Odborníci připomínají nebezpečí nízké viditelnosti, prevence je přitom jednoduchá
Podzimní a počasí a zimní čas pravidelně zvyšují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se po silnici. Odborníci proto opět připomínají, jak důležité je nepodcenit reflexní prvky.
Podle letošních statistik Policie ČR již během večerních a nočního hodin přišlo na silnicích o život 23 lidí, dlouhodobé statistiky pak potvrzují, že za posledních více než deset let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vždy více než poloviční. Mnohým z těchto nehod s tragickými následky se přitom dalo snadno zabránit použitím jednoduchých bezpečnostních prvků.
Řeč je především o reflexních bezpečnostních vestách, reflexních prvcích a fluorescenčních materiálech určených pro chodce, které se ve světle reflektorů rozzáří a s dostatečným předstihem tak řidiče upozorní na přítomnost chodce ve vozovce. Pomoci však může už jen samotné oblečení výrazné barvy.
„V noci je riziko nehody končící smrtí některého z účastníků nehody více než dvakrát větší než za dne. Proto je respektování pravidla ´vidět a být viděn´ zcela zásadní,“ zdůrazňuje Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou.
Zatímco chodec oděný do modrých barev je v noci vidět na vzdálenost pouhých 18 metrů, s bílým oblečením se hranice viditelnosti posouvá zhruba na 55 metrů. To je sice citelný rozdíl, řidiči však zbývá na vhodnou reakci stále jen pár sekund. Reflexní prvky jsou však v záři světlometů viditelní klidně až na vzdálenost 185 metrů, což řidiči jedoucímu rychlostí 90 km/h dává až 7,3 sekundy na bezpečnou reakci.
Na oděv s reflexními prvky by přitom měli myslet nejen chodci, ale také řidiči, kteří jsou z jakéhokoliv důvodu nuceni opustit ve tmě kabinu svého vozu. V některých státech pak na tuto skutečnost myslí dokonce i zákony.
„V každém případě je zásadní dbát své bezpečnosti, to znamená použít reflexní vesty a fluorescenční prvky. V některých státech, například v Rakousku, si musíte vestu obléct už ve vozidle. To považuji za ideální, protože vystoupíte z vozidla již s reflexními prvky na sobě,“ zmiňuje praxi ze sousedního státu plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
K vyšší bezpečnosti chodců ale mohou přispět i samotní řidiči, kteří by měli dbát o správnou funkci světlometů svých vozidel. Například jen špatné nastavení světlometu totiž může zkrátit dohled řidiče až o 30 metrů. Opačný extrémem je oslnění protijedoucích řidičů, kteří by následně mohli chodce na silnici přehlédnout. Pravidelná kontrola světlometů, prováděná například na STK, je proto velmi důležitá a žádoucí.
Při pohybu v místech, kde se dá výskyt chodců na silnici předpokládat, je vhodné také snížit rychlost. Již při městském maximu 50 km/h je totiž šance chodce přežít střet s automobilem zhruba 60 procent. Při rychlosti 70 km/h už je ale šance chodů zhruba jen desetiprocentní. Zvláště v podzimních a zimních měsících, kdy se denní světlo zkracuje a viditelnost často negativně ovlivňují mlhy, déšť nebo slunce nízko nad obzorem, by tak řidiči i chodci měli být obzvlášť opatrní.