Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Dacia Lodgy: Tohle levné auto je lepší, než si myslíte!

Tomáš Dusil
Diskuze (68)

Velká rodina, velké starosti. To platí i v případě, že se rozhodne kamkoliv cestovat. Někdejší vozy MPV jsou dnes ohroženým druhem a ne každý chce osobní verzi dodávky. Přesto je zde ještě jedna možnost a není to vlak ani autobus.

Rumunská automobilka Dacia má v Alianci, sdružující také automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi na starosti výrobu cenově dostupnějších vozů. Oslovují méně náročné motoristy, kteří spíše než nejmodernější dotykový infotainment ocení skvělou užitnou hodnotu, dostupný servis a také spolehlivost. Vzpomeňte na staré přísloví automechaniků, že „co v autě není, nemůže se porouchat“. A opravdu nedejte na různé „pseudoankety“, které vám budou tvrdit, že Porsche Cayenne je spolehlivější než recenzovaná Dacia Lodgy. To je samozřejmě nesmysl vyplývající už ze samotné podstaty věci. Vždyť obecně pravděpodobnost závady se zvyšuje s počtem součástek… I z toho lze usoudit, že lodgy vyniká spolehlivým provozem.

Auto se vyrábí od roku 2012 a technicky využívá podlahovou plošinu M0. „Jde o specifickou platformu vyvinutou čistě pro Dacii,“ říká na úvod Aleš Matušek ze serveru RNews, který se na renaulty a dacie specializuje. A dodává: „Nesdílí tudíž žádné komponenty šasi s renaulty.“ Plechy má tak lodgy zčásti sdílené s dokkerem, Sanderem II a Loganem II. Přesto i mezi těmito modely existují rozdíly, třeba v zavěšení kol. „Spodní příčné rameno má Lodgy shodné s Loganem II, ovšem rozměrný podmotorový rám (nápravnice) je u těchto modelů odlišný. Dle Aleše Matušeka je jiná také zadní náprava. S platformou M0 se pojí elektrohydraulický posilovač řízení, který renaulty nepoužívají již léta.

Co naopak nechybí, je hlídání tlaku v pneumatikách. Navzdory faktu, že se jedná o jednodušší auto, lze se u lodgy setkat s oběma známými systémy. Ten méně sofistikovaný pracuje se snímači otáček kol systému ABS, lepší zařízení využívá takzvaných aktivních ventilků. S těmi mají mnozí spojeny značné problémy. V případě lodgy existují jako běžný náhradní díl, přičemž jeden tento aktivní ventilek vyjde na rozumných 400 korun. Jejich dodavatelem je firma Schrader. „Z pohledu uživatele je zajímavostí, že ventilky už nepoužívají hliníkovou objímku, která oxiduje a poté ráda praskne, ale pogumovanou, tedy jako u obyčejných pasivních ventilků,“ vysvětluje Aleš Matušek. V provozu tak aktivní ventilky nepředstavují pro majitele Lodgy nějakou zásadní nevýhodu, což nelze jinde beze zbytku tvrdit.

Kdo kouká hlavně na hospodárnost, ten pravděpodobně bude hledat vznětovou motorizaci. Ta byla pod kapotou Lodgy pouze jedna, a sice čtyřválec 1.5 dCi. Jde o další evoluci motorů řady K9K. Původní verze splňovala normu Euro 5, pozdější Euro 6. Všechny tudíž mají částicový filtr, s nímž ale obecně nebývají problémy. Celý systém regenerací je nastaven poměrně benevolentně. Řidiči toleruje celých deset neúspěšných regenerací! Až poté se rozsvítí kontrolka „servis“ doprovázená hláškou „check antipolution system“. Teprve když uživatel tuto chybovou hlášku ignoruje, rozsvítí se červená kontrolka „stop“ doprovázená přechodem motoru do nouzového režimu.

Auto Tip 01/2021 Auto Tip 01/2021

Dacia Lodgy nabízí překvapivě komfortní svezení, jakkoliv na rychlou jízdu to není. S nerovnostmi českých silnici, se ale podvozek vypořádá se ctí, neboť je odladěn právě s ohledem na takové používání. Je ale potřeba počítat s náklony karoserie v zatáčkách. Největší devízou vozu je alternativní sedmimístná kabina (včetně řidiče). Pokud pojedete v pěti lidech, bude zavazadlový prostor disponovat skvělým objemem 827 litrů. V sedmi se ale smrskne na pouhých 207 litrů, což je tak nějak očekávatelné. No a při jízdě ve dvou můžete s lodgy skoro stěhovat, neboť pojme až 2617 litrů.

