Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pneumatiky a vše o nich: Kdy přezout? Jak je poznat? A jak je to v zahraničí?

David Bureš David Bureš 24. 10. 2021 • 08:14
26
48
Zobrazit náhledy (26)
Ilustrační foto Testovali jsme celoroční pneumatiky ve Finsku Test pneumatik Test pneumatik Test pneumatik Test pneumatik Test pneumatik Test pneumatik Test pneumatik 185/65 R15T a 205/65 R16C Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Sezona zimních pneumatik je tady, a tak je opět čas si připomenout klíčové informace o nich. Připomeňme si, kdy jsou opravdu povinné, jak jsou označené či jak je to s nimi v zahraničí.

Přelom října a listopadu je dnes už tradiční období přezouvání pneumatik. Zatímco někteří výměnu letních pneu za zimní nechávají na servisech, jiní tento proces dělají vlastnoručně. Obě skupiny řidičů by si však měly připomenout základní pravidla o použití zimních pneumatik. A tak odpovídáme na nejzásadnější otázky spjaté s tematikou zimních gum:

Zákon o zimních pneumatikách

Povinnost nazout zimní pneumatiky stanovuje zákon 361/2000 Sb., kdy dle paragrafu §40a mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  • Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  • Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

To konkrétně znamená, že zákon myslí na výkyvy počasí, tedy situace, kdy v zimním období vládne teplé počasí. V praxi tedy musíte zimní pneu nazout opravdu jen v případě, kdy nastává skutečné zimní počasí se sněhem a ledem.

Zároveň ale paragraf §40a stanovuje, že zimní pneumatiky musí mít u osobních automobilů do maximální přípustné hmotnosti 3,5 tuny hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. U vozů do 3,5 tuny pak zimní obutí musí být použito na všech kolech, u vozidel nad 3,5 tuny však stačí je mít jen na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. V jejich případě však dezén musí mít alespoň 6 mm. Pro motocykly naopak povinnost mít zimní obutí stanovena není.

Stáří pneumatiky pak v českých podmínkách stanoveno není, obecně však odborníci doporučují jezdit na zimních pneumatikách nejvýše čtyři sezony. Guma totiž vnějšími podmínkami časem degraduje a ztrácí v průběhu let své vlastnosti.

Značka zimní výbava

Speciálním případem jsou však úseky označené značkou C15 a „zimní výbava“, které se typicky nacházejí na horách. Na takových úsecích je totiž obutí zimních pneumatik povinné celý rok. Na první pohled nesmyslné nahrazení dřívější platnosti jen na období mezi 1. listopadem a 31. březnem však má svoji logiku. Obce totiž mohou samy rozhodnout, v jakém období bude zimní obutí na takovém úseku povinné. Značka tudíž bývá doplněná o dodatkovou tabulku s časovým obdobím platnosti, případně ji místní samospráva na jaře zakrývá.

Označení zimní pneumatiky

Když už mluvíme o obutí zimních pneumatik, je také nutné zmínit, jak je takové obutí vlastně označeno. Za zimní pneumatiku je ze zákona považována taková, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR.

Takové gumy jsou přizpůsobeny jízdě na zablácených nebo zasněžených površích. V praxi ale písmeny M+S bývají označeny i pneumatiky pro terénní vozy, proto mnozí výrobci pneumatik využívají také alternativní značení zimních pneu, v podobě symbolu sněhové vločky v horském štítu. V praxi je proto výhodnější se řídit tímto označením na bočnici gumy, než se spoléhat jen na písmena M+S. Tímto způsobem nicméně bývají označeny také celoroční pneumatiky, které mohou být vhodnou alternativou pro řidiče, kteří toho tolik v extrémním počasí nenajezdí.

Při výběru se pak můžete řídit novými štítky, jejichž součástí je nově také QR kód, který zákazníka navede na elektronickou databázi produktových listů výrobků, díky čemuž mohou o pneumatice zjistit také další informace, případně si ověřit, že štítek na pneumatice je správný a bez chyby.

Pokuty za neobutí zimních pneumatik

Za nedodržení pravidel o nazutí zimních pneumatik samozřejmě hrozí pokuty. Na místě může policista udělit blokovou pokutu až ve výši 2.000 korun, ve správním řízení výše pokuty může vzrůst až na 2.500 Kč

Vyšší trest pak může znamenat případná nehoda v zimním období na letních nebo sjetých pneumatikách. V takovém případě totiž pojišťovna může po viníkovi havárie požadovat zaplacení části peněz, které z pojištění vyplatila na úhradu škody.

Zimní pneumatiky v zahraničí

Výše zmíněná pravidla pro obutí zimních pneumatik jsou každopádně platná pouze na českých silnicích, v rámci Evropské unie nijak sjednocena nejsou, i kvůli odlišnému klimatu v té které zemi. Každá země si tak povinnost o nazutí zimních pneumatik stanovuje sama.

V Německu a Slovensku je zimní obutí povinné při jízdě na sněhu, ledu či námraze, při nedodržení pravidla řidiči hrozí pokuta až 60 eur (na Slovensku), respektive až 80 eur (v Německu), což je asi 1.600 korun, respektive cca 2.100 korun. Mimochodem na Slovensku stačí u zimních pneu hloubka dezénu 3 mm, pro vozidla nad 3,5 tuny jsou nicméně zimní pneumatiky povinné od 15. listopadu do 31. března bez ohledu na počasí.

V Rakousku to funguje obdobně, zimní pneumatiky jsou povinné mezi 1. listopadem a 15. dubnem, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky. V případě vozů s letními pneumatikami jsou v případě špatné sjízdnosti vozovky vyžadovány sněhové řetězy, které si lze dokonce zapůjčit třeba u hraničních přechodů. Naopak v Polsku jsou zimní pneumatiky pouze doporučené.

Související články

Témata
Avatar - eLzyx
25. 10. 2021 23:02
Re: pro mne není otázka kdy, ale kde
hele auto za mega fakt nehodlám zvedat nějak jinak než jak to povoluje výrobce. A za nápravu to fakt není.
Avatar - eLzyx
25. 10. 2021 23:00
Re: pro mne není otázka kdy, ale kde
mám 5x120, středová díra 64,1, ET 40, 19x8J. ;-) Takže nejblíže asi BMW, akorát to chce vymezovací kroužky
25. 10. 2021 15:41
Re: pro mne není otázka kdy, ale kde
jo a kdybys rozbil ten disk, tak řekni assistenčnímu technikovi, že máš disky z toyoty-5x 114,3, ET a velikost si už přečteš. Nemáš náhodou tu teslu zasamolepkovanou příkazy? jednou jsem měl taky ameriku a bylo tam aji napsaný, že do kufru člověk nepatří atd.
25. 10. 2021 15:27
Re: pro mne není otázka kdy, ale kde
ten puk má každý zvedák a když tak to zvedni za nápravu. Nejhorší je smrt z vyděšení, auta na vzduchovým pérování byly už v 70letech. Joakterý auto nejde zvednout, tak na silnici nesmí být homologováno.
25. 10. 2021 15:21
Re: AT*
správně, jen néé proboha rotovat pneu, na pneu když není vyznačen směr, tak nikdy je nepoužívat protisměrně a jenom měnit zadek-předek.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud