Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota C-HR 2,0 AWD-i
Toyota Starlet XR
Toyota Supra (1993)
Toyota Yaris 1.33 VVT-i (73 kW)
8 Fotogalerie

Nové spalovací motory jsou úplně jiné než ty dosavadní, tvrdí Toyota

Marek Bednář

Řadové čtyřválce, které automobilka Toyota aktuálně vyvíjí, mají být schopné spalovat řadu různých paliv, mít zásadně lepší účinnost a menší velikost, což pomůže nižšímu odporu vzduchu aut, v nichž budou za pár let namontovány.

Automobilka Toyota patří k těm, které nezatracují spalovací motory a vyznávají přístup několika různých cest k dekarbonizaci. Koncem května ohlásila, že pracuje na nových spalovacích čtyřválcích. O těch se nyní rozhovořil technický ředitel Toyoty Hiroki Nakadžima.

O nových motorech o objemu 1,5 a 2 litry uvedl, že mohou přepsat pravidla hry a že budou „kompletně odlišné“ od současných spalovacích motorů. V čem konkrétně ta odlišnost bude tkvět, je však zatím otázkou – zatím motory vypadají prostě jako řadové čtyřválce.

Video placeholder
Toyota C-HR 1.8 Hybrid vs. 2.0 Hybrid AWD-i - Dynamické měření na letišti • Auto.cz

Automobilka však slíbila jejich menší velikost, mimo dalších novinek. Jednou z nich je také o 30 % větší účinnost ve srovnání s dosavadními motory. Jaká konkrétně bude, Nakadžima neprozradil. Toyota však už v minulosti dosáhla účinnosti vyšší než 40 %.

Nové motory mají mít kratší zdvih pístů, což bylo podle Nakadžimy velmi obtížným úkolem. Snížení točivého momentu v důsledku této změny má být nahrazeno elektromotorem. Že tedy budou nové motory určené ke spolupráci s hybridními a plug-in hybridními ústrojími, je nasnadě.

Menší velikost motorů, mimo jiné i na výšku, má být důležitým krokem např. k nižším přídím vozů, což bude znamenat nižší odpor vzduchu a lepší spotřebu paliva. Tím může být klasický benzín, ale také biopaliva, syntetická paliva či vodík. Kdy by se nové motory mohly objevit v sériové výrobě, ovšem zatím není známo, odhaduje se to ovšem na rok 2027.