Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Lodgy 1,5 dCi – Levná, obrovská, dieselová

Diskuze (290)
Východní Evropa (a nejen ta) má nový sen pro každý den: sedmimístné auto za cenu malého hatchbacku.

Úspěch značky Dacia nedává konkurenci spát. Sázka na auto postavené z výběhové techniky Renaultu, levně vyrobené v Rumunsku a obdobně levně nabízené nakonec i v západní Evropě zkrátka vyšla. A zatímco ostatní automobilky stále váhají, Dacia šlape dál. Po laciném sedanu Logan přišel obrovský kombík Logan MCV, hatchback Sandero a SUV Duster. Ale stále je kam růst, nejnověji to rumunsko-francouzský výrobce zkouší mezi velkoprostorovými vozy.

Model nazvaný Lodgy ale přináší do zavedeného konceptu několik novinek. Nevyrábí se v Rumunsku, ale v Maroku ve městě Tanger. Tamní výroba v nově postavené továrně je totiž ještě levnější. A technika už není ve všech případech výběhová. Naopak na vestavěnou dotykovou navigaci se ještě nezmohly ani mnohé věhlasnější automobilky s dražšími modely. A s vidinou blížící se normy Euro 6 to Dacia už dnes zkouší s downsizovaným turbomotorem 1,2 TCe (85 kW).

dacia testy mpv dacia testy mpv  

My jsme si ale k prvnímu testu vybrali dieselový čtyřválec 1,5 dCi, konkrétně jeho silnější verzi se 79 kW výkonu a v kombinaci s nejvyšší výbavou Exception. To abychom vyzkoušeli, co všechno dokáže Lodgy nabídnout.

Design navržený bez designéra

Ano, tak nějak působí exteriér. Lodgy přijímá svojí úlohu bez zbytečných snah zaujmout. K několika výrazným prvkům patří chromovaná lišta mezi předními světly, dva prohnuté prolisy na jinak hladkých bocích a zvláštní tvar zadních světel. Jinak Lodgy zaujme hlavně neforemným bočním profilem.

dacia testy mpv dacia testy mpv  

Karoserie působí větším dojmem, než jaká je realita. A to samé platí i pro interiér. Zásluhu na tom má velká prosklená plocha a jednoduché tvary, které nevystupují do prostoru pro cestující. Palubní deska sice neoslní svým designem, jednoduchý tvar v dvoubarevném provedení ale neurazí. Nakonec to není tak dávno, co jsme vídali něco podobného v autech amerického původu.

Na měkčené materiály musíme zapomenout a, co je horší, i na pořádné odkládací prostory. Na středovém tunelu najdeme jen minimalistické prohlubně. Situaci částečně zachraňují kapsy ve dveřích (předních i zadních) a polička před spolujezdcem. Cenné předměty můžete odložit leda do schránky před spolujezdcem nebo do kryté přihrádky v horní části palubní desky. Schovat tašku nebo bundu do zavazadlového prostoru také není jen tak – sedmimístná verze totiž nemá roletku.

dacia testy mpv dacia testy mpv Další místa úspor mohou vyvolat údiv. Otáčkoměr je sebevědomě cejchovaný do sedmi tisíc – to aby byl zaměnitelný s benzinovým Lodgy. Místo tempomatu má auto jen omezovač rychlosti (ten přidává jeden bod v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP). A ovládací prvky ze starších Renaultů se v zásadě usídlily náhodně tam, kde na ně zrovna zbylo místo. Kvalita zpracování levných dílů ale nepřipouští pochyby. Za jízdy v interiéru nic nevrže a kromě páček pro nastavování sklonu předních sedadel drží všechno pevně na svém místě.

MPV by nemělo být jen uvnitř objemné, ale i variabilní. A tady Dacia s ohledem na cenovku nezklame. Jediné, co nám opravdu schází, je podélný posuv druhé řady sedadel. Přístup do třetí řady sedadel je snadný – stačí zatáhnout za plastovou páčku. Ostatní operace už tak příjemné nejsou (malé kovové páčky s oranžovými kryty kladou docela velký odpor), po troše cviku jsou ale snadné a rychlé.

