Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novely silničního zákona: Budeme se učit nové značky!

David Bureš
Diskuze (26)
Značky souvisí hlavně s novou koncepcí dálnic. Novela však přináší i novinky pro motorkáře. Na ně čekají nové zkoušky hodnotící jejich jezdecké umění.

Ministerstvo dopravy si připravilo dvě nové vyhlášky spjaté se silničním zákonem. První je zaměřená na zavedení nového dopravního značení, vstoupí v platnost 1. ledna 2016. Druhá se týká úprav řidičských zkoušek pro motorkáře, začala platit již na začátku listopadu.

Změna dopravního značení souvisí především s novou koncepcí české dálniční sítě, v rámci níž formálně dojde k jejímu rozšíření o 450 kilometrů nových dálnic. Dosavadní rychlostní silnice budou přeznačeny na dálnice, zatímco značkou Silnice pro motorová vozidla budou nově označeny ty silnice první třídy, na nichž se bude možné jet rychlostí 110 km/h.

Nové pojetí dálniční sítě má být přehlednější, označení se přizpůsobí evropské politice transevropských dopravních sítí, navíc dálnice a rychlostní silnice v současnosti plní stejný účel. „Tímto opatřením chceme řidičům jízdu co nejvíce zjednodušit, aby bylo značení přehledné a zvýšením rychlosti na 110 km/h jim chceme přinést větší komfort,“ říká k chystaným změnám ministr dopravy Dan Ťok.

V praxi se dočkáme nového symbolu pro dálnice, stávající modré pozadí se promění v zelené. Číslo dálnic na značkách bude označeno červeně. Spolu s tím se změní označení dnešních rychlostních silnic – Pražský okruh se přejmenuje ze silnice R1 na dálnici D0.

V tuto chvíli zatím není jasné, na jakých silnicích 1. třídy bude možné jezdit legálně rychlostí 110 km/h. Ministerstvo dopravy pouze vytipovalo některé úseky (např. přivaděč k Plzni od Ejpovic, silnice č. 37 spojující Pardubice s Hradcem Králové), zvýšení povolené rychlosti ale musí schválit příslušný kraj. Vyšší rychlost bude povolena na těch komunikacích, které mají v obou směrech dva pruhy oddělené středovým pruhem.

Směrové tabule se budou vyměňovat postupně, a to počínaje prosincem. Nevyměněné značky budou podle novely zákona platit až do roku 2025. Ředitelství silnic a dálnic při této příležitosti vymění i poškozené značení. Celkové náklady na výměnu mají činit asi čtyři miliony korun.

Novela vyhlášky platná od 1. ledna zavádí také některé zcela nové značky. Značení varující před výskytem zvěře bude řidiče upozorňovat přímo symbolem konkrétního druhu (kůň, žába). Bude se jednat o přehlednější řešení než to dnešní, kdy symbol krávy nebo jelena doplňuje dodatková tabulka upozorňující na konkrétní zvíře. Ceduli „Chodci“ značící místo se zvýšeným pohybem chodců zase může doplnit dodatková tabulka varující před bruslaři nebo jezdci na osobních přepravnících segway.

Promění se i podoba značky „Okruh“ označující okruh zřízený pro objíždění obce nebo její části. Současný zelený vodorovný pruh s římskou číslicí označující číslo daného okruhu nahradí bílá kruhová šipka na modrém pozadí, kterou může doplnit dodatková tabulka s číslem konkrétního okruhu.

Úplnou novinkou bude značka „Emisní zóna“ vymezující oblast, do které bude omezen vjezd těch vozidel, jež nesplňují stanovenou emisní normu. Nízkoemisní zóny si vyznačí samy obce, jedna by třeba měla být zřízena v centru Prahy. Značka „Bezpečný odstup“ pak ve spojení s vodorovným dopravním značením informuje řidiče o bezpečném odstupu od vozu vpředu

Motorkáři, ukažte, co umíte!

Motocyklisté patří mezi vůbec nejvíce ohrožené účastníky silničního provozu. Na 1.000 nehod loni na českých silnicích připadlo pětatřicet usmrcených motorkářů, zatímco průměr činil sedm usmrcených osob na 1.000 havárií. Ministerstvo dopravy má za to, že za tímto číslem je nedostatečný výcvik motocyklistů, a tak se jej rozhodlo zpřísnit.

Součástí praktické zkoušky se v rámci novely zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel staly nové úkony, které uchazeč o řidičský průkaz na motocykl (skupiny AM, A1, A2 a A) předvádí bez komisaře sedícího za jeho zády. Zatímco dosud se dbalo hlavně na to, aby žák dodržoval pravidla silničního provozu, nově se má více hledět i na jeho jezdecké umění.

Jednotlivé úkony navržené podle Centra dopravního výzkumu jsou vyhláškou přesně stanoveny, přičemž komisař jejich provedení hodnotí zpovzdálí. Na uchazeče o řidičák na motocykl tak mimo jiné čeká slalom při pomalé rychlosti (4 km/h), jízda do osmičky nebo opakované rozjetí se a zastavení. Součástí zkoušky je i vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h) nebo nouzové brzdění. Po první části praktické zkoušky následuje klasická jízda v běžném provozu s komisařem za zády.

