jejich paprsky se ukrývají výkonné brzdy s dutými kotouči o průměru 385 mm vpředu a 335 mm vzadu. Jejich třmeny jsou lakovány černě a jsou ozdobeny logem S6.

Sportovně laděnému interiéru dominují nová přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Čalounění je kombinací kůže a semiše Alcantara. Sedadla jsou všestranně elektricky seřiditelná včetně bederní opěrky. Zadní sedadla jsou osazena opěrkami hlav ve tvaru L aby tolik nebránily ve výhledu vzad. Tříramenný multifunkční volant je také čalouněn kůží, všechny obklady,které vypadají jako hliníkové jsou z plastu s imitací povrchu. Horní části středové konzoly kraluje 7“ displej systému MMI (Multi Media Interface), který je využíván i pro zobrazování navigačních údajů. O bezpečí posádky se v případě nárazu starají pásy s předpínači, dva přední,dva boční a dva okenní airbagy. Na přání jsou k dispozici boční airbagy také pro zadní sedadla.

Prvotní informace o novém Audi S6 zní velmi povzbudivě. Trochu zklamání zatím navozuje jen informace, že do prodeje půjde až na jaře, ale ten měsíc čekání již není tak mnoho. Uvidíme jak si poradí s již zavedenou konkurencí, která nabízí více výkonu s lepší dynamikou, ale zase se musí spokojit jen s pohonem jedné nápravy.

Miroslav Kudělka