Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Škoda Yeti: Motor 2.0 TDI je nejlepší volbou

Bazarové Recenze
Diskuze (49)
O problémech s rozvody turbomotorů TSI se popsaly již stohy papíru. Pro aerodynamicky nepříliš efektivní SUV Škoda Yeti je stejně nejlepší turbodiesel, navíc si dobře drží cenu.

Škoda Yeti je první pokus domácí automobilky o módní SUV a nutno říci, že se hned napoprvé povedl. Design je samozřejmě otázkou osobních preferencí, ale verzi před faceliftem, kterým model prošel v září 2013, se nedala upřít originalita a odvaha pro Škodovku ne zrovna typická.

Jenže ani technika pod povrchem nebyla špatná a pokud jde o jízdní vlastnosti a ovladatelnost, Škoda Yeti jenom těžko hledala konkurenci. A protože lze za kouli turbodieselů 2.0 TDI ve výkonech od 103 kW pověsit až dvě tuny, můžete Yeti používat i jako dříče a pracanta.

Tak k němu spousta lidí také přistupovala a na některých autech je to znát, i když vozy značky Škoda umí své opotřebení a stáří maskovat velmi dobře. Rozhodně ale před koupí automobil důkladně prohlédněte a pokuste se odhadnout způsob jeho používání.

Do těžkého terénu to není

Nutná je prohlídka podvozku, protože Yeti sice zvládne středně těžký terén, ale nápravnice a zavěšení převzaté z Octavie Scout nejsou stavěné na jízdu po skalách a brodění se kamenitým dnem potoka jako v Range Roveru.

Přesto je konstrukce podvozku na poměry silničních SUV robustní a odolná a ani po větších kilometrových nájezdech se neobjevují v zavěšení velké vůle, i když novou sadu tlumičů budete asi muset koupit. Jde především o to, že Škoda Yeti je na kvalitu podvozku a jeho seřízení citlivá, tak ať na vyklepaných tlumičích nepřijdete o jinak výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Slabinou mohou být zadní příčná ramena, ale většinou na to trpí silně opotřebované a značně ojeté exempláře. Rozhodně nesmí Škoda Yeti při testovací jízdě po silnici plavat sem a tam. Pokud má auto pocitově rozevlátý zadek, je něco špatně, takže pátrejte, kde je chyba.

Interiér vozu je kvalitní a odolný a to i když se bavíme o civilních verzích a ne o novinářských autech, která zpravidla vycházela z nejvyšších stupňů výbavy. Sice sem tam narazíte na slaběji vybavené auto, zejména modely s turbomotory 1.2 TSI takové být mohou, ale klimatizaci a elektrická okénka dostanete snad vždycky.

Pokud jde o jízdu a řízení, je Škoda Yeti jedno z nejlepších automobilů v segmentu. Stejně jako všechny ostatní Škodovky má příjemnou ergonomii a neotravuje lacinými chybami, pozice za volantem je dobrá a snadno nastavitelná a také výhled z auta je dostatečný.

Jedinou větší slabinou je snad odezva dotykového ovládání navigace, ale stejně je lepší kupovat automobil bez ní, pokud ho neparkujete jinde než v uzavřeném prostoru- kvůli případným nenechavcům. Originální škodovácká navigace působí na zloděje jako červený hadr na býka, takže nebrat, ať máte klid.

Také se vyhněte panoramatickému oknu. V létě působí jako skleník, což snižuje efektivitu klimatizace, a také jsou s pojezdem okna občas problémy. Zatuhne, nebo se úplně zkroutí. Jsou známy případy, kdy se okno zaseklo uprostřed pohybu a nejelo ani tam ani zpět.

Který motor vybrat?

Pokud jde o motory, asi nejrozumnější verzí je naftová jednotka 2.0 TDI. Klidně berte i slabší provedení o výkonu 81 kW s pohonem předních kol. Na Yeti to stačí a v našich podmínkách je stejně nutnost čtyřkolky takové lidové klišé. Ale když se chcete tahat s metrákem železa a elektroniky navíc, je to vaše věc.

Když berete verzi s pohonem 4x4, chtějte aspoň turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW. Tenhle motor je nejen pružný a silný, ale dá se u něj snést nárůst spotřeby více než u benzinového agregátu. Zatímco těch sedm a půl litru naftového SUV přežijete, u desetilitrové spotřeby benzinu už budete remcat.

