Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak drahý je provoz levné dacie? Tahle Lodgy jezdí 7 let u jedné rodiny

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 10. 10. 2019
24
60
Zobrazit náhledy (24)
Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy Dacia Lodgy

Automobily značky Dacie pravidelně vládnou žebříčkům nejdostupnějších nových vozidel. Což může svádět k jistým pochybnostem.

Ostatně možná i vy znáte někoho, kdo tvrdí, že není tak bohatý, aby si kupoval laciné věci. V případě levných aut se logicky musí objevit otazníky související se spolehlivostí, kvalitou výroby, zpracováním či nákladům na provoz. Tak jak je na tom Dacia?

Nebo lépe řečeno – jak na tom může být po letech služby Dacia Lodgy, nejdostupnější rodinné MPV? To nám snad naznačí příběh tohoto bílého exempláře, který už skoro sedm let jezdí v jedné rodině.

A opravdu se nadře. V rodině jsou totiž tři děti, k tomu pes. A auto jezdí prakticky pořád – v létě, v zimě, v dešti, členy domácnosti vozí po městě, na chalupu i na dovolené.

V tomto okamžiku se také sluší upozornit, že majitel si Lodgy kupoval opravdu jako rodinné auto s vědomím, že si ho nechá několik let. Proto se o něj od počátku stará. Navíc je pečlivý a schovává si všechny faktury, účty a náklady na provoz.

Konkrétní částky najdete v tabulce. Je pochopitelně možné, že za těch sedm let nějaký ten výdaj z přehledu utekl, ale pokud ano, jde o nějakou nedůležitou drobnost.

Nová za 267 tisíc

Život "naší" dacie začal v prosinci roku 2012. Majitel si tehdy domů přivezl bílý exemplář ve vyšší výbavě Arctica s klimatizací a v pětimístném provedení. Pod kapotu se ukrývá atmosféricky plněný 1,6litrový benzinový čtyřválec o výkonu 84 koní (62 kW), který pracuje s pětistupňovou manuální převodovkou.

S tříletou zárukou Lodgy vyšla na 267 tisíc korun. Nad rámec ceny bylo auto vybaveno ještě ochrannou vanou v kufru za 660 korun, dodatečně montovanými parkovacími senzory za 10 tisíc korun a sadou dalších disků kol za celkem 2000 korun.

Celkem tedy majitel zaplatil 279.660 Kč. „Hlavní důvod, proč jsem koupil dacii, byl ten, že jsem chtěl nové auto. Nechtěl jsem nic ojetého. A Lodgy jednoduše vycházela nejlépe,“ vysvětluje vlastník.

Od prosince roku 2012 dacia najezdila skoro 130 tisíc kilometrů bez jediné fatální chyby, což je asi nejpodstatnější sdělení. Letos ostatně bez problémů prošla povinnou technickou kontrolou.

Za sedm let se ovšem několik trablů přece jen vyskytlo. Po roce provozu a najetých 8500 kilometrech se například objevila závada na předním parkovacím čidle, kterou prodejce opravil v rámci záruky během roční servisní prohlídky. Okolo 20 tisíc kilometrů majitele trápily páčky blinkrů, kdy se po vypnutí směrového signálu jedné strany spustil ihned ten druhý. I tento problém byl vyřešen bezplatně v záruce.

První vážnější závada se objevila po dvou letech používání (nájezd 28.500 km), Dacia odmítala startovat v chladném počasí. Důvod vlastník auta nezjistil, ale v servisu přeprogramovali řídící jednotku a vyčistili svíčky a od té doby startování nezlobí. Vše opět zdarma v rámci záruky.

Nedlouho poté (31.700 km) přišla závada spínací skřínky, do které z důvodu zaseknutého plíšku v klíčové dírce nešlo zasunout klíč. Problém byl vyřešen výměnou spínací skřínky – zase bezplatně v rámci záruky. Po více než čtyřech letech umřela původní autobaterie. V roce 2018 přestala fungovat parkovací čidla, řešením byla jednoduchá výměna pojistky.

Ještě letos chce majitel vyměnit rozvody, náklady na tento úkon odhaduje na 8 tisíc korun. Jinak dosud věnoval vozu jen základní péči v podobě pravidelných výměn filtrů a kapalin. Dvakrát už měnil přední brzdové destičky, jednou i kotouče. Vzadu jsou brzdy bubnové.

