Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Ford Focus: Premiéra nyní, na trh za rok

Ondřej Láník
Diskuze (301)
Jednou z největších novinek letošního autosalonu v Detroitu se stane nový Ford Focus. Další pokus o globální model byl vyvíjen v Německu, ale výroba má probíhat na 4 místech světa. Ford se dušuje, že nová generace bude jezdit ještě lépe, než ta současná.

Ford Motor Company - automobilka, která krizi amerického autoprůmyslu přečkala v relativním zdraví - zahajuje modelovou ofenzívu. Místem není ani evropský, ani americký píseček, ale rovnou globální hřiště.

V Detroitu se dnes představí ve světové premiéře předsériová studie nového Fordu Focus, který může v nejbližších letech značce přinést potřebnou stabilitu a zisk. Novinka byla vyvíjena jako globální model, tedy automobil, který se bude prodávat na většině světových trhů jen s minimálními změnami. Konkrétněji, všechny nové Focusy budou sdílet minimálně 80 % všech dílů, ať budou určeny pro USA, Evropu, Rusko nebo Čínu.

Novinka má přijít na trh nejprve v USA, a to v závěru roku 2010, vstup na evropské trhy se očekává z kraje roku 2011. Končící Focus tak má před sebou zřejmě nejtěžší rok své životní dráhy.

Kinetika s americkým vlivem

V Detroitu bude k vidění čtyřdveřový sedan, určený především pro USA a Asii, ale taky pětidveřový hatchback, který bude hrát důležitou roli v Evropě. Design dnes představených vozů nemusí být zcela identický s tím, co příjde na trh, ale změny sériových modelů budou zřejmě jen kosmetické.

Ford mluví i nadále o kinetickém designu, ale od posledních představených hatchbacků - Ka a Fiesty - se designéři evidentně posunuli ve svém tvarosloví dále. Příď studií působí možná poněkud přehnaným dojmem, což však může být jedno z efektních řešení, nezbytných pro autosalonové showcars. Maska s jedním chromovaným žebrem je nečekaně lichoběžníková, velký nasávací otvor v předním nárazníku dostal vertikální příčky, které jej rozdělily až do takřka soutěžáckého uspořádání a la RS. Bez výraznějších změn se do výroby jistě dostanou přední světlomety, jejichž vnitřní struktura navazuje na žebro v masce.

Boční profil připomíná první generaci. Nad objemnou kabinou se opět klene charakteristický oblouk. Vizuální sílu autu dodávají zvýrazněné lemy blatníků, podobně jako u originálu z roku 1998. Vysoké boky snižují dva prolisy, jeden nad prahem a druhý v úrovni klik.

Nově řešená oblast C-sloupku je až překvapivě komplikovaná ve srovnání s předchozími dvěma generacemi. Linie tvořená spodním okrajem bočních oken navazuje focusovsky na spojler prodlužující střechu. Koncová světla zabíhají svým designovým nudlovitým výběžkem daleko do boků. Novinkou v designu koncové partie je vytvoření dalšího ramenatého profilu v úrovni tvarově komplikovaných koncových světel.

Automobilka zatím nezveřejnila žádné rozměry karoserie, ale podle našich informací bude nový Focus asi o 25 mm nižší než ten současný, bude mít větší rozchod kol, stejný rozvor, podobnou čelní plochu, přibližně stejnou hmotnost, ale podstatně vyšší tuhost karoserie a vyšší úroveň pasivní bezpečnosti.

EcoBoost jako SCTi

Klíčovými motorářskými novinkami v novém Focusu budou přeplňované benzinové motory 1,6 SCTi a 2,0 SCTi z nové rodiny motorů EcoBoost. Čtyřválce s přímým vstřikováním (150 bar), přeplňováním malými turbodmychadly (BorgWarner KP39) a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů Ti-VCT, nahradí v evropském portfoliu atmosférické motory s objemy 2,0 a 2,3 l. Co nového Ford nabídne v menších kubaturách zatím není jasné.

Naftová škála se bude skládat z modernizovaných motorů 1,6 TDCi a 2,0 TDCi, které již byly představeny v modernizovaném S-Maxu a Galaxy. Přislíbena je zatím jen nižší spotřeba o 10 až 20 %.

Detroitská studie je vybavena motorem 2,0 SCTi s dvouspojkovou převodovkou, která bude v nabídce i pro sériová provedení.