U nafty pozor na spojku a dvouhmotový setrvačník, stejně tak na všechny obvyklé závady koncernových tédéíček. Pohon rozvodů už tak rizikový není jako u staršího 16V provedení motoru TDI PD, ale stejně se mějte na pozoru. Mazání je v tomto případě spolehlivější než u verzí s vyvažovacím hřídelem, tu Yeti nemá. Filtr DPF ale dostanete vždycky.

K turbodieselu se docela hodí automat DSG se šesti rychlostmi, který je spolehlivý. Pokud ale taháte přívěs nebo jezdíte hodně po městě, nebojte se zkrátit interval výměny oleje v převodovce na 40.000 km (standardně platí 60.000 km). Stejně tak měňte olej v Haldexu, ať vám vydrží. Když nechcete řadit, berte motor s šestistupňovým DSG. Sedmirychlostní skříň se suchými spojkami je továrnou na problémy.

Pokud se z převodovky nebo z Haldexu ozývá podivné drnčení, bručení a chrčení, nebrat! Výjimečně se objevuje i problém s vibracemi vozu při rychlejší jízdě po dálnici, což nemusí být způsobeno jen nevyváženými koly, ale právě problémem v pohonu 4x4. Tohle se ale spíše projevuje u Superbů 4x4, Yeti na to moc netrpí.

Turbomotory 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou rizikové přes své rozvody a i když dostanete nový zesílený řetěz, stejně ho budete muset pravidelně měnit. A to se vyplatí, že? Jakkoli jsou benzinové jednotky příjemné, pružné a úsporné, ve více jetém autě představují sotva atraktivní nabídku.

Trochu stranou stojí turbomotor 1.8 TSI o výkonu 118 kW, shodou okolností byl i v testovaném autě. Pokud má najeto necelých 50.000 kilometrů, jako zkoušený exemplář, prakticky u něj (kromě rozvodů) nic nehrozí, ale vysoký proběh se na něm mohou podepsat.

Jednaosmička jede pěkně a příjemně zatahuje, i když si ve čtyřkolce s aerodynamicky nepříliš efektivní karoserií řekne o minimálně osm a půl litru. Jenže po velikém kilometrovém proběhu se u ní mohou objevit visící ventily a některé motory také trpí na spotřebu oleje. Nicméně pokud se k němu chováte s citem a nepodtáčíte ho, měl by vydržet.

Přesto je turbomotor 1.8 TSI velmi příjemný. Je tichý, kultivovaný a do interiéru neposílá vibrace jako jednotky 2.0 TDI, které nemají, na rozdíl od 1.8 TSI, vyvažovací hřídele. Navíc začne jednaosmička rychle topit, turbodiesel se přece jenom déle zahřívá. Je to o preferencích, ale na krátké trasy někde po zatočených horských silnicích je snad i benzinový motor lepší.

Zvláštností je tubodiesel 1.6 TDI, který jste koupili jenom s předním pohonem a ještě na sníženém podvozku. Jakkoli je to solidní a docela spolehlivá pohonná jednotka, zrovna do Yeti, který by se měl odlišovat aspoň nějakou průchodností terénem, se moc nehodí.

Celkové hodnocení

Na Škodě Yeti sotva najdete nějakou zásadní chybu, protože to je opravdu povedené auto. Když si dáte pozor na typické poruchy koncernových motorů, vlastně by vás nic špatného potkat nemělo. Kvalita je solidní a poruchovost elektroniky velmi nízká. Pozor si dejte hlavně na původ a historii vozu, protože Škodovky jsou nejoblíbenějším cílem podvodníků. Také se pro klid na duši vyhněte navigaci a panoramatickému střešnímu oknu.

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování a spolehlivost
  • Torzní tuhost karoserie
  • Solidní zůstatková hodnota
  • Umí to i v terénu

Minusy

  • Proti Octavii hůře využitelný kufr<
  • Problémy s rozvody turbomotorů TSI
  • Některá auta toho mají hodně za sebou
  • Originální navigace je lepidlo na zloděje
  • Často slabší výbava základních verzí
Škoda Yeti 1.8 TSI 4x4 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1798
Největší výkon (kW/min) 118/5000
Točivý moment (N.m/min) 250/1500
Převodovka 6 MT
Pohotovostní hmotnost 1520 kg
Palivová nádrž 60 l
Zavazadlový prostor 405/1760 l
Největší rychlost (km/h) 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,4
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8
Rok výroby testovaného vozu 2010
Počet ujetých km dle tachometru 48 870
Cena vozu (financování/hotovost v Kč) 270 000/320 000