V třetí řadě sedadel lze samostatně sklápět opěradla. Celé dvousedadlo pak můžete sklopit, případně úplně vyjmout, nebo alespoň zafixovat ve vzdálenější poloze za sklopenou druhou řadou sedadel (dělenou v poměru 2:1). Jestli vás zajímá, kde se nachází náhradní kolo, pak klasicky po francouzsku zespodu pod karoserií. Na zbývající výbavu je na boku síťka, žádné přihrádky v podlaze nebo okolo podběhů totiž Lodgy nemá.

dacia testy mpv dacia testy mpv Jsou ale i místa, kde se opravdu nešetřilo. Třeba boční okna za zadními dveřmi jsou výklopná, takže kabina může zlehka ventilovat i zcela vzadu. A kapotu prosím pěkně zvedá plynová vzpěra!

Ještě větší pochvalu zaslouží multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Zahrnuje Bluetooth, navigaci a přehrávač MP3. Přitom chybí klasická mechanika na disky, ale po pravdě – kdy jste si v autě naposledy chtěli pustit hudbu z CD? Moderní USB je levnější a praktičtější.

(Skoro) nic není, jak by se zdálo

Takže variabilita je dobrá, provedení interiéru nenadchne, ani neurazí – ale co vnitřní prostor? Vypadá to skvěle… jenže žádný zázrak to není. Samozřejmě ve svislém směru je místa nadbytek, s podélným to ale i přes vzpřímený posaz nijak slavné není a vnitřní šířka jen mírně přesahující 140 cm je daní za malý konstrukční základ. Vždyť na příbuzné platformě stojí i o dost menší Sandero.

dacia testy mpv dacia testy mpv Nepotěší ani krátké sedáky a celkově subtilní konstrukce sedadel, která sice stačí pro krátké cesty. Ale bude stačit i na oblíbené výpravě do Chorvatska? Nečekaným překvapením je „rovnoprávnost“ všech pasažérů. Dokonce i ti úplně vzadu netrpí. Snížený posaz a úzký prostor sice nemohou konkurovat prvním dvěma řadám, v relativním pohodlí se zde usadí ale i dospělý člověk. A to je proti většině kompaktních sedmimístných MPV vítaná změna.

V takovém případě ale s sebou žádné kufry neodvezete. Za třetí řadou sedadel totiž zbývá jen 32 cm do délky (objem 207 l), a tak řešením s plně obsazeným autem by byl jedině střešní box. S tím se ale u takového typu auta jaksi automaticky počítá.

Slabší to je z opačné strany. Sklopením zadních sedadel získáte na délku solidních 131 cm, pětimístné uspořádání značí nadmíru štědrých 827 litrů. A když se sklopí druhá řada sedadel a třetí se z auta odstraní, mělo by vzniknout místo až na 2617 litrů nákladu (zaplnění po strop). Ale ouha! Zavazadlový prostor měří na délku jen 161 cm, to rozhodně není moc.

dacia testy mpv dacia testy mpv Motor 1,5 dCi (typová řada K9K) se do Dacie montuje ve své třetí generaci. Maloobjemový turbodiesel, který se vyrábí už přes deset let, si už prožil své dětské nemoci, a tak je pro levné velké auto asi tím nejlepším vznětovým pohonem. Má jednodušší osmiventilový rozvod a také staromódní chování, kdy turbodmychadlo potřebuje svůj čas, než se pořádně nadechne. Běžné provozní otáčky se tedy pohybují kolem dvou tisíc. Proto jsou zde dlouhé převody spíš mínusem.

A dieselový motor by měl být úsporný… V zásadě je to i pravda, ale rozhodně ne tak velkolepá, jak slibují tabulkové hodnoty. Ve městě zapomeňte na nějakých 5,3 l/100 km, realita osciluje kolem osmi litrů – při klidném jízdním stylu! Mohou za to i dlouhé převody (čtyřku zařadíte až těsně před dosažením 50 km/h), takže výhoda extrémně nízké hmotnosti příliš nefunguje.