Po estetické stránce Lodgy vypadá také slušně, uvnitř i zvenku. Bližší zkoumání však odhalí počínající korozi ve spodní části zadních blatníků.

A když už jsme u vzhledu. Bílá Lodgy vždycky nevypadala takhle pěkně. Na jaře letošního roku se přimotala k nehodě, kdy do ní zezadu narazil jiný vůz. Dacia to odnesla pomuchlanou zádí, na stav po bouračce se můžete podívat v galerii.

Oprava stála 87.174 Kč a uhrazena byla z pojistky viníka. Majitele tedy nestála nic.

Šetří s LPG

Pojďme se ještě podívat na náklady na pohonné hmoty, což je samozřejmě u rodinného vozu důležité téma. I proto se vlastník ostatně po zhruba roce a půl rozhodl pro přestavbu na plynový pohon.

Po ujetých 23.000 km tak nechal do auta instalovat LPG systém Lovato Easy Fast Smart, u kterého místo rezervního kola pod zavazadlovým prostorem zabere nádrž na plyn. Rezerva se přestěhovala do kufru, což je, pravda, trochu nešikovné. Přestavba vyšla na 32 tisíc korun a vztahovala se na ni dvouletá záruka.

Servisní prohlídka systému LPG se poprvé uskutečnila po ujetí 2500 kilometrů a byla zdarma. Dále už se prohlídky konají ročně nebo po ujetí 10 tisíc kilometrů. Ceny revizí najdete opět v tabulce.

Průměrná cena LPG se samozřejmě mění, zatímco například v roce 2014 stál litr i více než 18 Kč a v červnu roku 2016 zhruba 12 korun, nyní činí asi 14 Kč/l. Pokud tedy pro zjednodušení budeme počítat s částkou 15 Kč/l, dostaneme se hluboko pod jednu korunu a padesát haléřů na ujetý kilometr. Lodgy totiž jezdí v průměru za nějakých 9 litrů LPG na sto.

Na benzin by to bylo při současných cenách (32,50 Kč/l) a spotřebě 8 l/100 km (na benzin auto žere trochu méně) 2,60 Kč na 100 km. Přestavba na plyn se tedy brzy vyplatila – auto si na ni „vydělalo“ po nějakých 20 tisících km.

Mimochodem, na Dacii Lodgy je také zajímavé, že jí nijak drasticky neklesá hodnota. Cena srovnatelných ojetin se pohybuje okolo 150 tisíc korun, což je podobné jako u stejně staré konkurence – jenže ta v době prvního nákupu stála víc peněz.

Celkově je majitel s Lodgy spokojený. „Je to velké a spolehlivé auto za dobré peníze. Ale jsou i věci, které mi vadí. Chybí mi například proměnný cyklovač stěračů, tempomat nebo elektrické stahování zadních oken. Mít vzadu „švihadla“ a vozit tam děti, je občas o nervy. Rády si s klikou hrají. Fajn by byly i posuvné zadní boční dveře, pro otevření totiž potřebuji hodně místa. Uměl bych si také představit lepší odhlučnění motoru a živější projev. Když naložím rodinu a nějaké věci do kufru, je znát nedostatek výkonu. A samozřejmě roste i spotřeba," popisuje. „Přesto si stojím za tím, že za ty peníze jde o skvělý rodinný vůz," uzavírá.

