Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Subaru Impreza oficiálně: Změny jsou evoluční, nazlobené RS nesmí chybět

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Šestá generace nabídne tužší karoserii, nový infotainmet a řadu dalších evolučních vylepšení. Na některé trhy se ovšem vrátí i s 2,5litrovým motorem.

Jednou z významných novinek letošního autosalonu v Los Angeles byla i šestá generace kompaktního hatchbacku Subaru Impreza, který je s touto akcí významně spjat. Ostatně v roce 1992 zde měla premiéru i vůbec první generace – tehdy ještě v karosářských provedeních sedan a kombi.

Šestá generace se bude prodávat už jen jako hatchback, ačkoliv na některých trzích byla pátá generace dostupná i jako sedan. Novinky po stránce designu exteriéru jsou pak dle očekávání pouze drobnějšího charakteru a navazují na nedávno představený crossover Crosstrek, v Evropě dříve známý jako XV.

Video se připravuje ...

Nová Impreza tak dostala nepatrně větší šestiúhelníkovou masku, kterou lemují agresivnější a ostřeji tvarované světlomety. Změnou prošly také tvary blatníků, boční prolisy karoserie nebo boční prosklení, díky čemuž působí vůz sportovněji a dynamičtěji. Výraznou novinkou jsou však i tvary zadních světel, která se horizontálně rozdělují.

Kromě designových změn zapracovala automobilka také na tuhosti karoserie, která by měla být oproti předchozí generaci až o 10 % tužší. Vylepšením prošel také symetrický pohon všech kol, který by měl rychleji reagovat a nabízet vektorování točivého momentu, zatímco posilovač řízení převzatý z modelu z  WRX by měl nabídnout lepší reakce a ještě větší potěšení z jízdy.

Základem americké nabídky bude klasický 2,0litrový plochý atmosférický motor (boxer), nabízející nejvyšší výkon 113 kW a 197 Nm točivého momentu, dostupný ve výbavách Base a Sport. Pro zájemce o svižnější jízdu však automobilka nově nabídne i verzi RS, osazenou 2,5litrovým atmosférickým boxerem, nabízejícím nejvyšší výkon 136 kW (185 k) a 241 Nm točivého momentu. Do americké nabídky modelu Impreza se tak 2,5litrový motor vrací poprvé od roku 2005.

Verze RS přitom potěší agresivnějším vzhledem díky upravenému exteriéru s černými dekory v masce, na prazích nebo černými zrcátky. Černě lakována jsou také 18“ litá kola. Standardní výbavou budou lepší LED světlomety, zatímco uvnitř potěší červeno-černá sedadla, doplňky imitující karbon nebo audio-systém Harman Kardon s 10 reproduktory.

Všechny motorizace budou spojeny s CVT převodovkou Lineatronic, zatímco pátá generace nabízela i pětistupňový manuál. Pro výbavy Sport a RS však převodovka nabídne i speciální „manuální“ režim, který by měl simulovat osm přednastavených režimů. K jejich volení přitom půjde použít pádla pod volantem.

Kromě volantu s pádly však kabina nabídne i nový infotainment s úhlopříčkou 11,6 palce, který je vertikálně orientovaný a nabízí bezdrátovou podporu Apple CarPlay a Android Auto. Pro nižší výbavy je pak připravena menší 7,0 palcová obrazovka. Standardem je však vylepšený asistenční systém Subaru Eyesight, který má širší zorné pole a dokáže identifikovat chodce i cyklisty v křižovatkách.

Automobilka také vylepšila sedadla, která by měla nabídnout lepší oporu, a údajně zvětšila i odkládací prostory v kabině. Zadní sedadla jsou přitom stále dělená v poměru 60:40. Novinkou by měl být také vylepšení klimatizační systém, který se chytře soustředí především na obsazená sedadla, díky čemuž by měl vůz hospodárněji nakládat s palivem a zajistit větší komfort.