Motory

1.6 8V MPi/61 kW: Základní benzinový motor s nepřímým vstřikováním z řady K7M si vystačí s osmiventilovým rozvodem. Po stránce dynamiky je slabší, nicméně defenzivně jezdícímu řidiči bude vyhovovat jeho momentová charakteristika. Největším kladem motoru je spolehlivost, která je vynikající. Každých 80.000 km nebo po 72 měsících vyžaduje výměnu rozvodů.

1.6 SCe/75/84 kW: Výkonnější šestnáctistovka je zcela jiným motorem než ta výše uvedená. Nejedná se o známý spolehlivý motor Renault K4M, ale o jednotku vypůjčenou od Nissanu H4M s rozvodovým řetězem. U některých kusů se již začíná objevovat zvýšená spotřeba oleje. Motor není ani moc úsporný a ani dynamika neodpovídá očekávání. Devízou může být nepřímé vstřikování benzinu.

1.2 TCe/85 kW: Přeplňování v kombinaci s přímým vstřikováním benzínu znamená násobně lepší jízdní dynamiku, zejména pružnost. Motor H5F vám přesto nedoporučíme, neboť je znám sklony k předčasnému opotřebení vinou nadměrného ředění oleje benzinem.

1.3 TCe/96 kW: Stejný základ jako u 1.2 TCe (řada H5H), ovšem spolehlivost hmatatelně lepší. Renault motor kompletně přepracoval, dostal novou hlavu válců s chlazenými výfukovými svody, což spolu s dalšími konstrukčními opatřeními přispělo k eliminaci výše uvedeného problému.

1.5 dCi/66/79/80 kW: Jediný diesel pamatuje ještě předchozí dekádu. Prošel systematickým vývojem, takže v lodgy jde o spolehlivý pohon. Co zůstalo, je vynikající hospodárnost a měkký tichý chod.

Náhradní díly na Dacia Lodgy 1.6 MPi 8V
Spodní rameno přední nápravy 1698 Kč
Sada spojky LuK 2832 Kč
Sada rozvodů 3697 Kč
Čelní sklo zelené 3120 Kč

Problémy

Převodovky podle motoru: V Dacii Lodgy můžete narazit hned na několik různých manuálních převodovek. S motorem 1.8 MPi 8V se pojila vždy pětistupňová převodovka, a to buď JH3, nebo JR5. Prvně jmenovaná je dimenzovaná na točivý moment 160 N.m, druhá uvedená do 200 N.m. Motor 1.6 SCe měl vždy silnější JR5 stejně jako nepovedený čtyřválec 1.2 TCe. S agregáty 1.3 TCe a 1.5 dCi se pojila vždy šestistupňová převodovka TL4. V souvislosti s převodovkami JH3 a v menší míře i JR5 si mnozí stěžují na rachocení na volnoběh. Nejde však o vadu, ale o přirozenou konstrukční vlastnost.

Motor 1.2 TCe: Nejméně spolehlivý agregát trápí zejména jízdy na krátké vzdálenosti. Při nich dohází k ředění oleje benzinem, který nestačí shořet, ulpívá na stěnách válců odkud jej pístní kroužky setřou do olejové vany, a tedy maziva. V každém případě doporučujeme zkrátit interval výměny oleje na 10.000 až 15.000 km nebo jeden rok. Podle toho, co nastane dříve.

Motor 1.5 DCi a stop/start: Některé verze čtyřválce 1.5 dCi byly vybaveny systémem stop/start, přičemž se mohl pojit také s inteligentním dobíjením. To lze odhalit poměrně snadno podle šedého konektoru záporného pólu akumulátoru.