Jízdní vlastnosti prioritou číslo 1

Ve Fordu si jsou vědomi toho, že úspěchy předchozích Focusů stály na špičkových jízdních vlastnostech, a proto byl na tuto oblast kladen mimořádný důraz. Vývoj a ladění podvozku mělo na starost německé vývojové oddělení. Na základní architektuře podvozku se mnoho nezmění, řešení zadní víceprvkové nápravy control blade se změnilo jen v detailech. Obě nápravy jsou nyní uloženy v pomocných rámech, které umožnily lépe izolovat karoserii od podvozku a dále zvýšily tuhost kinematického systému.

Novinkou pro zážehové motorizace bude instalace elektrického posilovače řízení, který je nezbytný pro nižší spotřebu paliva. Ford se dušuje, že Focus nepříjde o špičkové řízení, přesnost, stabilita, agilita i komfort mají být v jeho případě lepší než u obou předchůdců.

Výrazné zlepšení má přijít v oblasti odhlučnění motorů a podvozku, Focus má aspirovat na pozici nejtiššího modelu ve třídě.

Jízdní chování klasické předokolky má vylepšit systém Dynamic Cornering Control, který bude aktivně přerozdělovat hnací moment mezi kola přední nápravy a omezovat tak vrozenou nedotáčivost.

Karoserie s vyšší torzní tuhostí je tvořena z 55 % plechy z vysokopevnostní oceli, z 26 % pak plechy z ultra-vysokopevnostní oceli.

Nové prvky výbavy

Nová generace dostane mj. následující prvky příplatkové výbavy: bezklíčový přístup do vozu, systém automatického parkování, systém udržování jízdy v jízdním pruhu, automaticky spínaná dálková světla, systém rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat nebo pre-crash systém s varováním před blížící se nehodou v nízkých rychlostech.

Výroba začne současně v USA a v Evropě

Nová generace Fordu Focus se začne vyrábět na konci roku 2010 v Saarloius (Německo) a v Michiganu (USA), později bude spuštěna výroba v Chongqingu (Čína) a v Petrohradě (Rusko).

Focus sdílí globální platformu C s C-MAXem a Grand C-MAXem, které příjdou na trh ve druhé polovině roku 2010. Na stejném základě má vznikat v roce 2012 10 různých modelů s kapacitou až 2 miliony vozů ročně.

Ondřej Láník
Diskuze (301)
Avatar - white label
25. 1. 2010 01:12
Re: Re:
Doplnil si to špatně. Golf je beztřídní, bezgenerační a "unisex", což ani zdaleka není totožné s tvým "bezpohlavní"... ;-)
Že je bezgenerační a "unisex" dokazují jeho dlouhodbé prodeje v Evropě, to že je beztřídní zase např. jeho naprosto vyjímečné cenové rozpětí, včetně všech možných variant, motorizacá i "extras".
Avatar - igor77
24. 1. 2010 19:55
Re: ODPORNY ((-:
cau, videl jsem ted ten budouci FoFo na tistenych fotkach v casopise a nutno priznat, ze to neni tak zly jako jsem to videl prvne.
hlavne je vidno co u toho nerikali, a co je pokrok, ze tim konci kyneticky dizajn. treba to nakonec v realu nebude tak zle :yes:
18. 1. 2010 22:15
Re: rozpaky
Přesně tak. Jsou tam věci, které vypadají dobře, ale jako celek mi to neladí.
15. 1. 2010 10:19
Re: ODPORNY ((-:
Budu ti trošku oponovat pod článkem je anketa kde jsou známky jako ve škole a když se podíváš tak jednička je 40% takže bych neřekl že se moc lidem nelíbí, nesmíš brát pár výkřiku v diskuzi jako reprezentativní vzorek, a na fotkách rozhodně není evropský model ten by vystavovali v ženevě a ne v detoitu jinak tyhle focusy můžeš vidět na stránkách ford.com což jsou americké stránky.Jak to bude s tvarem zadě nevím ale fakt si počkejme na prodejní evropský kus a na živo ne na fotkách a uvidíme.
Avatar - twistedTSD
14. 1. 2010 23:59
Re: Taky se svou troškou do mlýna
bohuzel nejvetsi problem nevidim ani tak ve svetlech jako ve tvaru cele zadni casti...ale jak rikas, mozna si zvyknu, to ukaze cas :-)