Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové "inteligentní" airbagy pro Jaguar XK

Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
4 Fotogalerie
Jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících prodejnost každého automobilu je jeho bezpečnost. Toho si jsou výrobci automobilů samozřejmě vědomi a tak se neustále snaží vylepšovat tyto stále dokonalejší a složitější technologie. Jednou z těchto...

Není to tak dlouho co se objevily první z airbagů, které byly samozřejmě nejdříve jen v nejluxusnějších vozech. Postupem času se však tyto systémy nejen vylepšily, ale hlavně zlevnily. Nyní se tak s nimi můžeme setkat ve většině nových automobilů a to většinou již ve standardní výbavě. Rozdíly jsou však zejména v počtu a vyspělosti airbagů.

Jednou z novinek mezi airbagy je systém A.R.T.S. (Adaptive Restraint Technology Systém), který představila anglická automobilka Jaguar (nyní součástí koncernu Ford). Tento název by se dal volně přeložit jako - systém přizpůsobivých zádržných (bezpečnostních) technologií. Většinou je však zkráceně nazýván jako "inteligentní airbag".

Jedná se o důmyslný systém, který zjistí a vyhodnotí potřebné údaje, podle nichž zvolí nejoptimálnější ochranu cestujících. Ve voze jsou nově nainstalovány čtyři ultrazvukové senzory, které nepřetržitě určují přítomnost a pozici cestujících na předních sedadlech, zejména postavení hlavy a vrchní části těla (senzory jsou umístěny ve sloupcích A a B a ve středové konzole). Jiné senzory zjistí váhu cestujících na předních sedadlech, pozici řidiče podle polohy volantu a užití bezpečnostních pásů.

Nehoda: všechny tyto údaje včetně údajů o síle nárazu poté systém A.R.T.S. vyhodnotí a rozhodne zda a nakolik bude který airbag aktivován. Tímto "inteligentním" rozhodnutím se nejen optimalizuje použití airbagů, ale jsou i redukovány rizika, které by mohly být způsobeny jejich nevhodným použitím (například pokud není cestující připoután, je ve špatné poloze, nebo je na předním sedadle malé dítě apod.). Proto je také systém A.R.T.S. vybaven kontrolkou na přístrojové desce, signalizující zda systém nevypnul airbagy z důvodu nesplnění některé z podmínek nutných pro jejich bezpečné použití. Inovací prošla i rychlost s jakou jsou airbagy schopny se nafouknout. Tato rychlost může být nyní pouhých 10 milisekund, což je čas 25krát rychlejší než je mrknutí oka.

Druhořadou i když jistě ne nepodstatnou výhodou systému A.R.T.S. je vyvarování se nákladných a zbytečných oprav airbagů v případě, když by byly aktivovány zbytečně. Zamezí se tak například aktivaci airbagu u spolujezdce pokud toto místo není obsazeno. K aktivaci airbagů nedojde ani v případě, že k nárazu došlo při malé rychlosti, při níž jsou cestující připoutáni a nejsou tak ohroženi.

Nový systém samozřejmě prošel velkým množstvím zkoušek v nejrůznějších situacích. Modelová řada sportovních vozů Jaguar XK, která bude jako první vybavena tímto systémem, dostala navíc i řadu dalších úprav. Zcela nové jsou přední sedadla s novým designem a s vestavěnými stranovými airbagy. Nový je i komfortní systém bezpečnostních pásů a inovací prošly i další prvky související s bezpečností vozu (zadní světla aj.).

Zajímavostí je i to, že tento moderní systém, pro zvýšení pasivní bezpečnosti zavede automobilka Jaguar ve standardní výbavě modelové řady XK již od roku 2001.