Šestý převodový stupeň je určený výhradně pro dálnici, při okreskové devadesátce totiž motor nedosahuje dvou tisíc otáček ani na pětku. Šestka je ideálně naladěná pro rychlost 130 km/h, tedy běžné dálniční tempo, kdy otáčkoměr indikuje 2250 min-1 a nafta mizí z nádrže tempem 6,1 l/100 km. Tady konečně nabírá příslib nízké spotřeby hmatatelné obrysy.

dacia testy mpv dacia testy mpv  

Nízká hmotnost překvapivě nevadí v odhlučnění motoru. Konstruktérům se povedl malý zázrak a patnáctistovka je v kabině slyšet tak, jak bývá u hlučnějších motorů s hrubým chodem obvyklé – bez ohledu na cenu auta.

A neurazí ani podvozek. Směrová stabilita je navzdory vyšší karoserii v pořádku (však proti tomu pracuje 2,8metrový rozvor) a Lodgy docela obyčejně zatáčí, dokonce bez přehnaných náklonů. Ve spojení s 16palcovými koly je ale potřeba počítat s tím, že na nerovnostech se ozývají obě nápravy. Věrným společníkem na cestách je i aerodynamický hluk a valivý hluk od kol. Vše je ale ve snesitelné míře a na výrazně lepší úrovni než u dosavadních Dacií.

Auto s cenou pro každého není pro všechny

Ale já mám rád dobrá auta a tím Lodgy přes relativní úspěchy v dílčích oblastech zkrátka není. Nelíbí se mně strategie, která z primitivní techniky, totálně nesofistikované konstrukce a laciného provedení interiéru dělá ctnost.

Jenže zkrátka existují zákazníci, kteří si neuvědomují, že za podobné peníze koupí třeba ojetý Ford S-Max, jedno z nejlepších MPV všech dob. A nebo prostě z nějakého důvodu na těch svých pár tisíc kilometrů ročně nutně potřebují nové auto.

Byla by ale škoda nechat se jen zlákat vidinou velkého auta za pár peněz. Pokud totiž nejde o sedmimístný interiér nebo obří zavazadelník, existuje za stejné peníze celá řada lepších aut. Ale auto pro sedm za 250 tisíc (resp. s turbodieselem v nejvyšší specifikaci za 370 tisíc), to je zkrátka nabídka, kterou nikdo jiný neumí a nejspíš ani nechce přebít.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Pro Lodgy se zákazníci nebudou rozhodovat kvůli emocím, nýbrž z čistého kalkulu. Život prostě někdy zamíchá kartami tak, že potřebujete levné velké auto pro kupu dětí, nebo si zkrátka nemůžete dovolit mít jiné auto pro vlastní podnikání a jiné na rodinné výlety.


Za 300 tisíc prostě nemůžete čekat zázraky. Ano, Lodgy jezdí jako klasická dodávka, jenže to v této kategorii prostě musíte přijmout. Před napsáním těchto řádek jsem se krátce projel i v Berlingu s dieselem o výkonu 68 kW, což můj pohled na Lodgy do značné míry změnilo.


Berlingo s tímto motorem je cenově velmi blízko Lodgy, rumunský vůz však nedokáže ničím výrazně porazit. Má o něco promyšlenější interiér, ovladače klimatizace nevypadají jako ze sovětského tanku a o chlup lépe překonává nerovnosti. Nepřesná převodovka, gumovější řízení a dýchavičný motor však nedovolují Citroenu vybudovat si v mých očích jakýkoliv náskok.


