Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ohlasy po 11. dakarské etapě: Pořadatelé nikoho nešetřili

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Předposlední etapa důkladně prověřila startovní pole 39. ročníku Rallye Dakar 2017. Až na jednu výjimku se českým účastníkům vydařila.

Dnes je čeká 64 kilometrů měřeného úseku a pak 722 kilometrů k cílové rampě v argentinské metropoli Buenos Aires.

Víc toho nevymáčkneme

Dvojici Martin Prokop a Ilka Minorová se předposlední etapa nadmíru vydařila, když byl jejich Ford Raptor klasifikován jako desátý nejrychlejší automobil na 288 kilometrů dlouhém měřeném úseku. V celkovém pořadí se česko-rakouská posádka týmu MP-Sports posunula dokonce na skvělé jedenácté místo, jen necelých šest minut za elitní první desítku!

„Pořadatelé nás zase nešetřili. V programu byla slibovaná rychlá etapa jako WRC, ale jak je letos zvykem, tak opak byl pravdou. První sekce byla v těžkém terénu v hlubokém písku. Šlo jen o to nezapadnout a nezničit auto ještě víc. Takže jsme zvolili jízdu na jistotu. Ale i tak dostala naše těla dost zabrat a máme toho už plný kecky. Druhá sekce se už jela po lepší cestě a mohli jsme se konečně pěkně svézt. Dělali jsme, co bylo v našich silách, ale víc už z toho letos nevymačkáme,“ hodnotil Prokop páteční etapu.

Lopraise trápil žaludek

Tým Tatra Buggyra Racing prožívá v devětatřicátém ročníku slavného Dakaru staré známé přísloví jednou jsi dole, jednou nahoře. Aleš Loprais v předposlední etapě zabojoval a dokázal se vyhoupnout až na sedmou příčku průběžného pořadí.

„Ráno jsem blinkal a první část etapy byla o přežití. Nechtěl jsem, aby se mi kluci smáli,“ říkal už s úsměvem Aleš, kterého trápí žaludeční problémy. „S menší chřipkou jsem do Jižní Ameriky už přiletěl, ale já to nikdy neventiluji, bojuji si s tím sám. Doufám, že to dnes tímto skončilo a bude už jen dobře,“ dodal Aleš ke zdravotním problémům.

Posádka ve složení Aleš Loprais, Jan Tománek a Jiří Stross dojela na etapovém sedmém místě. Na stejnou pozici, díky spolehlivému výsledku, i poskočila v průběžném pořadí kategorie kamionů. „Začátek byl hodně uskákaný a kluci mě museli brzdit, abychom pošetřili auto. Druhý úsek byl už dobrý, jelo se opět vysoko v horách a dojeli jsme De Rooye a Villagru, kteří zůstali zaseklí za nějakým osobákem. Takhle jsme jeli asi 70 kilometrů, takže nemusím ani večeřet, kolik prachu jsem snědl,“ dodal Loprais.

Opakované technické problémy se bohužel nevyhnuly druhé posádce. Martin Kolomý musel s bratry Kiliany opět opravovat. „Byla to rychlá etapa a to mi vyhovuje. Měli jsme technický problém a opravovali. S tím už jsme ovšem smíření a víme, že to auto je potřeba dodělat. Nedofukovaly se nám měchy, a když jsme zapadli a chtěli dofouknout, nešlo to. Naštěstí nás vytáhl jeden z jezdců za námi. Opravili jsme to a pokračovali dál,“ uvedl Kolomý, který si i tak dojel pro třinácté místo a posunul se na patnáctou pozici.

Macík dojel de Rooye

Poslední z dlouhých etap mají dakarští závodníci za sebou. V pátek museli zvládnout jízdu ve vysokých dunách a zároveň se vyrovnat s dlouhými prašnými kilometry. Etapa byla opět rozdělena na dvě části. První v okolí San Juanu. „Odpálili jsme to opravdu pěkně. V písku jsem si našel rychlé tempo. Auto fungovalo perfektně a dokonce se nám podařilo dohnat i De Rooye. Byly trochu problémy ve vysokých dunách a museli dvě opakovaně vyjíždět. Nechtěl jsem tam Frantu zničit a nějaké minuty nás to stálo,“ hodnotil první část etapy Macík. To horší ale měli závodníci ještě před sebou.

Jemný zvířený písek, takzvaný feš feš nemají piloti kamionů rádi. Proniká všude, i do kabiny, ale hlavně v něm není vůbec nic vidět. „Je to jeden z největších úletů na rallye. Řítíme se v prachu a na poslední chvíli se před námi vynořují překážky. Vůbec to Martinovi nezávidím,“ popsal jízdu navigátor František Tomášek. „Dojeli jsme několik aut a bojovali s tím, jak je předjet. Není moc kam uhnout, zároveň se člověk nemůže zastavit, aby nezapadnul,“ přibližuje manévry v 11. etapě Tomášek.

Jediná nepříjemná věc, která se posádce Big Shock Racingu přihodila, byl utržený tlumič kabiny. „Není to nic zásadního. V prachu se nám nepodařilo vyhnout jedné díře, která nás trochu pohladila,“ vypráví Michal Mrkva, palubní mechanik. „Při neutralizaci jsme kabinu rychle opravili, abychom zvládli druhou část.“

Ta začala v horách a závodníci jeli po úzkých cestách. „S kamionem jsme se tam vešli jen tak tak,“ líčí páteční druhou polovinu etapy Martin Macík, který opět nasadil nekompromisní tempo. „Dojeli jsme MAZ, ale díky prachu jsem ho nedokázal předjet. Totálních sto dvacet kilometrů v prachu. Místo 140, jsme jeli pořád 60 nebo 80,“ dodal zklamaně Macík. Nakonec se tým Big Shock Racing umístil na slušné deváté pozici.

Loeb to pořád zkouší

Při předposlední vzrušující zkoušce se posádky Team Peugeot Total Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret a Sebastien Loeb/Daniel Elena utkaly v dech beroucí bitvě, když na 292 měřených kilometrech etapy bojovaly s výsledným rozdílem pouhých 18 sekund. Původně to vypadalo mnohem více dramaticky, protože v první části měřeného testu dokázal devítinásobný mistr světa v rallye Loeb stáhnout ze svého manka téměř tři minuty. Ovšem hned na začátku druhého testu měl defekt a s navigátorem museli měnit

„Den začal skvěle. Uvědomovali jsme si, že terén je pro nás příznivý, a tvrdě se snažili snížit ztrátu na Stéphana. Defekt pneumatiky byl zničující! Nadále jsme jeli naplno a dokončili zkoušku v prachu za Stéphanem. Pak už bylo naším cílem vyhnout se jakémukoli riziku a dojet s jistotou do cíle,“ hodnotil situaci Loeb.

Nyní, kdy do konce Rallye Dakar 2017 zbývá jen jeden den, jsou obhájci loňského Peterhansel s Cottretem v lepší pozici získat celkové vítězství, neboť na dvojici Loeb a Elena mají pohodlný náskok 5:32 minuty.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)