Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Lexus NX dorazil do Česka. Nová kapitola značky doplňuje techniku RAV4 o množství novinek

David Bureš
Diskuze (7)

Lexus NX přišel na trh v roce 2015 jako konkurence pro SUV typu Audi Q5 či BMW X3. Letos přichází druhá generace, která chce být v mnoha ohledech výrazně lepší než předchůdce.

Lexus byl v rámci koncernu Toyota v poslední době poněkud přehlíženou značkou. Japonci kladli primárně důraz na mateřskou značku, která tak přišla s novou generací vodíkového Miraie, unikátním super hot hatchem GR Yaris nebo v Evropě konečně vstoupila do populárního segmentu malých SUV, modelem Yaris Cross. Nyní ale nastává zase období Lexusu, které startuje novou generací modelu NX. Už jsme si ji prohlédli naživo, přímo v Praze.

Japonská prémiová značka chystá pro příští tři roky hned několik zásadních novinek, z nichž NX je první z nich. Technických změn nového NX je přitom tolik, že se Lexus neváhá mluvit o nové kapitole v historii značky.

Evoluce vpředu, revoluce vzadu

Tyto změny se mají týkat už vnějšího designu, což však na první pohled není tak zřetelné. Lexus NX sice v rámci mezigenerační změny přišel o netradičně rozdělené světlomety, jinak se ale celkový tvar dá považovat za evoluci předchůdce, s nadále dominantní maskou ve tvaru přesýpacích hodin. I ta silueta bočního prosklení je hodně podobná jako dosud, byť automobilka zdůrazňuje odlišné proporce, díky natažení kapoty prostřednictvím posunutí A-sloupků vzad. S tím souvisí i změna rozměrů. S délkou 4.660 mm je auto o 20 mm delší, zároveň je o 20 mm širší a o pět milimetrů nižší.

Nového designérského směru si tak všimnete vlastně jen při pohledu zezadu. Sdružená světla s motivem písmena L jsou totiž nově protažena přes celou šíři zádě vozu, což spolu s výrazným nápisem Lexus místo loga výrobce tvoří zcela nový pohled.

Video se připravuje ...

Obří displej

Hlavní změnu druhé generace Lexusu NX nicméně poznáte až po nástupu dovnitř. Kabina tohoto středně velkého SUV je totiž zcela nově koncipována, v duchu koncepce nazvané Tazuna, pojmenované podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží, která má zdůrazňovat princip „ruce na volantu, oči na silnici“.

Středobodem se stává doslova obří dotyková obrazovka multimediálního systému, s úhlopříčkou 9,4“ nebo 14“. Díky ní je tu nová generace infotainmentu s novou koncepcí ovládání, které střídá dosavadní (a mnohými kritizované) řešení s dotykovým touchpadem na středové konzoli. Nechybí ani head-up displej.

Při pražské premiéře jsme usedli do předsériového kousku, u něhož zatím fungovaly jen vybrané prvky infotainmentu, i tak jsme zjistili, že bude multimediální systém opravdu zcela jiný. S novou grafikou (ale poněkud malými dotykovými ikonami) a otočnými ovladači ve stylu Land Roverů. Lexus přitom přiznává chyby dosavadního řešení a věří, že v tomto směru konečně dožene (ne-li předežene) konkurenci.

Moderní pomocníci

Lexus NX totiž využije tu nejmodernější techniku. Infotainment použije nový, rychlejší hardware, vrcholná varianta s 14“ displejem slibuje i takové funkce jako navigace uložená na cloudu nebo možnost over-the-air aktualizací. Chybět nemá ani bezdrátové Apple CarPlay nebo hlasový asistent vyvolávaný heslem „Hej, Lexus“.