Testovaný vůz

Turbomotor 1.8 TSI uděluje Škodě Yeti slušnou dynamiku a ve srovnání s turbodieselem je příjemný především plynulý nástup výkonu a širší spektrum použitelných otáček. Čtyřválec je velmi kultivovaný, ale velkou část potenciálních kupců asi odradí reálná spotřeba mezi 8,5 až 9,0 litru na 100 km. Zkoušený vůz měl najeto necelých 50.000 km, takže uvnitř vypadal pořád pěkně, téměř jako nový. Nešlo ale přeslechnout vzdálené povrzávání z hloubi palubní desky a svist vzduchu okolo vnějších zrcátek a oken. Z uživatelského hlediska byly snad nejhorší jen extrémně pomalé a opožděné reakce dotykové obrazovky audio systému a navigace.

Na co se zaměřit?

  • Spodek vozu nesmí vykazovat známky poškození z těžkého terénu
  • Zkontrolujte stopy po úniku oleje z motoru, převodovky a Haldexu
  • Prověřte důkladně servisní historii vozu a jeho původ
  • Poslouchejte, zda turbomotorům TSI nechrastí rozvodový řetěz
  • Poslouchejte, jestli u TDI nebouchá dvouhmotový setrvačník
  • Vybraní konkurenti

    Suzuki SX4

    Pokud potřebujete čtyřkolku a nemusí to být nutně SUV, je tohle kompaktní Suzuki dobrá a hlavně spolehlivá volba. Nenadchne sice příliš kultivovaností ani kvalitou interiéru, ale je to poctivý pracant, jehož provoz nestojí moc peněz. Pozor jenom na to, jestli někdo podvozek a pohon všech kol nezničil v těžkém terénu.

    skoda yeti bazar skoda yeti bazar

    Ford Kuga

    Módní Kuga si dobře drží cenu, ale to se u povedeného SUV s dobrými turbodiesely tak nějak očekává. Kuga mívá slušnou výbavu a jezdí skutečně pěkně. Prověřte ale důkladně interiér a všechny elektronické hračky, jestli fungují. V tomhle má totiž Ford určité mezery. Nečekejte také praktičnost a prostornost Yeti, Kuga je totiž spíše stylovka a zvednutý hatchback.

    skoda yeti bazar skoda yeti bazar

    Land Rover Freelander

    Zajímavou alternativou může být Freelander, který je poměrně schopný v terénu a kultivovaný a pohodlný na silnici. Turbodiesel 2.2 od Fordu je rozumná a spolehlivá varianta, ale přetěžované Freelandery trpí na opotřebované spojky a převodovky. Prověřte také funkci elektroniky. Celková spolehlivost hodně ojetých automobilů je ale diskutabilní.

    skoda yeti bazar skoda yeti bazar

    Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (49)
4. 9. 2015 18:48
terén
Chci vidět srovnání Land roveru a Yeti v terénu. Myslím že spoilery budou z yetiny jen létat ale projede stejně...
Avatar - wakantanka
1. 9. 2015 13:38
Re: Yety
O.K. dík chlapi že ste ma dostali do obrazu. :yes:
1. 9. 2015 00:08
Re: Yeti rozhodně nezvládne
Haldex je všechno jenom né dobré řešení do terénu ;-) Odpory samozřejmě klade, protože jednak se novější generace automaticky připínají při rozjezdu, a především pak neexistuje mechanická možnost vypojení, takže vždy když auto jede, točí se i všechny jeho komponenty které odpor kladou.
1. 9. 2015 00:04
Re: Dobrá hláška ...
Je potřeba rozlišovat opravdové čtyřkolky se stálým pohonem, a pouze spínatelné jako je haldex. Stálá nějaký význam má, ta skutečně zlepšuje jízdní vlastnosti, haldex je dobrý na vyjetí zasněženého kopce (což někdo nepotřebuje jak je rok dlouhý), jinak je to skutečně jen metrák železa navíc...
1. 9. 2015 00:00
Re: Yety
Taky to píšeš špatně - Yeti jasně O2 platforma PQ35, roomster předek z aktuální fabie (tzn. na počátku výrobu PQ24, poté PQ25), zadek pak Octavia I! Jinak prostornost yetiho opravdu skvostná není, ale to evidentně záměr aby nebyl.