Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Ceed (CD): Možná jedno z posledních normálních aut

Martin Vaculík
Diskuze (4)

Nejenže se normálněji jmenuje, tedy Ceed místo cee'd, ale i normálněji jezdí. Oba předchůdci byli dobrá a spolehlivá auta, třetí generace však přidává i zážitek z jízdy na úrovni tradičních evropských modelů.

Když se v roce 2006 představila první Kia cee'd, překonávala nedůvěru kupujících v korejskou značku výrobou ve slovenské Žilině a také sedmiletou zárukou. Mnozí tvrdili, že zlepšující se parametry a slušná prostornost jsou jedna věc, ale kvalita druhá. Už první cee'd však výdrží přesvědčil – většina těchto aut má po 300.000 km původní všechny hlavní díly podvozku včetně tlumičů a diesel řady U II (1.6 CRDi) je s velkým odstupem nejspolehlivější hnací jednotkou kategorie levnějších ojetin. Po svých majitelích zpravidla nechce vůbec nic, a dokonce i řetěz pohonu rozvodů je zde opravdu bezúdržbový – což jak známo výrobci tvrdí vždy, ale málokdy to bývá pravda.

Nedejte na povídačky

Naopak benzinové motory úplně šťastné nebyly. Základní čtrnáctistovky řady Gamma byly zkonstruovány na vysoký specifický výkon – tvarem sání, časováním ventilového rozvodu i samotným poměrem vrtání (77 mm) vůči zdvihu (75 mm). V nízkých otáčkách neměly dobrou účinnost a katalyzátor coby součást plechových výfukových svodů je vytrestal úplně stejně jako chvíli předtím motory 1.2 HTP od Škody. Rozpadal se a zpětně nasán do motoru způsoboval nejen zničení hlavy, ale zde i vydření samotných válců. Větší šestnáctistovka k tomu přidávala problémy s řetězovým rozvodem. Pokud tak najdete dost lidí, kteří vám i přes odolné podvozky a spolehlivé diesely budou tvrdit, jak sousedovi kia nic nevydržela, je to vina motorů řady Gamma – po roce 2013 už nahrazovaných řadou Kappa.

Video se připravuje ...

V aktuálním ceedu vycházejí všechny motory už z této nové řady, která je s nadčtvercovou konfigurací vrtání a zdvihu účinnější při nízkých otáčkách, a hlavně zatím velmi spolehlivá – a to v atmosférických (1.4 CVVT) i přeplňovaných (1.0, 1.4 a 1.5 T-GDI) modifikacích.

Poprvé skvělý

Kritiku zaslechnete také na podvozky. A vlastně oprávněnou. Měkká zadní pera způsobovala výrazný pokles zádě při naložení, což českým chalupářům vadí asi víc než jiným národům. A byť ladění vozů bylo celkově měkké a bez ambicí na rychlé průjezdy zatáček, na nerovnostech se přesto zezadu ozývaly rány. To platilo u první (ED) i druhé generace (JD – 2013 až 2018), byť například modely GT-Line, nabízené po roce 2015, už vykazovaly známky velmi pečlivého sladění per a tlumičů. Poslední ceed však v roce 2018 přišel s kompletně přepracovaným podvozkem, kde se hlavně změnil sklon zadních tlumičů. S podélným ramenem nápravy v pozici u nezatíženého vozu nyní svírají pravý úhel, takže jejich zdvih při přejezdu nerovnosti odpovídá zdvihu kola. Požadované přilnavosti kol se tak dosáhne při menších tlumicích silách, a tedy i menších impulzech od nerovností přenášených do karoserie. Výrobce to využil k možnosti použít účinnější tlumiče, aniž by to způsobovalo nadměrné chvění karoserie. Aktuální generace je tak první, která umí přinést pocit, kdy auto jako by letělo nad hrbolatou silnicí, přitom je stále stabilní a bezpečně reaguje na řízení. S účinnějšími tlumiči si dobře rozumějí i silnější pera, takže auto po cestě na dovolenou už nevleče záď po zemi.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - michal3826
9. 12. 2023 01:24
Ceed 1.5 tgdi
Zdravím,
článek jsem četl podrobně jsem majitel Ceed 1.5 Tgdi, 7 dct ve výbavě Top rok výroby 2021 najeto cca 32000. Spotřebu mám dlouhodobou 6 litrů většinou město a okresky rychlost +10 km max nad povolený limit a dálnici na tempomat 130 za 5,2. S automatem jsem velice spokojený akorát mě straší ta výdrž počítal jsem víc jak se uvádí v článku, ve vyšších rychlostech hlučnější ale nic hrozného. Jinak zatím bez problému tak uvidíme časem.
Děkuji panu Vaculíkovi za recenzi a podrobný popis určitě velice poučné ale málo o motoru 1.5 Tgdi.

S pozdravem Růžička Michal
10. 6. 2022 22:56
1.4 MPi Kappa
Dlhodobo jazdim tuto 1.4ku v Kii Ceed JD. Motor prisiel s faceliftom v roku 2016 (dovtedy bola problemova Gamma, kde sa sem tam rozpadol katalyzator).

Mam najazdenych cca 80t km, a motor potrebuje len pravidelny servis. V mojom pripade som ho primarne prevadzkoval na dlhych trasach (Bratislava - Mnichov). Dlhodobu spotrebu mam 6.6l/100km, v lete som sa hybal okolo 6.5, v zime skor smerom k 6.7. Tieto spotreby su primarne dialnicne pri cca 140 tacho (135 real), sem tam nejake IGL zony...

Inak je zaujimavy jeden fakt - auto je fakt pri cca 130ke hlucne od motora ale aj od podvozka (slabe odhlucnenie najma zadnych podbehov). Akonahle clovek zrychli na cca 160, auto je trosku hlucnejsie najma od motora, ale prekvapivo je s vyssimi otackami zivsie. Vo finale je tak akceleracia pri 150ke pocitovo lepsia ako povedzme pri 120ke...


Este jedna vec na pana Vaculika - moj dlhodoby problem s tymto autom je bateria a asi inteligentne dobijanie. Trosku mi to pripomina vase skusenosti pri dlhodobom teste Hyundaiu Kona - tam sa vam tiez bez naznakov zrazu vybila bateria. Ja som dlhodobo zapasil s bateriou najma v zime, originalna sa dozila 27 mesiacov, druhy kus vydrzal cca 12 mesiacov (ten som uz zial musel kupovat, zaruka vyprsala po 14 mesiacoch), nasledne mi vymenili kus za kus, ten sa dozil cca 25 mesiacov. Nepomahalo ani dobijanie baterky pocas zimnych mesiacov, proste baterka (44Ah) nedala nikdy viac ako 2 roky. Riesil som to s viacerymi originalnymi servismi, vzdy tvrdili ze vsetko podla och merania je OK, len baterku treba dobit...Pritom autom sa jazdilo, a podla tvrdenia garaznikov je onteligentne dobijanie vypnute, pokial su natvrdo zapnute stretavacky.