S tím souvisí i nejmodernější jízdní asistenty. Automobilka hovoří o třetí generaci balíčku Lexus Safety System+, která mimo jiné znamená vylepšený předkolizní systém s detekcí motocyklů a některých pevných překážek v cestě, jako např. stromů, zdí nebo sloupů komunálních sítí. Nová je i funkce umožňující rozpoznat riziko střetu s blížícími se dopravními prostředky nebo chodci přecházejícími vozovku ve směru odbočování vozidla. Adaptivní tempomat zase rychleji rozpoznává vozidla náhle se zařazující do jízdního pruhu před vozidlo, nebo se umí přizpůsobit širšímu spektru dopravního značení, jako je i signál Stop.

Dokoupit si lze navíc i další asistenty nad rámec Lexus Safety System+. NX tudíž nabízí rovněž asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro bezpečné vystupování z vozidla. Ten prostřednictvím hlídání mrtvého úhlu sleduje při vystupování posádky dění za vozidlem a v případě hrozícího nebezpečí zamkne dveře. Ty se mimochodem otevírají pomocí tlačítka, a to jak zevnitř, tak zvenku.

Nově jako plug-in hybrid

Druhá generace Lexusu NX je přitom opravdu nová i z hlediska technického základu. V útrobách totiž najdeme platformu TNGA, a to ve verzi GA-K,známé třeba z Toyoty RAV4. S ní nové NX mimochodem sdílí i rozvor 2.690 mm.

Konkrétně vůz využívá vzpěry McPherson na přední nápravě a dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu. Nová architektura přitom umožnila rozšířit rozchod kol vpředu i vzadu, stejně jako snížit těžiště o 20 mm, což má pomoci jízdní vlastnostem. Těm přispívá i výrazně tužší karoserie, a to třeba i díky oceli pevnostní třídy 1180 MPa pro výztuhy v oblasti dveřních prahů, respektive oceli pevnostní třídy 1470 MPa pro výztuhy v oblasti střechy. Přední blatníky a kapota jsou vyrobeny z hliníku.

Na již zmíněnou Toyotu RAV4 pak navazuje i nabídka motorů, která je v podstatě shodná, až na nehybridní 2.0 Valvematic. Lexus NX totiž v duchu filozofie značky sází výhradně na elektrifikovaná pohonná ústrojí.

Základem je hybridní systém čtvrté generace, v tomto případě s 2,5litrovým čtyřválcem pod kapotou, který doplňuje jeden, nebo dva elektromotory – podle objednání pohonu předních, nebo všech kol. Výkon verze nazvané NX 350h nicméně činí 178 kW, což je o 18 kW více než v případně hybridní RAV4. Zároveň je to o 22 % více než u předchůdce.

Alternativou je pak verze NX 450h+, první plug-in hybrid v nabídce Lexusu. Také v tomto případě pod kapotou pracuje čtyřválec o objemu 2,5 litru, součástí ústrojí je však větší lithium-iontový akumulátor, o kapacitě 18,1 kWh, pro možnost externího dobití ze zásuvky. Čistě na elektřinu díky tomu toto NX ujede přes 60 km podle metodiky WLTP. Standardem je pak pohon všech kol. Celkový výkon NX 450h+ pak činí 225 kW, stejně jako u RAV4 plug-in hybrid se stejnou technikou.

Lexus NX bude na český trh oficiálně uveden v listopadu. Značka má s ním přitom ambiciózní plány, v roce 2022 by ráda prodala na 400 jeho exemplářů, což by byl asi dvojnásobek proti letošnímu roku. Lexus věří, že NX zaujme novou technikou. Jde o aktuálně jediný zcela nový produkt v segmentu – přímá konkurence byla v nedávné době modernizována, a tak příchod nových generací soupeřů nějakou dobu potrvá.

Ceny začínají na částce 1.340.000 korun za hybrid s pohonem přední nápravy, za čtyřkolku se připlácí 50.000 korun. Plug-in hybrid pak startuje na 1.850.000 korun.