Dacia Lodgy 1.6 LPG (2012) - náklady na provoz (bez paliva a dálničních známek)
Rok Výdaj Cena
2012 auto 267.000 Kč
  ochranná vana v kufr 660 Kč
  parkovací čidla 10.000 Kč
  disky kol 2.000 Kč
  celkem 279.660 Kč
2013 pojištění 9.500 Kč
  přezutí pneumatik 600 Kč
  roční servis 2.224 Kč
  provozní kapaliny 150 Kč
  celkem 12.474 Kč
2014 pojištění 9.500 Kč
  4x pytel na pneu 200 Kč
  přestavba na LPG 32.000 Kč
  tažné zařízení 8.500 Kč
  servisní prohlídka 2.705 Kč
  celkem 52.905 Kč
2015 výměna pneu, vývážení kol 600 Kč
  pojištění 9.500 Kč
  servisní prohlídka LPG 300 Kč
  servisní prohlídka vozu před dovolenou 200 Kč
  třetí servisní prohlídka 5.587 Kč
  spoluúčast na novém předním skle 500 Kč
  nové stěrače 170 Kč
  celkem 16.857 Kč
2016 pojištění 9.500 Kč
  prohlídka LPG 370 Kč
  2x žárovka denního svícení 24 Kč
  výměna předních brzdových destiček (po 54.000 km) 2.200 Kč
  servisní prohlídka (olej, výměna svíček, celkový servis) 5.800 Kč
  celkem 17.894 Kč
2017 pojištění 9.500 Kč
  servis (přední brzdové kotouče a destičky) 6.794
  STK a emise 2.000 Kč
  autobaterie 1.500 Kč
  motorový olej 960 Kč
  olejový filtr 157 Kč
  vzduchový filtr 309 Kč
  kabinový filtr 268 Kč
  revize LPG 200 Kč
  práce v servisu 480 Kč
  sada kabelů zapalování 300 Kč
  těsnění víka karterů 376 Kč
  kontrola vozu - měření komprese motoru 594 Kč
  seřízení vůle ventilů 990 Kč
  celkem 24.434 Kč
2018 pojištění 9.500 Kč
  zimní pneu (Continental 185/65 R15)  6.012 Kč
  výměna pojistky 520 Kč
  servis (olejový filtr, chladicí kapalina, náplň do ostřikovače, filtr topení) 2.554 Kč
  výměna vzduchového filtru 405 Kč
  výměna svíček 1.148 Kč
  přezutí pneu, vyvážení 818 Kč
  revize LPG a výměna filtru 1.064 Kč
  celkem 22.021 Kč
2019 pojištění 5.299 Kč
  letní pneu (Bravuris 185/65 R15) 3.948 Kč
  výměna pneu 776 Kč
  STK a emise 2.000 Kč
  2x žárovka denního svícení 50 Kč
  celkem 12.023
CELKEM (bez pojištění a pořizovací ceny auta) po ujetí cca 130.000 km: 96.309 Kč

