Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gordon Murray postaví novodobý McLaren F1! Poháněn bude kompaktním dvanáctiválcem

David Bureš
Diskuze (5)

V útrobách chystaného hyperauta s karbonovým trubkovým rámem bude pracovat dvanáctiválec o objemu pouhých čtyř litrů.

McLaren F1 je dodnes legendou automobilového světa, hlavně díky svému někdejšímu titulu nejrychlejšího sériového auta na světě. Jeho výrobce se některé jeho myšlenky rozhodl oživit v modelech Senna a Speedtail, reinkarnaci F1 pak nyní chystá i jeho neméně slavný konstruktér Gordon Murray. Hyperauto s interním označením T.50 je chystáno pro rok 2022.

„Je férové nazývat T.50 dnešním ekvivalentem F1. Přesně to byl náš záměr,“ tvrdí sám autor, Gordon Murray, který dnes vlastní výrobní společnost Gordon Murray Automotive (GMA). Jedním dechem však dodává, že technika i materiály se od dob F1 v lecčem změnily, a tak má být T.50 ještě lepším (rozuměj rychlejším) automobilem. Třímístnou konfiguraci ale nabídne stejně jako originál.

Video se připravuje ...

O pohon T.50 se postará uprostřed uložený čtyřlitrový vidlicový dvanáctiválec, který je zajímavý nejen atmosférickým  plněním, ale také nezvykle nízkým objemem. Motor vyvinutý GMA ve spolupráci s firmou Cosworth má poskytovat 471 kW a 450 N.m a vynikat vysokootáčkovým charakterem, červené pole se bude nacházet až v 12.100 otáčkách. Poháněná budou zadní kola.

V dnešní době bude zvláštností též spárování s šestistupňovou manuální převodovkou, kterou si podle Murrayho vyžádali potenciální klienti. Dodá ji společnost Xtrack. Souvisí s tím, že autor novinku nazývá posledním skvělým analogovým superautem, což má být třeba patrné i v tom, že přístrojový štít nebude digitální. Ale využije tradiční analogové ukazatele.

Velkou zajímavostí pak bude aerodynamika, jelikož chystaná novinka má využít podobný princip jako slavný monopost Brabham BT46B Formule 1, který též navrhl Murray. Vůz využije speciální ventilátor s rotory o průměru 400 mm, který má vytvářet pod karoserií podtlak a tím zvyšovat přítlak. Výhodou tohoto řešení je i to, že tvary nebudou muset být tolik ovlivněny aerodynamickými prvky Těšit se tak máme na čistý design.

Právě kvůli ventilátoru bude v T.50 potřeba 48V palubní systém, přestože auto nebude mildhybridem. To by automobil byl příliš těžký, jak je ale u Murrayových vozů zvykem, také v případě T.50 se primárně myslelo na co nejnižší hmotnost. „Mnohá dnešní hyperauta jsou skvělá, ale většina jsou příliš těžká. V těžkém autě nedostanete husí kůži jako v silném lehkém voze,“ říká slavný konstruktér.  

Základem bude karbonový rám nesoucí karbonové panely, díky němuž má novinka vážit jen asi 980 kilogramů. Díky tomu bude asi o 120 kg lehčí než McLaren F1, přičemž s délkou 4.380 mm bude o něco delší.

Příchod T.50 je plánován pro rok 2022, kdy má být postavena série 100 automobilů. Podle Murrayho jde zatím vše podle plánu, testovací mula je zkoušena v aerodynamickém tunelu nejmenovaného týmu F1, Cosworth testuje první prototypy motoru, a tak by se mělo vše stihnout. Za auto zákazník zaplatí asi dva miliony liber, což je v přepočtu asi 58 milionů korun.

David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
6. 6. 2019 16:42
Re: Tak to je ono
Víš kolik stojí pojistka na auto za 60 mega bez daně? :*)
Avatar - kari.laz
6. 6. 2019 15:38
To zní jak z říše snů, obzvláště v dnešní době
...čtyřlitrový vidlicový dvanáctiválec, který je zajímavý nejen atmosférickým plněním..... Motor vyvinutý GMA ve spolupráci s firmou Cosworth má poskytovat 471 kW a 450 N.m a vynikat vysokootáčkovým charakterem, červené pole se bude nacházet až v 12.100 otáčkách. Poháněná budou zadní kola.
V dnešní době bude zvláštností též spárování s šestistupňovou manuální převodovkou.... :yes: