Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obytné vozy už vybírá i NASA, budou vozit astronauty k raketám

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Národní úřad pro letectví a vesmír hledá nový Astrovan, který bude dopravovat astronauty k raketám mířícím nejen k Měsíci.

Když se řekne NASA, tedy zkratka pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír, všichni si nejspíš vybavíme rakety a raketoplány. Součástí letů do vesmíru je však i tzv. „astronaut transfer van,“ lépe známý jako Astrovan, což je speciální obytný automobil, který přepravuje posádku vesmírných plavidel na start.

Prvním a dodnes zřejmě nejslavnějším Astrovanem byl upravený obytný automobil Clark Cortez, který přepravoval posádky misí Apollo od roku 1967, posádky misí Apollo-Soyuz v roce 1975 a naposledy přepravoval posádku raketoplánu Challenger na misi STS-6 v roce 1983. Není tedy divu, že je dnes vystaven v Kennedy Space Center.

Zatím posledním Astrovanem ve službách NASA se pak stal upravený obytný automobil Airstream Excella, který od roku 1983 přepravoval posádky ke startu raketoplánů – a to až do poslední mise STS-135, na kterou v roce 2011 odstartoval raketoplán Atlantis. I tento vůz si tak vysloužil své místo v návštěvnickém centru Kennedy Space Center.

Nový stroj tak bude navazovat na slavné předchůdce a jistě mu bude věnována i náležitá pozornost médií. Hlavním požadavkem NASA je přitom sezení pro osm lidí, přičemž čtyři místa musí být vyhrazena pro astronauty ve speciálních skafandrech. NASA také očekává nabídky, které budou unikátní a zaujmou moderní technologickou výbavou – jak už ostatně bylo zmíněno, Astrovan musí také reprezentovat.

Nejčastější trasa Astrovanu přitom povede na startovací plochu, což znamená vzdálenost zhruba 9 mil (necelých 15 kilometrů) a zhruba 20 minut jízdy, během které dělá Astrovan obvykle jednu zastávku.

NASA prý nyní přijímá nabídky a návrhy od soukromých společností, které se mohou týkat nejen stavby zcela nového Astrovanu, ale také úpravy starších Astrovanů. Vůz by se přitom měl objevit ve službě s posádkou nového programu Artemis, který má za cíl vrátit se na Měsíc a časem možná dostat lidstvo i na jiné planety.

Za zmínku přitom stojí, že v minulosti už projekt Astrovan II představily společnosti Airstream a Boeing. Jednalo se o speciálně upravený automobil postavený na šasi Mercedes-Benz Sprinter, který má v rámci projektu Boeing Starliner přepravovat posádky k cestě na stanici ISS. Jeho kabina však nabízí pouze šest míst. Společnost SpaceX pak namísto dodávky obsadila do role Astrovanu dvě speciálně upravená elektrická SUV Tesla Model X. Ostatně není se čemu divit – CEO obou společností je totiž Elon Musk.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - The-National-Aeronautics-and-Space-Administration
SpaceX vs NASA
Držte si klobúky, náš Roadster letí směrem na Aldebaran.
NASA stále hledá vhodnou pozemní spediční přepravu :-!