Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky v pneumatikách Michelin: Životnost

Ladislav Černý Ladislav Černý 27. 4. 2013 • 08:15
10
1
Zobrazit náhledy (10)
Abarth Návěsové obutí X Line Energy obdrželo novou běhounovou směs carbion s delší životností Testovací válec pro obutí na nákladní vozidla dosahuje úctyhodného průměru Nové obutí dokázalo vést návěs ještě ve stopě, zatímco přípojné vozidlo druhé soupravy už šlo smykem Obyvatele Clermont-Ferrandu živí zejména továrna Michelinu. Projevuje se to také tím, že tramvaje jezdí na pneumatikách a k vedení směru jízdy se používá pouze jedna kolej pod středem vozu.
Michelin představil novou řadu X Line Energy pro kamiony. Má nabízet nižší valivý odpor s nadprůměrně dlouhou životností.

Vývoj pneumatiky většinou trvá kolem pěti let. Tři roky výrobce zkouší a dolaďuje vše potřebné, aby pak přibližně na dva roky nabídl předprodukční obutí do zkušebního provozu vybrané dopravní společnosti.

Zajeli jsme do střední Francie, kde v Clermont-Ferrandu sídlí vedení společnosti Michelin, abychom se zúčastnili zkoušek nového obutí X Line Energy pro kamionovou dopravu. Už se začalo dodávat do originálního vybavení, v únoru by mělo přijít na trhy jako náhradní díl. Postupem času nahradí současný typ X Energy Savergreen.

Nejžádanější rozměry

Obutí X Line Energy bude dostupné v rozměrech 315/70 R 22.5 Z (všechny pozice), 315/70 R 22.5 D (hnací náprava) a 385/55 R22.5 T pro návěsy. Nová řada pneumatik Michelin má hodnotu B pro oblast valivého odporu pro tahače a dále A pro návěsy.

Úroveň A znamená, že X Line Energy T může ušetřit až 2000 eur ročně za palivo - počítáno pro návěs, který ročně najede 130 000 km se stejnou sadou obutí na všech pěti osách a při ceně paliva 1,10 eura za litr a v porovnání se pneumatikami X Multiway 3D.

Mezinárodní transport

Pláště Michelin X Line Energy jsou na míru postavené pro dálkové dopravce a proto nabízejí zejména spolehlivost díky speciální kostře, odolnost vůči protáčení na ráfcích, účinné brzdění na mokru a pohodlnou jízdu s přesným vedením stopy.

Výrobce dále slibuje vysoký kilometrový nájezd (ještě před prořezáním a protektorováním), pravidelné opotřebení celého běhounu a všestrannost umožňující použití této pneumatiky i na jiných typech cest, než je přímo určená.

Delší proběh

V porovnání s předchozí generací, pneumatikou X Energy SaverGreen, vydrží nová X Line Energy déle. U předních je to až o 20 % delší kilometrový proběh a u návěsových až o 12 %.

Řada X Energy nabízí neměnný výkon v čase životnosti. Přestože je pneumatika sjetá ze 60 %, poskytuje X Line Energy stejný výkon a bezpečnost díky tomu, že se v polovině hloubky běhounu objevuje nový vzorek.

Navýšení počtu ujetých kilometrů bylo docíleno i bez toho, že by došlo k zhoršení jiných výkonových charakteristik pneumatiky jako například přilnavosti na mokru a hlučnosti.

Pro nízkopodlažní návěsy a přívěsy

Další verzi řady X Line Energy tvoří devatenácti- a sedmnáctipalcové pláště pro low-decky v mezinárodní i regionální dopravě. S označením X Line Energy T přichází vylepšení energetické účinnosti ve srovnání se stávajícími XTA 2 a XTA 2+, která má příznivý vliv na spotřebu paliva v řádu desetin litru na nápravu při ujetí 100 km. Devatenáctipalcové obutí dostává za valivý odpor písmeno B.

X Line Energy T používá novou směs pryže, díky které dosahuje velmi nízkého valivého odporu a také vylepšené robustnosti a spolehlivosti. Došlo rovněž k zvětšení styčné plochy o 7 % ve srovnání s typy XTA 2 a XTA 2+, což také zvyšuje stabilitu tahače i záběr na mokru.

Novinka pro nízkopodlažní přívěsná vozidla má přidané tři lamely, které zlepšují odvod vody. Zvětšená ramena zase snižují problémy s protáčením. Navíc pneumatika výrazně zlepšuje produktivitu, protože vydrží až o 14 % déle než předchůdci XTA 2 a 2+ Energy. Tyto starší typy novinka X Energy T nahradí a dostupná bude ve velikostech 215/75 R 17.5, 235/75 R 17.5, 245/70 R 17.5 a 265/70 R 19.5.

Nová řada je univerzální a vhodná pro přepravce, kteří používají návěsy s dvěma nebo třemi nápravami. Je také pro dopravce přepravující těžké náklady s více než jednou pomocnou a zvedací nápravou. Obutí se dostalo písmene B pro brzdění na mokru a také průměrného hodnocení hlučnosti – dvě vlnky odpovídající 67 dB.

Další životy

Řada X Line Energy T může být prořezána i protektorována, takže zde lze využít čtyři provozní cykly. Pokud se použije prořezání pomocí technologie Michelin Remix, obnovený dezén dodá stejný výkon jako pneumatika nová, navíc s ještě nižším valivým odporem.

Přesně rozdělení

Francouzský výrobce rozdělil jednotlivé produktové řady podle toho, v jaké oblasti daná pneumatiky má optimální využití. Šest výrobních skupin zahrnuje:

  • X Line navrženou speciálně pro dálkovou přepravu a pro použití na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla,
  • X Multi pro regionální i dálkovou přepravu. Vhodná pro všechny typy povrchů,
  • X Coach speciálně pro autobusy pro regionální i dálkovou přepravu a pro všechny typy cest,
  • X Works určenou pro různé oblasti použití, na silnice, staveniště a dokonce i do lomů,
  • X InCity pro použití v městských i příměstských oblastech a na silnicích,
  • X Force zaměřenou pro civilní a vojenská vozidla. Vhodná na nerovné, drsné a nezpevněné povrchy.
PARAMETRY X LINE ENERGY (315/70 R22.5)
Označení Valivý odpor Brzdění na mokru Hlučnost (dB)
D (hnaná) B C 71
T (návěsová 385/55) A B 70
Z (řízená + všechny poz.) B B 69

TECHNOLOGICKÉ CENTRUM

Nedaleko francouzské centrály Michelinu leží zkušební centrum, které jsme také navštívili. Na ploše 450 ha se zde nachází 41 km zkušebních tratí různých povrchů, výškových profilů a zatáček. Navzdory těmto možnostem zkoušení pneumatik in natura jsme si prohlédli zkušební válcovou stolici, která dokáže měnit tlak na pneumatiku a simulovat také zatížení boční či během brzdění a rozjíždění. Další výzkumná centra Michelinu se nacházejí mimo Evropu v Brazílii, Jižní Karolíně (USA), Indii, Číně, Japonsku a Thajsku.

Související články

Témata
27. 4. 2013 16:24
Tie budu hucat ako pilinak!!!
Kto byva pri ceste, kde budu jazdit kamiony s takymito pneumatikami, ma smolu.
U Michelin je to klasika. Dlha zivotnost = tvrda zmes. A tyka sa to aj pneu pre osobne vozidla.
Takze tie "pritvrdle" gumy vam pekne ohucia hlavu.
Články odjinud