
Od listopadu musí každý automobil hlídat tlak v pneumatikách. Povinně!
Na automobilky čeká nová povinnost, všechny vyrobené vozy určené pro trhy v Evropské unii musí být od letošního listopadu vybaveny systémem měření tlaku v pneumatikách (TPMS). Vyplývá to z norem ES 661/2009 a ECE-R 64.
Povinnost mít systém kontroly tlaku v pneumatikách platí v EU již od 1. listopadu 2012. Dosud tento systém musely mít všechny nově vyráběné vozy, nyní byla tato povinnost rozšířena i na starší vozy, které jsou stále ve výrobě.
Evropská unie zavedení nové povinnosti vysvětluje dvěma argumenty. TPMS má za prvé zvýšit bezpečnost aut – vozy se špatně dofouklými pneumatikami mají horší jízdní vlastnosti. Zkušenost z USA, kde je tento systém povinný už od roku 2006, naznačuje, že systém skutečně přispívá ke snížení počtu dopravních nehod, nebo alespoň ke zmírnění jejich následků.
Za druhé má systém snížit spotřebu paliva aut – ta se kvůli podhuštěným pneumatikám zvyšuje. EU odhaduje, že díky povinnému TPMS se ročně ušetří více než miliarda litrů pohonných hmot a zhruba 4,8 milionů tun oxidu uhličitého.
Řidiči se nemusí bát, že by byli za chybějící monitorování tlaku pokutováni, údajně se tento problém bude řešit domluvou. Při technické kontrole ale daný automobil nedostane oprávnění k dalšímu provozování na veřejných komunikacích.
Aktuálně jsou používány dva druhy monitorování tlaku v pneumatikách. První řešení je takzvaná nepřímá kontrola, kdy je tlak v pneumatikách měřen pomocí elektronických asistentů jako ESP a ABS. Systém pracuje na základě toho, že správně nafouknutá pneumatika má větší obvod než ta podhuštěná.
Tento druh TPMS používají například vozy koncernu Volkswagen Group, Mercedes-Benzu nebo BMW. Jeho výhodou je nízká cena, nevýhodou méně přesné měření a nutnost kalibrace systému po dofouknutí kola nebo výměně pneumatik.
Druhou možností je přímá kontrola tlaku pomocí senzoru ve ventilku pneumatiky. Řidič se o špatném tlaku dozví okamžitě, a to i před zahájením jízdy. Tento systém najdeme v modelech koncernu PSA, Fordech nebo Renaultech. Výhodou tohoto řešení je okamžité informování o nízkém tlaku, nevýhodou vysoká cena speciálních ventilků.