David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

3. 8. 2021 17:17
Re: Lex
Nejsem na SUV ale taky se mi docela LÍBÍ
3. 8. 2021 00:45
Interiér se mi nelíbí
Mně se teda ten obří displej nikde nelíbí a navíc se mi nelíbí supernízko umístěné středové výdechy ventilace - já chci zprava mít ofukovaný obličej a ne koleno a pytlík …
2. 8. 2021 23:12
Výkon 2.5 HSD
Že by konečně Lexus přecházel na výkonnější verzi 2.5 HSD z Highlanderu? Byť to motoricky samozřejmě stále nemá na D3 (v EU), tak rozhodně lepší než nabízet totožnou techniku z výchozích Toyot...
Avatar - N6600
2. 8. 2021 17:26
Look&Feel
Prvni, co me napadlo, kdyz jsem ho videl, je, ze dospelo. Vzalo si design UX-ka, coz neni uplne spatne.

Co me prekvapilo:
- Ty zadni LED nejsou brutalni diskoteka a nepali oci. Spis je to decentni. Pri stani za nim na svetlech to ridici za nim oceni.
- Krivky, u C sloupku. Od urovne okna se zadni partie rozsiruji a u kol je jakoby dalsi schod a auto tim vypada vic "rozkrocene". Ma to takovy sportovnejsi smrnc, oproti puvodni generaci.
- Otevirani dveri. Jsem zvyklej chytit kliku, auto se odemkne. Pak zatahnout za kliku, ktera se pohne a auto otevru. Tady to bylo tak, ze jsem chytil za kliku, auto se odemklo a otevrelo. Takze jsem tahnul za pevnou kliku a dvere otevrel. Bylo to tim, ze v pevny klice byl nejaky mechanizmus, ktery delal 2 v jednom. Netusim, jestli je to tim, ze je to pre-prod, nebo zamer.
- Rychlost a docela jednoduchost infotainmentu. Dalo se tam docela rychle a v pohode najit, co jsem chtel zkusit. Tesi me, ze v spodnim panelu zustala klima. Akorat ty otocne kolecka uz meli docela vuly. Takze trefit pul stupen u klimy dalo praci. Ale to auto je putovni vystava, takze to proslo rukama mnoha lidi a dostalo evidentne zabrat. To same bych vytknul i tem 4smernym tlacitkum na volantu. Docela lehce se promackli. Prvne me to docela vydesilo, jestli to neznicim.
- Digitalni zrcatko. U SPZ je dalsi kamera, doplnuje tu couvaci. Da se pak zapnout a je v nej docela dost videt a ma dostatecny rozliseni. I kdyz nevim, jestli bych ho 100% chtel. Kdyz tak premyslim, asi jo, protoze kufr je polozeny vysoko neni problem si zabit vyhled.

Co me pobavilo:
- Tim, ze to bylo pre-prod vozidlo, melo docela dost funkci vypnutych. Takze napr. CarPlay sel jen pres kabel. Ale BT pripojeni slo. Jelikoz to stejne byla staticka prezentace a ridit se to nedalo, tak to zas tak nevadilo.
- Zadni roletka (plato kufru), jde odendat a schovat v kufru. Staci zvednout kryt kufru a ve "spodnim patre" to ma vlastni misto :)

Co me zklamalo:
- Kufr. Sice jsem necekal nejake zazraky, ale doufal jsem, ze kufr konecne polozi niz a udelaji jakoby vanu. Je to praktickejsi, aby veci nevypadli z auta po otevreni dveri. To se nestalo, coz me mrzi. Pre-prod mel i v kufru odhalenou baterii.
- Jsem zvedavy na naceneni, protoze NX350h v F Sport Top provedeni atakuje cenovku RX450h v Luxury.

Celkove mam z auta ale dobrej pocit. Uz to neni tak zensky auto a chyby predesle generace odstranuje. Rad ho na CZ cestach uvidim :)
Avatar - 3_diamanty
2. 8. 2021 16:19
Re: Lex
Kral svojho premioveho segmentu ... :-[] ;-)