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: To jen potvrzuje mou teorii:
| 14. 10. 2019
Auuu, to nebyla facka, ale kop do kuli :D
Je to jedno :-)
| 11. 10. 2019
Dacia, Renault, Peugeot, Citroen, stejná laciná auta ,ktery plní užitek jak ty drahá, ale jak dlouho tak to je ve hvězdách, záleží pak na spoustě věcí.. -majitel, náhoda špatně či dobre vyrobeneho kusu a pak od koho kupujete aj. Kvalitní auto které by vydrželo jezdit 20 let jak škůdkaFerrari 120 uz prostě nekoupíte za málo peněz :-!
Ja teda ne.
| 11. 10. 2019
Prohlizel jsem si to nekde na salone. Stacilo otevrit dvere. A dekuji nechci.
Ve slusny vybave za cca 350. To si muzu par tisic pridat a mit kombi nebo lifta od sposty jinych znacek. To auto ma pekelnej interier. Velky je jak multivan a nevazi snad ani tunu.... to se musi zmuchlat jak krabicka od cigaret. Navic nevim jaka je vyhoda mit za detma v kufru, co je jak stodola naskladany kola a ja nevim co jeste. Asi je to jen moje deformace, ale to nemusi byt ani fatální naraz a tyhle veci z kufru dokazou udelat ve vnitr peknou paseku.
pokracovanie
| 11. 10. 2019
A celkovo som na aute menil len stierace predne (zadny povodny -myslim gumicky - stale funkcny aj v case predaja auta) a este som menil 2x obe predne ziarovky. Bateria bola povodna original co bola v aute tak fungovala a prezila bez jedineho nabijania v zime a pod. proste auto stale funkcne. Az tento rok koncom zimy manzelka nechala svietit interierove stropne a rano som nenastartoval, len cez kable... ale bateria si poradila! A do auta okrem spotrebaku co som uviedol + 2x kompletne sady zimnych aj letnych pneu + plechy na zimne kolesa to bola cela investicia do auta za 10 rokov. Auto bolo zive s 97 konikmi na maly 5dv. hatchback radost jazdit, ked boli v aute dvaja bez batoziny isli do kopcov :D ale mesto a dialnice parada... Auto nebolo nikdy lakovane teda burane, len raz mi ho nejaky bryndziar (slovaci rozumeju) poskriabal az na plech na kapote, vtom case riesene cez havarijnu... Samozrejme za 10 rokov na ciernom laku pribudnu nejake esteticke chybicky a teda skrabance a tak. Co sa tyka hrdzy auto bolo ciste (mimo podvozkovej casti) kasna krasna, jedine pri odtokoch vody z dveri uz bolo vidiet hrany ze koroduju a jediny jeden velky problem ktory sa prejavil po 7 rokoch (teda po 7 rocnej zaruke od kii na prehrdzavenie plechov)... ako naschval, lem zadneho naraznika na lavej strane bol vo fabrike zle opracovany z vnutornej strane nad kolesom co si nevsimol ani mechanik ked vzdy menil koleso na sezonu ze tam sa dostava voda spina a po 7 rokoch aj doslova par dnoch sa objavila na laku bublina, a bolo... plech durch deravy pod lakom snad 7cm sirka a vyska 2cm... ocistene, vytmelene a oprave no po kazdej zime sa to znova objavilo a teda 3x sa to riesilo vzdy na jar. Inak auticko bolo veelmi zachovale v interiery, Bola to vybava Sporty, cize kovove pedale, kozeny volant, kozena radacia paka a cervene obsitie vo dverach a sedadiel :) prepacte za spam a ze som si vylial srdce :D inak auto som predal 5/2019 za 1/3 z kupnej ceny. Najazdilo somnou cez 130.000km a motorick
dobry vykon Dacie
| 11. 10. 2019
stou nadrzou ako bolo spomenute vyssie od niekoho, tiez by som sa dost bal tej hrdze na nadrzi a toho umiestnenia pod podvozkom. Ja som mal moje druhe auto kupene nove a sluzilo mi 10 rokov: Kia Rio 1.4 (71kw/ 97k) rv:2009. O aute v jednom clanku z 2006 napisali ze predna cast nepasuje k zadnej (dizajnovo), Najkrajsie to auto v roku 2009 urcite nebolo a ako som uviedol ten model bol na trhu asi od 2005 tusim. Ja som ho kupil za 10500€ (cize nieco cez 300.000SK) auto som predal tohto roku, nakolko v rodine pribudlo babo pred 2 rokmi a narastlo... maly htb nam bol stiesneny a aj v case ked bolo dieta male bola to komplikacia niekam ist, v kufri ktory bol akurat na skladaci kocik ste vopchali max 2 stredne velke nakupne tasky, zvysok nakupu siel pred detsku sedacku alebo pred spolujazdca k noham. A tak Kia musela ist prec. Len v skratke som chcel ze auto som mal 10 rokov teda bez 2 mesiacov. A za ten cas co som si vsetko vypocul na adresu kie a co vlastne este aj dnes najde "svojich fanusikov" ma to auto nenechalo v stichu, teda raz pardon. Ked mi po asi 3000km islo na 3 valce, ale to bolo z dovodu prehryzeneho vysokonapatoveho vodica kunou alebo akou havedou. opravene v zaruke v ten samy den... Inak 10 rokov pravidelny servis raz do roka vymena oleja a vsetkych filtrov a spotrebaku podla servisky (sviecky). Auto som v ramci zaruky servisoval priamo u predajcu a po zaruke u znameho v servise. Brzdy predne sa menili komplet po 9 a pol roku. najazd cca 115000km. Vzadu to malo bubny a tie sa len pravidelne raz do roka natreli aby vypadali vzdy ako nove a maximalne sa dostelovali vratane rucnej ak bolo treba alebo pred STK/emisnou. Jedine co na aute za 10 rokov hnevalo bol vyfuk, na ktorom sa asi 2x menil suchy spoj teda vyfukovy tmel pred zadnym tlmicom, tam to bolo slabsie riesene. No a este uchytenie vyfuku sa opravovalo za zvodom od motora, kde to prehrdzavelo asi po 7 rokoch. Rozvody sa menili raz presne podla servisneho intervalu. A celkovo som na aute menil len s

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku