Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhaluje se novodobý McLaren F1 s větrákem. S vychytávkou závodil i Niki Lauda

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Gordon Murray Automotive ve spolupráci s Racing Point F1 Team ladí aerodynamiku připravovanáho T.50 k dokonalosti a nabízí první ochutnávku linií jeho karoserie.  

Gordon Murray v minulosti postavil například radikální nízký Brabham BT 55 Formule 1, jeho dílem byl i legendární McLaren F1. Právě design i konstrukce tohoto vozu jsou inspirací pro připravovaný supersportovní vůz T.50. První informace o jeho vývoji byly zveřejněny na podzim roku 2017 a nyní Gordon Murray Automotive začíná odhalovat jeho podobu.

Gordon Murray T.50 podle první oficiálně zveřejněné vizualizace liniemi svých boků decentně naváže na původní McLaren F1 a připomene jej i rozděleným zadním oknem. Zároveň ovšem bude díky v zádi umístěnému ventilátoru s rotory o průměru 400 mm navazovat na monopost Brabham BT46B Formule 1, který rovněž navrhl Murray.

Brabham BT46B měl rovněž v zádi umístěný ventilátor, který primárně chladil motor, ale zároveň vytvářel pod vozem velký podtlak, což umožňovalo mnohem vyšší rychlost jízdy v technických pasážích závodních okruhů. Toto řešení neodporovalo tehdejším předpisům, ale Niki Lauda s tímto vozem při jeho prvním startu ve Švédsku v roce 1978 zvítězil s náskokem 34 sekund a i díky tomu bylo pro další závod použití vozu s ventilátorem zakázáno.

Gordon Murray T.50 má v zádi umístěného ventilátoru rovněž využívat k vytváření podtlaku pod karoserii. Tento prvek je jednou součástí aktivní aerodynamiky s šesti různými režimy, jejíž ladění probíhá v aerodynamickém tunelu ve spolupráci s Racing Point F1 Team. V nejextrémnějším z těchto režimů může ventilátor spolu se soustavou kanálků odvádějících vzduch z prostoru pod vozem přispět ke zvýšení aerodynamického přítlaku až o 30 procent.  

Vzhledem k použití ventilátorů bude T.50 využívat 48V palubní systém, který má mimo jiné umožnit krátkodobé zvýšení výkonu vozu až na 515 kW (700 k). Srdcem nového supersportu však bude již dříve zmiňovaný vidlicový dvanáctiválec, který je výsledkem spolupráce mezi Gordon Murray Automotive a firmou Cosworth. Tento motor o objemu 3994 kubických centimetrů má disponovat nejvyšším výkonem 478 kW (650 k), točivým momentem 450 N.m a vynikat vysokootáčkovým charakterem, červené pole se bude nacházet až v 12.100 otáčkách.

V současnosti u supersportovních vozů nepříliš běžným prvkem se stane šestistupňová manuální převodovka, jejímž prostřednictvím budou roztáčena pouze kola zadní nápravy. Dodá ji společnost Xtrack. Souvisí s tím, že autor novinku nazývá posledním skvělým analogovým superautem, což má být třeba patrné i v tom, že přístrojový štít nemá být digitální. Ale využije tradiční analogové ukazatele.

Gordon Murray T.50 s rozvorem náprav 2700 mm, celkovou délkou 4349 mm, šířkou 1850 mm a výškou 1152 mm má za základ karbonový monokok, který doplňují povrchové panely karoserie ze stejného materiálu. Toto řešení se má výrazně podílet na hmotnosti pouhých 980 kg.  Díky tomu bude T.50 zhruba o 120 kg lehčí než McLaren F1.

Představení prvního plně funkčního T.50 veřejnosti je plánováno na květen roku 2020, ale k zákazníkům mají první exempláře tohoto třímístného vozu zamířit až v lednu roku 2022. Základní cena se má pohybovat kolem dvou milionů britských liber, což je v současného kurzu kolem 60 milionů Kč.

Zdroj: Gordon Murray Design

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme