Novinky crashtestů Euro NCAP: Větší důraz na bezpečnost posádky i asistenční systémy
Program Euro NCAP představuje pravidelný přehled inovací v testování a hodnocení bezpečnosti nových automobilů. Důraz je kladen především na důkladnější testování, nové technologie a v neposlední řadě i sdílení informací automobilek se záchranáři.
Evropský program pro posuzování nových automobilů, všeobecně známý spíše pod zkratkou Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), vydává každé dva roky aktualizaci a zpřísnění testovacích procedur. Letošní aktualizace pak opět cílí na zvýšení bezpečnosti posádky, lepší ochranu po nárazu a zdůrazňuje i důležitost sofistikovaných asistenčních technologií.
V tiskové zprávě hovoří Euro NCAP konkrétně o pěti zásadních inovacích, přičemž ta první by měla pomoci lépe pochopit nebezpečí čelních srážek, které si ročně vyberou nejvíce obětí na životech. Řeč je o nové deformovatelné bariéře (MPDB) pro testování čelní srážky dvou pohybujících se vozidel s mírným přesahem.
Nová bariéra přitom neslouží pouze k vyhodnocení následků srážky pro posádku testovaného vozu, ale také pomáhá porozumět, jak by mohla deformující se příď testovaného vozu přispět ke zranění posádky druhého automobilu. Během inovovaných testů čelních srážek by se navíc měla začít používat i nejsofistikovanější dostupná testovací figurína s označením THOR, která by měla poskytnout ještě detailnější výsledky.
Na druhé místo v počtu obětí se řadí boční náraz, což vedlo k další úpravě této testovací procedury. Euro NCAP se například nově zaměří na vyhodnocení rizika pro posádku na druhé straně vozu, než na které došlo k nárazu. Nově by také měl být kladen větší důraz na možnou interakci mezi řidičem a spolujezdcem, která může vést (zejména u menších vozidel) k dalším zraněním. Ochranu přitom může poskytnout pomalu se šířící novinka v podobě středových airbagů.
Zpřísnění se rovněž dočká i testování různých asistenčních systémů. Například systémy AEB, tedy autonomního nouzového brzdění, budou nově kromě testování vůči jiným automobilům a zranitelným účastníkům provozu (řidiči/chodci) testovány i v náročných situacích, jako je odbočování nebo otáčení. Větší důraz by měl být rovněž kladen na systémy sledující pozornost či únavu řidiče.
Poslední novinkou pak bude hodnocení bezpečnosti automobilu po srážce, které bude zohledňovat hned několik aspektů. Ve spolupráci s CTIF, mezinárodní asociací hasičů &záchranářů, chce totiž Euro NCAP vyvinout nový hodnotící systém, který bude zohledňovat předávání informací mezi automobilkou a záchranáři, náročnost vyproštění (například kvůli elektricky vyjížděním klikám) a schopnosti systému eCall předat záchranářům maximum informací.
Kromě těchto pěti zásadních inovací ovšem Euro NCAP chystá i několik drobnějších modernizací, díky nimž očekává výraznější dopady na hodnocení bezpečnosti vozidel. Kvůli pandemii nového koronaviru však bylo testování dočasně pozastaveno a výsledky nových testů by měly být známé až na konci léta.