Nové spalovací motory jsou úplně jiné než ty dosavadní, tvrdí Toyota
Řadové čtyřválce, které automobilka Toyota aktuálně vyvíjí, mají být schopné spalovat řadu různých paliv, mít zásadně lepší účinnost a menší velikost, což pomůže nižšímu odporu vzduchu aut, v nichž budou za pár let namontovány.
Automobilka Toyota patří k těm, které nezatracují spalovací motory a vyznávají přístup několika různých cest k dekarbonizaci. Koncem května ohlásila, že pracuje na nových spalovacích čtyřválcích. O těch se nyní rozhovořil technický ředitel Toyoty Hiroki Nakadžima.
O nových motorech o objemu 1,5 a 2 litry uvedl, že mohou přepsat pravidla hry a že budou „kompletně odlišné“ od současných spalovacích motorů. V čem konkrétně ta odlišnost bude tkvět, je však zatím otázkou – zatím motory vypadají prostě jako řadové čtyřválce.

Automobilka však slíbila jejich menší velikost, mimo dalších novinek. Jednou z nich je také o 30 % větší účinnost ve srovnání s dosavadními motory. Jaká konkrétně bude, Nakadžima neprozradil. Toyota však už v minulosti dosáhla účinnosti vyšší než 40 %.
Nové motory mají mít kratší zdvih pístů, což bylo podle Nakadžimy velmi obtížným úkolem. Snížení točivého momentu v důsledku této změny má být nahrazeno elektromotorem. Že tedy budou nové motory určené ke spolupráci s hybridními a plug-in hybridními ústrojími, je nasnadě.
Menší velikost motorů, mimo jiné i na výšku, má být důležitým krokem např. k nižším přídím vozů, což bude znamenat nižší odpor vzduchu a lepší spotřebu paliva. Tím může být klasický benzín, ale také biopaliva, syntetická paliva či vodík. Kdy by se nové motory mohly objevit v sériové výrobě, ovšem zatím není známo, odhaduje se to ovšem na rok 2027.