Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obutí Continental pro městské autobusy: Nejnáročnější provoz

Ladislav Černý
Diskuze (0)
V minulém vydání AutoProfi jsme zveřejnili naše zkušenosti s třetí generací pneu Continental. Tentokrát se zaměříme na novinky do města.

Městský provoz autobusů je pro jejich pneumatiky nejnáročnější. Výrobci tohoto obutí musejí začlenit do plášťů obrovskou odolnost vůči nestálému střídání silného záběru s intenzivním brzděním, schopnost čelit častým střetům bočnic pneumatik s obrubníky a zároveň zachovat dlouhý kilometrový proběh.

Nesmíme rovněž zapomenout, že v Evropě již existují četná města, která si hlídají hlučnost provozu vozidel v noční době. Proto německá firma věnovala vývoji tohoto typu obutí velkou pozornost.

Odolnost sama

Nově vyvinutá pneumatika Continental Urban HA3 zvládá každodenní nové náročné úkoly při použití v městské dopravě. Její konstrukce je upravená pro náročné podmínky, a proto zaručuje výborné jízdní vlastností a silný záběr, aniž by přitom musela slevit z komfortu a bezpečnosti. Odolná kostra s použitím ocelových kordů a čtyřvrstvých trojúhelníkových nárazníků a bočnice dále zesílené díky vysoké hustotě ocelových kordů vytvářejí mimořádně tuhý profi l pneumatiky, který odolává také častému kontaktu s obrubníkem na zastávkách.

Více pryže a méně hluku

Nová směs a speciálně navržený dezén z hlubokých lamel pro použití v městské dopravě představují kombinaci výborné směrové stability vozidla i na mokré vozovce s mimořádně nízkou vnější hlučností a vysokým jízdním komfortem. Výrobce tvrdí, že tyto přednosti mají platit po celou dobu životnosti pláště.

Continental dokázal zvýšit kilometrový výkon nové pneumatiky Conti Urban HA3 až o dvacet procent, aniž by se jakkoliv omezila protektorovatelnost. V provozu městských autobusů, kde se klade silný důraz také na nízké náklady, je výrazně prodloužená životnost pneumatik opravdovou konkurenční výhodou. Prudké brzdění a zrychlování v provozu „Stop-and-Go“, častý kontakt s obrubníky a rozdílné povrchy vozovek vyžadují od pneumatik pro městské autobusy opravdu vysokou kvalitu.

Pro Evropu i Afriku

„Nabízíme tak našim zákazníkům výrobky vyvinuté speciálně pro příslušné použití a region, které dokonale pokrývají potřeby různorodých pracovních prostředí v autobusové branži,“ zdůrazňuje postavení třetí generace pneumatik Continental Herbert Mensching, ředitel marketingu a obchodu pneumatik pro nákladní vozidla a autobusy v Evropě, na Středním východě a v Africe.

Výrobce nabízí typ Conti Urban HA3 pro starý kontinent v rozměrech 275/70 R 22.5 a 315/60 R 22.5. Doporučené umístění směřuje na všechny nápravy a jde o plášť s označením M + S. Pro jižní Evropu a regiony Středního východu i severní Afriky je k dispozici Conti Urban HA3 v jediném rozměru 275/70 R 22.5.

Udržuj nahuštění

Pro dosažení nejdelší životnosti při co nejnižších provozních nákladech je velmi nutné udržovat správný tlak v pneumatice. Ta je v městském provozu nadmíru zatěžována, proto je vhodné jí ušetřit další těžkosti života správným huštěním. Systém kontroly tlaku v pneumatikách ContiPressureCheck spojuje zkušenosti firmy Continental se znalostmi z dalších oblastí, jakými jsou technologie senzorů a přenos informací.

Systém měření nahuštění poskytuje nejen přesné údaje o tlaku vzduchu a teplotě v pneumatikách, ale představuje pro provozovatele vozového parku také cenný indikátor pro účinné řízení spotřeby paliva a správu pneumatik. Obojí přispívá ke snížení provozních nákladů.

Náročné zkoušky

ContiPressureCheck se v posledním roce testoval ve více než třiceti vozových parcích nákladních vozidel, návěsů i autobusů v Evropě i USA. U více než pětiny vozidel došlo v testovací fázi k problémům kol, které se týkaly zejména disků, poškození pneumatik ostrými předměty nebo vadných ventilů. Ve všech případech byla závada včas rozpoznána a odstraněna. Díky systému kontroly tlaku v pneumatikách zůstala pneumatika včetně kostry zachována a nemusela se vyměnit za novou.

Montáž systému průběžného měření tlaku a teploty pláště je jednoduchá. Pro upevnění senzoru, který je zhruba dva centimetry velký a váží méně než dvacet gramů, se na vnitřní stranu pláště nalepí gumový držák. Při výměně pneumatiky lze senzor z tohoto držáku vyjmout a opětovně použít v novém obutí. Přijímač je pevně namontován na rámu vozidla. Systém funguje se všemi značkami pneumatik a na všech vozidlech.

Předávání dat

„Vysílač je napájen z baterie s životností šest let nebo přibližně 600 000 km,“ vysvětluje Jörg Lehmann, vedoucí vývoje systémů u společnosti Continental v Hannoveru. Procesor průběžně zaznamenává hodnoty tlaku vzduchu a teploty, které naměřily senzory. Údaje o pneumatice bezdrátově zasílá v pravidelných intervalech přijímačům v autobuse nebo v nákladním vozidle a návěsu.

Elektronická kontrolní jednotka zobrazuje vyhodnocené údaje na displeji v kabině řidiče. Řidič tak může kontrolovat nahuštění pneumatik v reálném čase. Při nesrovnalostech mezi stanoveným a aktuálním tlakem vzduchu v plášti systém ContiPressureCheck ihned řidiče varuje, aby učinil okamžitá opatření pro zajištění správného tlaku vzduchu. Při náhlé ztrátě vzduchu spustí systém bleskově alarm.

Únik většinou pomalý

„U více než devadesáti procent všech defektů pneumatiky předchází závadám plíživá ztráta tlaku v pneumatice. Tomuto lze pomocí systému ContiPressureCheck spolehlivě zabránit,“ říká Herbert Mensching, ředitel marketingu a obchodu pneumatik pro nákladní vozidla pro Evropu, Střední východ a Afriku. V průměru bývá dvanáct procent užitkových vozidel na cestách s příliš nízkým tlakem v obutí. Tím se zvyšuje valivý odpor a rychle stoupá spotřeba paliva a emise CO2.

Při příliš nízkém tlaku vzduchu se současně zmenšuje stabilita vozidla, zvyšuje se teplota pneumatiky a zkracuje se její životnost. Příliš vysoký tlak proti tomu způsobuje nerovnoměrné opotřebení či jej zvyšuje, což rovněž vede ke zkrácení životnosti pláště.

Ladislav Černý
Diskuze (0)