Lodgy je prostě podprůměrné auto se skvělým poměrem cena/užitná hodnota. Má všechny předpoklady k úspěchu.

dacia testy mpv dacia testy mpv  

První cena vozu 214.900,- Kč (Access 1,6 61 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 324.900,- Kč (Arctica 1,5 dCi 79 kW)
Základní cena testovaného vozu 354.900,- Kč (Exception 1,5 dCi 79 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 386.900,- Kč (Exception 1,5 dCi 79 kW 7 míst)

Plusy

  • Nejlevnější sedmimístný vůz na trhu, poměr cena/výbava
  • Běžné jízdní vlastnosti na úrovni průměrného auta
  • Objem zavazadlového prostoru v pětimístné konfiguraci
  • Prostor pro pasažéry v třetí řadě
  • Komfortní podvozek
  • Klíč není označen logem výrobce
  • Chytré a levné řešení vestavěné navigace

Minusy

  • Krátké sedáky, sedadla bez bočního vedení
  • Malá vnitřní šířka, relativně krátký zavazadlový prostor
  • Nedostatek rozumných odkládacích prostorů
  • Laciné materiály, nezajímavý design
  • Druhá řada není posuvná, chybí kryt zavazadlového prostoru
  • Omezená nabídka motorů, výbavy, převodovek
  • Dlouhé převody, šestka použitelná jen na dálnici
  • Spotřeba nafty v městském provozu
Diskuze (290)
Dacia Lodgy 1,5 dCi
Cena základní sestavy 354 900 Kč
Výbava základní sestavy Disky kol z lehké slitiny, chromování na masce chladiče, zrcátka a kliky v barvě karoserie, střešní ližiny, ABS, stabilizační systém, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, omezovač rychlosti, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, zadní parkovací senzory, dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB, Bluetooth handsfree a navigací. Kč
Cena testované sestavy 386 900 Kč
Výbava testované sestavy Sedmimístný interiér (15.000,-), metalický lak (11.000,-), vyhřívání předních sedadel (6.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4 / 4.4
Emise CO2: 116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 207 / 827
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1337 / 664
Rozměr pneu: 195/55 R16
Dacia Lodgy 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4498
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2810
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 9. 2012 11:32
Re: Auto pre socialne pripady bez stipky vkusu
To by mě zajímalo co máš ty M6-MZR doma za auto? ;-)
29. 8. 2012 12:44
Chybí kryt zavazadlového prostoru
Chybějící kryt byl možná jen nedodán při zapůjčení novinářského auta, nebo ho předchozí recenzent, který ho měl na testu nevrátil. Vůz je vždy ( i v provedení 7 míst) vybaven roletkou, kterou lze použít i při překlopené 3. řadě sedadel.
Avatar - rohYpnol
26. 8. 2012 23:48
Re: Podle víry
chlubit se nebudu právě pro to, že to nemá vůbec žádný význam. Když budu jezdit Passatem a bydelt na ubytovně, tak budou mé názory nějak "hodnotnější" než když budu mít já nevím, třeba Picanto >:-[] ? Asi ne...
Navíc nejezdím jenom vlastním vozem. Ale jestli chceš vědět, co jsem jel? namátkově Superb II Passaty, Golfy, Octavie I,II, X-trail, Primery, Thalia, Mégany, Fabia I, II, Focus, Escort, P307 ... Myslím, že mírný nadhled nad běžnou produkcí mám ;-)
25. 8. 2012 16:20
Re: kam to spěje?
lacne auto moze byt pekne, ale potom sa musi prisluchat na dizajn a nie na prakticke vlastnosti. V pripade lodgy je predok uplne ok, problem je akurat s krabicovitovym zadkom a tam naozaj nemohli urobit viac, kedze dizajner dostal ulohu urobit auto hlavne s velkym kufrom a 16kami kolesami.
Nie je vsetko ciernobiele, tu kazda potreba ovplyvnuje tu druhu. Keby sa mali zamerat na dizajn, uz by si necital o velkom kufri a priestore v tretej rade, uz by si necital o lacnych nakladoch, rovnom kufri atd..
24. 8. 2012 13:49
Re: Auto pre socialne pripady bez stipky vkusu
som na tom podobne, zatial jazdim bez zavad - pravidelny servis, pripadne pneu neratam. 3 rocne auto sa poistovat oplati a oplati sa to aj neskor, pokial ma slusnu trhovu hodnotu.

K tym gumam len tolko, ze pre kupujuceho moze byt zasadny rozdiel dat za sadu 800, alebo 400 € ;-)