Vůz navíc disponuje propojenými službami Starlink Safety a Security Connected Services, díky čemuž může nabídnout nouzovou asistenci, asistenci při poruchách, upozornění na spuštění alarmu, atd. Nechybí však ani nouzová automatická brzda.

Vůz byl zatím představen v USA, kde se jeho uvedení na trhy očekává v průběhu jara příštího roku. O dostupnosti na globálních trzích, tedy včetně evropských, zatím nemáme bližší informace.

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Doporučujeme

23. 11. 2022 16:10
Re: Kde je turbo? A kde manuál?
Výhoda motoru boxer spočívá v krátké zástavbové délce a nízké výšce a v kombinaci s jeho podélným uložením v aplikaci unikátního řešení Symmetrical AWD. R4 ti takové kompaktní řešení neumožní. Je pravda, že Subaru na evropském trhu již nenabízí mezinápravový diferenciál, ale stále se jedná po většinu času o stálou čytřkolku s defaultním nastavením 60:40 ve prospěch předku. Např. Haldex takové implicitní nastavení nemá. AWD u Subaru není žádná zbytečnost, ale součást jejich DNA. SGP platforma je extrémně tuhá a spolupodílí se na výjimečných jízdních vlastnostech Subaru a celkové bezpečnosti. EyeSight je tak citlivě naladěný, že to není žádná otrava.

Další omyl je nahlížet na Subaru jako na běžná konzumní auta.
Avatar - iudex
23. 11. 2022 08:26
Re: Když Suzuki obralo Subaru
Nemám problém veriť, že Camry pôsobila horšie, ako Legacy, vybral si si totiž na porovnanie asi najnudnejšiu najnezaujímavejšiu konkurenciu, starú Camry, známu svojou bezpohlavnosťou, takže sa moc nedivím, že ani s výkonnejším motorom to nebolo lepšie. Skús ten 2,5l od Subaru porovnať s 2,5Sky od Mazdy.
Avatar - iudex
23. 11. 2022 08:22
Re: Kde je turbo? A kde manuál?
Povedz mi prosím Ťa, v čom spočíva výhoda pozdĺžne uloženého motora v prípade boxeru? Ak by to bol R4, chápem, ale plochý motor? Tá štvorkolka už tiež nie je trvalá, ako dakedy. Plus pri slabom motore v bežnom mestskom hatchbacku nejakú nutnosť štvorkolky moc nevidím, pre WRX áno, ale pri slabej atmosfére v konzumnom aute z môjho pohľadu úplne zbytočné. Platforma SGP, v čom je to výhoda? A EyeSight? Za prvé tie asistenčné systémy má väčšina konkurencie a za druhé je to len otrava. No a hlavná nevýhoda, "vďaka" EyeSight nemôžu dať manuál, ale nutne dostaneš otrasný variátor.
Toliko k výhovám Imprezy. ;-)
23. 11. 2022 06:35
Re: Když Suzuki obralo Subaru
Problém Subaru v dnešnej dobe je to čo ho robí zaujímavým a to je boxer motor. Máš limitovanú dĺžku zdvihu a tým aj ladenie motora na kruťák. A tiež si výrazne limitovaný priestorom pri pokuse a zastavanie výkonnejšieho hybridného systému.
Ten variátor to auto pre tradičných fanúšikov úplne zabíja. Lenže čísla nepustia a gro predajov Subaru je v krajinách kde sa jazdí pomaly a tam to zjavne vadí menej. V EU malo Subaru predaje prakticky na úrovni Porsche aj keď mali v ponuke naftu a manuály.
22. 11. 2022 16:58
Re: Kde je turbo? A kde manuál?
Opak je pravdou, Impreza, tak jako každé Subaru, má naprosto jedinečnou techniku, kterou nikde jinde nenajdeš: podélně uložený motor, motor typu boxer, symetrické řešení hnacího řetězce s integrovaným pohonem všech kol, lichoběžníková zadní náprava, platforma SGP, EyeSight.... to vše je standard i u nejlevnější Imprezy.