Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédský soud vyhlásil bankrot automobilky Saab

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Poslední hřebíček do rakve Saabu byl zasazen během pondělka. Firma bude po vstupu do konkurzu zřejmě rozporcována a po částech prodána.

Soud tak otevřel cestu k zániku jedné z nejznámějších švédských značek. Žádost o vyhlášení bankrotu 19. prosince ráno předložil nizozemský vlastník automobilky, společnost Swedish Automobile. Soud později žádost schválil a jmenoval dva konkurzní správce. Předešlý majitel, americká skupina General Motors (GM), o víkendu odmítl všechny návrhy na záchranu švédského podniku. "To byl v zásadě poslední hřebíček do rakve tohoto nádherného podniku," uvedl generální ředitel Swedish Automobile Victor Muller.

Swedish Automobile loni koupila ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů, v přepočtu asi 7,8 miliardy korun. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM. Snahy o oživení automobilové značky staré přes 60 let však brzy začaly vyhasínat, protože firmě došly peníze a plány financování narážely na odpor regulátorů nebo věřitelů. Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Případný prodej firmy v konkurzu však bude podle expertů záviset stejně na GM, která Saab ovládala od roku 1989. "Licence, které vlastní GM, jsou pro hodnotu Saabu klíčové. Pokud GM nebude chtít do Saabu ve strachu z čínské konkurence nikoho pustit, pak tady zřejmě už mnoho hodnoty nezůstává," řekl agentuře AP švédský právník Peter Smedman.

Značka, kterou řada automobilových nadšenců obdivuje za pionýrské inovace a typické tvary a motory, prožila zlatou éru v 60. a 70. letech, poté ji pronásledovaly už jen vleklé problémy. Saab prodal nejvíce vozů v roce 2006, a to 133.000 automobilů. V roce 2009 však našlo kupce jen 27.000 jeho vozů. Osobní automobily ve Švédsku vyrábí rovněž společnost Volvo Car, kterou loni převzala čínská firma Geely. Volvo Car nyní rozšiřuje produkci a do roku 2020 hodlá zvýšit prodej na více než 800.000 vozů ročně.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Avatar - Ronault.
21. 12. 2011 05:52
Re: The game is over
Jestli bude nějaké francouzské slučování, tak spíše Daimler s Renaultem, což se ví už delší dobu, že na menších modelech spolupracují už nyní a totéž PSA s BMW, ale tam to prý teď vázne. U Renaultu bude hodně důležité, jestli mu výjdou investice do elektroaut... u Kangoo to vypadá nadějně. Pokud výjdou a pustí se i do budování infrastruktury, tak je za vodou na dlouho, když ne, tak se bude lámat chleba.

Fiat je ohrožen... uvidíme, držme palce

Ale nehrajme si na Nostradamy, víme jak to tady často dopadá, viz věštby některých o neúspěchu F500 >:D
Avatar - Parda71 (BMWfans)
20. 12. 2011 23:51
Re: Nová 9-5 bude rarita(?)
Rarita to určitě bude. Já tipuju, že se jich vyrobilo do osmi tisíc+ něco ještě určitě bude na skladě přímo v sídle automobilky a to budou teprve kousky, ale ty si rozeberou místní.
20. 12. 2011 21:57
Nová 9-5 bude rarita(?)
Tak mě napadá, že nové 9-5 asi moc kusů nestačili vyrobit, když produkce skončila v březnu. Mohla by to tedy do budoucna být docela ceněná automobilová rarita - poslední model značky a vyrobený v minimálním počtu... Nevíte někdo, kolik jich vlastně vzniklo a kolik jich stačili prodat?
20. 12. 2011 10:56
Re: The game is over
V tom případě ale nejde o krach či bankrot.
20. 12. 2011 10:10
Re: The game is over
Což Fiat přežije a do pěti let si myslím, že půjde nahoru, přece jen v alianci s Chryslerem má docela našlápnuto. Krachy už moc nečekám, ale spíš čekám nějaké další sloučení, třeba PSA na tom do budoucna nebude moc dobře, i když se snaží, a Renault jakbysmet, ten má aspoň Nissan. PSA a Renault by se mohly spojit.