Nový Citroen C5: Technopárty pokračuje (nové fotografie + plakáty)
Citroën se zřejmě vrátil. Už to není ten excentrik jako ve druhé polovině minulého století, ale orientace na futuristicky pojaté tvary zůstává. Originalita nových modelů spočívá v kombinaci mohutného vzhledu s francouzským šarmem zvenku a zaměřením na vysokou kvalitu materiálů a jejich zpracování uvnitř.
Až do nedávna to vypadalo, že Mondeo bude soupeřit jen s Passatem a novou Vectrou, ale letní příchod Laguny a dnešní představení nového Citroënu C5 mění radikálně rozložení sil.
Sedan místo liftbacku?
Dramatickou změnu v myšlení Citroënu vidíme hned na prvních snímcích. Doby, kdy všechny modely s dvojitým šípem ve znaku, měly praktickou výklopnou záď jsou zřejmě definitivně pryč a základní C5 je klasický tříprostorový sedan. Výrobce to nikde neuvádí, ale zřejmě je to jedna z indicií k přechodu ke sportovnějšímu image této značky.
Designový jazyk, kterým tvůrci k pozorovateli promlouvají není úplně nový. Není to šok, ale spíše příjemné překvapení, vidět takový automobil francouzské provenience.
Příď s technicky propracovanými 3D-tvary nese pochopitelně nově interpretované bumerangové světlomety a štěrbinu, která uprostřed přechází do dvojitého firemního šípu.Peugeotovská tlama se u sourozence opakuje, ale ani přes chromované orámování není tak dominantní jako na modelu 407. Novým prvkem, který se opakuje na mlhovkách i světlometech jsou spodní hrany světel se schůdkem, který zřejmě dostane i nový Superb.
Citroëny střední třídy měly vždy velké rozvory a hodnota 2,82 m na tuto tradici navazuje. Velký konkurent Mondea má ve verzi sedan vnější rozměry 4,78 m x x 1,86 m x 1.45 m. Kombi je o 5 centimetrů delší.
Na většině fotografií jsou vozy na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R18, které exaktně vyplňují výřezy v blatnících. Boční profil sedanu ukazuje preferenci prostoru pro cestující před místem pro zavazadla. Mimořádně velké prosklení předních dveří vyřešili tvůrci zavedením malého trojúhelníkového okna, které je na pevno. O málo menší pár zadní dveří má tvar, prakticky neovlivněný zadním blatníkem. I když by na to výrobce měl zřejmě právo, neoznačuje svůj nový model módním zařazením mezi "čtyřdveřová kupé".
Kombi (4,83 m x 1,86 m x 1,48 m, rozvor 2,82 m) bude jistě velmi populární volbou, protože k tradiční prostornosti Citroën přidal ještě dynamické tvary. Aby se opticky rozbil vysoký a mohutný ponton karoserie, budou do spodní boční části nárazníků a bočních dveří zakomponovány chromované ozdobné lišty. Významným stylistickým prvkem zůstávají i v nové generaci koncová světla.
Komfortní a sportovní jízda?
Interiér nového Citroënu vzbuzuje na fotografiích respekt. Precizně tvarovaná křesla a moderně, ale současně přehledně navržený přístrojový štít patří k dominantám prostoru pro posádku. Komfort zvyšující novinkou je příplatková masážní funkce sedadel. Poprvé vidíme také druhou generaci volantu s pevným středem. Nová je také navigace NaviDrive se širokoúhlým displejem.
Výrobce zdůrazňuje sportovní polohu řidiče za volantem, která rozhodně nepatřila k vlastnostem předchozího modelu. Co naopak bylo dále rozvíjeno je zaměření na akustickou pohodu na palubě. Použité prostředky jsou známé z dražších prémiových modelů, od vrstvených skel, po uložení náprav, motoru a dalších komponent, až po materiály tlumící hluk a vibrace na kapotě, v podlaze, ve dveřích nebo ve stropě.
Radikální obrat představuje také řešení v oblasti podvozku. Po dlouhých letech vlády komfortního, ale ne právě sportovního hydropneumatického odpružení bude v nabídce jak nejnovější elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus, tak také konvenční odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování.
Motory
Nabídka pohonných jednotek se skládá ze tří zážehových a čtyř vznětových motorů. Pro příznivce benzinu má být k dispozici čtyřválec o objemu 1,8 l s výkonem 93 kW (127 k) a točivým momentem 170 Nm, dvoulitrový čtyřválec s výkonem 105 kW (143 k) a točivým momentem 200 Nm a na vrcholu zážehových agregátů se usadí již tradiční třílitrový šestiválec s výkonem 155 kW (215 k).
Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky bude připravena o něco bohatší nabídka, která má začínat motorem 1.6 HDi o výkonu 81 kW (110 k) a točivém momentu 240 Nm. následují čtyřválce 2.0 HDi s výkonem 102 kW (138 k) a točivým momentem 320 Nm a 2.2 HDi s výkonem 127 kW (173 k) a točivým momentem 370 Nm. Vrchol vznětových motorů obsadí šestiválec 2.7 HDi, který má disponovat výkonem 153 kW (208 k) a točivým momentem 440 Nm.