Nové Saaby budou mít pod kapotou zřejmě i benzinové motory
Společnost NEVS (National Electric Vehicle Sweden), která získala většinu aktiv zkrachovalého Saabu, se nevzdává svých plánů na obnovení výroby modelu 9-3. Již v září oznámila, že do 18 měsíců chce produkovat tento vůz jako sedan, kombi i kabriolet. „Plánujeme mu vdechnout nový život,“ řekl tiskový mluvčí. V krátkodobém horizontu hodlá ovšem uvést na trh i verze s benzinovými motory.
Mluvčí v nedávném rozhovoru pro nizozemský Autoweek dále uvedl: „Necháváme otevřené dveře pro více možnosti a chceme použít vše, co jsme si osvojili.“ A kde bude zážehové jednotky nakupovat? Možná od GM... „Ještě existuje velmi malá možnost, že nám bude dodávat agregáty General Motors, stále na ni pracujeme. Pokud se tak nestane, máme v záloze ještě jiné značky.“
Připomeňme, že dnes již bývalý majitel Saabu, nizozemský Spyker, se s předchozím americkým vlastníkem soudí kvůli tomu, že právě GM svou politikou poslal švédskou automobilku ke dnu a na poslední chvíli se jí „těžce nemocné“ zbavil.
Zda se reinkarnace Saabu povede, je pochopitelně zatím ve hvězdách. NEVS ovládají Číňané a pravděpodobný je vstup hlavně na tamní trh. První má přijít na řadu nejspíše elektrický kabriolet, varianty se čtyřmi i pěti dveřmi se opozdí. Otázkou je, kdo taková auta bude kupovat, vždyť 9-3 druhé generace je dekádu stará.
Továrna v Trollhättanu stojí již od dubna 2011, Saab zbankrotoval loni 19. prosince. Jediné, co se podařilo zachránit, je firemní muzeum, které koupilo a do své péče převzalo samo město.
V tuto chvíli je snad lepší nechat Saab konečně definitivně zemřít a neudržovat jej v tomto stavu. Historie zůstane zachována a to je hlavní. Nabízí se drobná paralela s osudem MG. Britové také v čínských rukou sice vyrábějí a prodávají (dokonce v obou zemích), ale za cenu totální ztráty veškeré image. Kde je dnes slavný výrobce malých sporťáků, který se ocitl ve stadiu klinické smrti dokonce dvakrát?
JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 (2002-2011) - všechny testy a další články