Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový motor Hyundai kappa 1,25 16V (57 kW) pro i10 a i20

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Korejský koncern Hyundai Kia tento týden představil zcela nový motor vlastní konstrukce. Jde o jedenáctou pohonnou jednotku, kterou zkonstruovali v Koreji vlastními silami.

Nový čtyřválcový motor bude pohánět nejmenší modely Hyundaie, časem zřejmě najde uplatnění i v modelech značky Kia. Moderní celohliníková konstrukce byla navržena pro globální automobilový trh, a tak není divu, že se objevuje rovnou dvojice provedení. Objemově menší 1,2 l (59 kW) je určena pro indický trh, kde Hyundai už od října 2007 úspěšně vyrábí a prodává model i10. Druhé provedení s objemem 1,25 l (57 kW) je určeno pro Evropu s přísnějšími emisními předpisy. Automobilka potvrdila, že nový motor se objeví v modelu i10, ale také v dosud nezveřejněném modelu i20, který má mít světovou premiéru na autosalonu v Paříži, na začítku října.

Oběma pohonným jednotkám je společný šestnáctiventilový rozvod s hydraulicky vymezovanými vůlemi ventilů a integrace delších zapalovacích svíček, které umožnily zvětšit kanál s chladicí kapalinou v exponovaném místě hlavy válců. Konstrukce, materiály a povrchová úprava pohybujících se dílů byla zvolena s ohledem na minimalizaci tření. K opatřením snižujícím hluk a v konečném důsledku i spotřebu patří také vyosení osy pístního kroužku, který není v jedné rovině s osou klikové hřídele. Má tím být minimalizována změna boční síly na píst. Nový motor je řízen dvěma 16bitovými mikroprocesory 32 MHz.

Velmi nízká hmotnost motoru a moderní konstrukce umožnila doshovat také špičkové spotřeby paliva, srovnatelné s nejlepšími modely z Evropy nebo Japonska. Model i10 s tímto motorem má mít kombinovanou spotřebu jen 5,0 l/100 km, což odpovídá 119 g CO2 na 1 km jízdy.

Výroba nového motoru začala v Koreji tento týden, plánovaná roční kapacita je 250 tisíc kusů ročně.

Motor Hyundai kappa 1,2 l a 1,25 l - základní technická data
Motor1,2 kappa (Indie)1,25 kappa (Evropa)
Válce/ventily4/44/4
Uspořádání válcůR4R4
Zdvihový objem [cm3]11971248
Příprava směsivstřikování před sací ventilyvstřikování před sací ventily
Plněníatmosférickéatmosférické
Mezichladič--
RozvodDOHCDOHC
Pohon vačkových hřídelůřetězřetěz
Kompresní poměr10,5:110,5:1
Vrtání [mm]7171
Zdvih [mm]75,578,8
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]59/520057/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/4000118/4000
Hmotnost [kg]82,4-

Ondřej Láník
Diskuze (11)
18. 7. 2008 10:16
Re: Zajímavý motor....
On je totiž zcela ujetej na Fiat, ale z tý druhý strany, jakmile se někde napíše o něčem, on se objeví s tvrzením, že je to "hlavně" lepší než Fiat. >:D >:D
18. 7. 2008 09:38
Re: Zajímavý motor....
Pardon, omylem jsem zaklikl administrátora :-( -- Konkurence Fiatu není imho adresná, jde spíš o postavení na žebříčku mezi low-endem a high-endem, respektive levnými a méně levnými auty. Jak korejské značky stoupají, automaticky cestou narážejí na značky, které donedávna stály (o něco) nad nimi. Proto stejně dobře můžeme prohlásit, že konkurují Francouzům, Škodě, na jiných trzích zase Japoncům nebo globálním značkám jako GM. -- Tady ale opravdu byla řeč o motorech, a jestli jsi tím myslel srovnání s fiatovskými motory, tak se Hyundai určitě nemá s Kappou za co stydět, nejen ve srovnání s Fiatem.
17. 7. 2008 22:55
Re: Zajímavý motor....
Články už tu o tom byly, že na korejce nejvíce doplácí právě Fiat. ;-)
17. 7. 2008 18:19
Re: Zajímavý motor....
Tento článek se týká motorů,takže máš pravdu.Hyundai konkuruje v motorech Fiatu a dýchavičná Fábie a spol. se za nima nechytá. ;-)
17. 7. 2008 17:58
Re: Zajímavý motor....
Jasně, to už zas stačilo od tebe..
Kam ty, na ty bludy chodíš, to nevím.
Fakt asi nerozumíš designu, když si schopen tohle napsat, ještě mi řekni, že Ceed a i30 (konzervativní vozy) vyrazili do boje proti Bravu.. >:D
Bravo je někde jinde myslím tím stylově, stejně tak to bude i s i20, Grandepunto neohrozí, spíš Fabii, ale uvidíš sám komu ubere.