Ceny ojetin podle inzerce
2012 1.2 TCe/85 kW 109 000 km 89 000 Kč
2014 1.5 dCi/79 kW 108 000 km 169 000 Kč
2016 1.2 TCe/85 kW 75 000 km 220 000 Kč

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Zpočátku si držel cenu

Rumunský rodinný stěhovák byl před osmi lety napjatě očekávanou novinkou a minimálně v prvních pár letech dealeři nestíhali zásobovat trh. Bývalo běžné, že se roční auta stále dala prodat za cenu nového. Větší přepravní kapacitu v té době nedokázal za tehdejší cenu zhruba od čtvrt milionu nabídnout žádný jiný konkurent. Kromě toho šlo o vůbec nejlevnější nové auto, které mohlo mít sedm sedaček. Design navržený nejspíš bez designéra a ani zpracování interiéru sice mnoho obdivu nesklidily, při bezkonkurenčním poměru ceny a užitné hodnoty to ale nikdo z kupujících neřešil. Navzdory prvotní kritice v novinářských testech šlo u pečlivě kalkulujících českých zákazníků o obrovský hit a nedostatek cenově srovnatelných alternativ se po letech projevuje i na trhu ojetin. Ceny klesaly pomalu a pod 150 tisíc korun dnes slušný kus asi nepořídíte, navíc je jich na českém trhu trvalý nedostatek. V inzerci sice napočítáte pár desítek kusů, skoro polovinu ale tvoří skladovky a předváděcí auta u dealerů.

Závěr

Dacia Lodgy asi nikoho moc neoslní svým vzhledem, jakkoliv třeba terénní verze Stepway vypadá minimálně zajímavě. Kdo však potřebuje hlavně prostorné a praktické auto, jehož provoz nestojí majlant, je u tohoto vozu na správné adrese. Jen musí počítat s tím, že nebude mít nejnovější infotainment, stejně jako špičkové jízdní vlastnosti. Jako praktické auto je to však skvělá volba.

Video se připravuje ...

Plusy

  • Vynikající prostornost 
  • Praktičnost 
  • Nízké servisní náklady 
  • Spolehlivost 
  • Nezájem zlodějů 
  • Komfortní jízdní projev 
  • Velmi úsporný vznětový motor 
  • Spolehlivý agregát 1.6 MPi 8V
  • Velký zavazadelník (v pětimístném uspořádání)
  • Až sedm míst 
  • Dostatek náhradních dílů také v druhovýrobě

Minusy

  • Nehodí se na rychlou jízdu 
  • Pomalejší reakce na řízení 
  • Chybějí některé asistenční systémy 
  • Pro někoho málo výbavy (techniky) image levného auta 
  • Spíše průměrná pasivní bezpečnost 
  • Malý zavazadelník při využití třetí řady sedadel
  • Jen průměrné dílenské zpracování interiéru
Tomáš Dusil
Diskuze (68)

Doporučujeme

16. 2. 2021 14:39
Naprostá spokojenost
mám 1,6 Artica v 7 místné verzi koupelnou v září 2012. Hned první den jsem ji nechal přestavět na LPG. Najeto za 8 let 173 000 a průměrná spotřeba LPG 7,46 a cca 0,53 benzín ( tankuji 100 oktanový). Za tu dobu jsem měnil poloosy ( vzhledem k tomu, že cena byla z druhovýroby směšně levná, tak jsem preventivně vyměnil i druhou, která se měnit nemusela) a kompresor klimatizace ( ale to byla chyba toho, kdo klimu plnil a natlakoval daleko plynu více než měl). S autem naprostá spokojenost. Pro toho kdo potřebuje auto na práci a ne na to, aby si honil ego, tak snad lepší auto nejde koupit.
24. 1. 2021 22:41
nikdy
Toto auto sa hodí len veľmi nenáročnému vodičovi. Určite nie na dlhé jazdy. Skôr na prevoz väčšieho objem po meste a okolí. Okrem v článku spomenutých mínusov je to auto aj veľmi hlučné (nejde o motorizáciu) a to aj na pomery starších áut. Proste šetrilo sa kde sa dalo...
22. 1. 2021 12:49
Re: Lodgy
Tak 5 lidí se tam nevyspí, to je pravda (jednou jsme tam strávili noc ve 4).
Když jedeme 4, někdo spí ve stanu, někdo v autě.
A prostor v kufru je určitě fajn, proč mít kufr narvaný až ke stropu..
Prostě někdo jede do vybaveného hotelu a nic moc s sebou nepotřebuje, někdo tahá kola, kempingové vybavení, psa...
22. 1. 2021 12:47
Re: Lodgy
A můžete mi říct, proč je to šunka? Že není narvaná displeji a elektronikou? Něco se tam stále sype? Má problém s životností? Nebo co přesně...
22. 1. 2021 12:20
Lodgy
Lodgy je proste sunka. Velka, ale sunka. Pokud nekdo chce prostorné a a relativne levne auto a nevadí mu, že je to sunka, proc ne. Tam ale veskere porovnávání končí.