Mnozí odborníci z oboru novelu kvitují, zároveň ale naznačují, že byla šitá horkou jehlou. „Novelu vyhlášky považuji za krok dobrým směrem, nicméně trošku unáhleným. Problém, který nastal, je v tom, že některé obce nedisponují cvičnými plochami, kde by se daly zkoušky provádět, což může brzdit výcvik v autoškolách,“ upozorňuje instruktorka autoškoly Nicole Baumruková.

Nové úkony první části praktické zkoušky je nutné provádět na speciální ploše, která je zhruba 130 metrů dlouhá a 10 metrů široká. Třeba v Plzni se taková plocha zatím nenašla, a tak praktické zkoušky musí žáci v tuto chvíli absolvovat v jiných městech.

Na problém ostatně upozornil také starosta České Třebové Jaroslav Zedník, který si na říjnovém jednání Svazu měst a obcí s ministerstvem dopravy stěžoval, že ministerstvo obce o nové vyhlášce včas neinformovalo. Zedník upozornil i na to, že vybudování speciálních ploch je finančně náročné, navíc v územních plánech některých měst na takovou plochu ani nemusí být prostor. Do budoucna by tak vznik těchto ploch měl být financován z dotací Státního fondu dopravní infrastruktury.

Při zkoušce jsou navíc využívány motocykly autoškol, které mají dvoje řidítka (jedny pro uchazeče o řidičský průkaz, druhé pro instruktora). „Kličkovat mezi kužely s těmi řidítky je dost náročné,“ říká Baumruková. Některé povinné úkoly navíc při současných pouhých 13 hodinách výcviku mohou být pro některé méně talentované žáky neproveditelné – například vyhýbací manévr v rychlosti 50 km/h. To naznačuje, že si zřejmě více zájemců o řidičák na motorku bude muset připlatit za dodatečné lekce.

David Bureš
Diskuze (26)
17. 12. 2015 08:02
A co udělá český úředník? Správně, utáhne šrouby!
Včera (16.12.), příjezd do Prahy po D8: Zhruba 250 metrů před značkami omezujícími rychlost na 100 km/h se objevily čerstvě nainstalované značky Silnice pro motorová vozidla. Dovolím si prorokovat, že hned prvního ledna se za nimi objeví trojnožka s radarem, aby mohli kasírovat za překročení stodesítky tam, kde se ještě nedávno mohlo 130.
Avatar - Barry Lyndon
18. 11. 2015 13:08
Re: podle ceho budou davat ekologicky plakety??
pokud se mají vzájemně uznávat české a německé, tak předpokládám, že bude stejný systém jako v Německu. Spíš je otázka, jestli mají v roce 2016 smysl ještě jiné než zelené zóny (vždy do žluté budou moci i diesely s Euro 3 - typicky O1 1,9TDI a to červené ještě starší dieselové krumply. Zážehový s řízeným katem by měl dostat zelenou vždy)

Další problém je, že výjimku dostane zřejmě každý rezident, čímž to celé ztrácí smysl...
18. 11. 2015 08:23
Souhlas
Já na motorce jezdím docela dost a s tímhle zpřísněním testů souhlasím. Je spousta chytrolínů, co si myslí, že když umí jezdit na kole a mají prachy na moto, jsou z nich okamžitě super motorkáři a taky to podle toho vypadá. A ze stejného důvodu bych zrušil možnost jezdit na skůtru 125 jen s B, bez absolvování alespoň nějakého doškolení.
Stejně tak bych ale zpřísnil testy na skupinu B - nějaký podobný polygon se slalomem, zajetím a vyjetím z/do omezeného prostoru, zvládnutí smyku atd. (vzhledem k předchozí diskuzi - existuje toto: [odkaz] , kde se dá simulovat v jednom autě nedotáčivost i přetáčivost)
Avatar - Aoyagi
17. 11. 2015 21:42
Re: Předepsané úkony
Další věc (alespoň ve Švédsku) je, že tam na silnice nesypou tuny hnusné soli, takže tam prostě musí umět jezdit na sněhu a mít pořádné zimní pneumatiky.

A já sůl na cestách bytostně nenávidím, to jen tak mimochodem.
Avatar - Bully_
17. 11. 2015 20:53
Re: Předepsané úkony
Nejenom ve Skandinavii je povinna skola smyku. Jenom tam lidi skutecne umi i na snehu- coz neni zasluhou te co ja vim dvouhodinovky realne za volantem na skole smyku, ale tim, ze maji opravdove zimni podminky nekolik mesicu v roce. Proste to musi umet. Ne jako ve zbytku Evropy, kde kdyz uz nahodou jednou nasnezi, lidi jsou z toho uplne vedle, protoze jim to jejich ESPcka a protiprokluzy samy nevyresi.