Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Toyota Corolla Verso (2004 až 2009): Spolehlivost s otazníky

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 19. 11. 2020 • 19:35
46
44
Zobrazit náhledy (46)
Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso Toyota Corolla Verso

Corolla Verso třetí generace interně označená R10 byla v Evropě konkurencí pro VW Touran, Opel Zafira, Ford C-Max či Renault Scénic. Ti co ji dali přednost v očekávání vyšší spolehlivosti, ale v řadě případů zažili zklamání.

První generace Corolly Verso Evropu minula. Druhé vydání žilo na starém kontinentě pro změnu pouhé asi tři roky. Recenzovaná třetí generace, v Evropě druhá, ale měla našlápnuto do tehdy ještě populárního segmentu kompaktních MPV mnohem lépe. Zatímco praktičnost a velký vnitřní prostor byly už doménou předchůdce, nabídka pohonných jednotek trochu pokulhávala za nejlepšími evropskými konkurenty. U posledního vydání se tak Toyota zaměřila na její rozšíření, a to jak u zážehových, tak u tehdy velmi důležitých vznětových agregátů.

Bohužel to byly právě pohonné jednotky, které nakonec přivodily mnohým majitelům infarktové stavy. Přesto nelze tvrdit, že by všechny byly špatné. Ten dobrý kus však musíte hledat, což vzhledem k menšímu rozšíření modelu na na šich silnicích nemusí být vždy lehké. Zážehové motory byly v nabídce od začátku dva. Menší šestnáctistovka se chlubila výkonem 81 kW, větší osmnáctistovka nabízela 95 kW. Z hlediska dynamiky se jedná o typické japonské agregáty té doby. Aby něco předvedly, potřebují otáčky. To platí dvojnásob, pokud je auto více obsazeno. Oba agregáty jsou zástupci nechvalně proslulé řady ZZ, kterou najdete v mnoha dobových toyotách s motorem uloženým vpředu napříč. Čtyřválce prosluly vysokou spotřebou oleje, o níž stále mezi lidmi kolují všelijaké mýty. Mnozí vám budou dodnes tvrdit, že příčinou jsou obroušené pístní kroužky, jiní zase, že od roku 2003 je tento problém již vyřešen jejich nahrazením odolnějšími. Ani jedno však není pravda.

Auto Tip 22/2020 Auto Tip 22/2020

Příčina vysoké spotřeby dlouhá léta unikala. Až teprve v roce 2005 Toyota vydala servisní bulletin, který celou anabázi se spotřebou oleje popisuje. Její příčinou byly zapečené pístní kroužky, zejména ten spodní stírací z důvodu vysoké teploty pístů. Ve výsledku docházelo až k vydírání kluzné plochy válců a vzniku ovality (válce nejsou kruhové, ale ve tvaru oválu).

Řešení počítalo s nahrazením původních pístů se čtyřmi otvory novými osmiděrovými, které ještě dostaly dodatečnou drážku zlepšující odvod tepla od zmíněného stíracího kroužku. V případě versa byly takto upravené motory ZZ nabízeny od července 2005. Od té doby by tak měl být klid. Tedy od zvýšené spotřeby oleje. Bohužel se objevují jiné závady související se stářím vozu. Třeba natažený rozvodový řetěz. „Rozvody se běžně dožijí maximálně 200.000 km, takže je dobré je včas vyměnit. To platí o obou pohonných jednotkách. Řetěz se totiž natahuje a v extrému může dokonce přeskočit. Naštěstí k setkání ventilů s písty běžně nedochází,“ říká k rozvodům Jan Kotlařík ze společnosti DICompRacing, která se již léta v Rožmitále pod Třemšínem zabývá servisem vozů Toyota se zážehovými motory. Toto však trápí i jiné značky.

Vzhledem k provozu versa s převahou delších jízd mnozí zvolili vznětový motor, který se lépe popere s naloženým autem při rychlém dálničním provozu. Diesely byly v nabídce dva a nejlépe udělal ten, kdo zvolil menší dvoulitr D-4D označený 1CD-FTV. Jedná se asi o nejspolehlivější pohon versa, jakkoliv common-rail Denso má svá specifika. S nimi si však specialisté dokážou poradit. „Systémy od Densa jsou známy zvýšenou citlivostí na mazivost nafty. K dlouhodobějšímu přežití je u nich opravdu důležité tankovat jen osvědčené produkty,“ říká Jiří Váchal, nezávislý specialista na vozy Toyota a Lexus z Litic u Plzně.

Naopak bychom se vyhnuli většímu motoru 2.2 D-4D z řady AD, který se nabízel ve dvou výkonových verzích, přičemž i tady je použit common-rail Denso. Největším problémem těchto motorů je ovšem zaklepávání těsnění do hlavy válců. Dle Jiřího Váchala se však tato závada týká zejména motoru 2.2 D-4D (2AD-FTV), tedy méně výkonné verze se 100 kW. Samotné těsnění se nejprve takzvaně podfoukne. „Téměř vždy se tak stane v místě mezi prvním a druhým válcem,“ upřesňuje problém Jiří Váchal. Prvotní příčinou závady je usazování karbonu na dně pístů. Jak se karbon hromadí, jednoho dne píst „klepne“ do hlavy a to je začátek problému. Obyčejně se to stává po ujetí 200.000 až 250.000 km.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
2007 2.2 D-4D/100 kW 228 000 km 68 000 Kč
2005 1.8 VVT-i/95 kW 168 000 km 85 000 Kč
2008 1.8 VVT-i/95 kW 101 000 km 165 000 Kč

Motory

1.6 VVT-i/1.8 VVT-i/81/95 kW: Oba nabízené zážehové motory potřebují vyšší otáčky k tomu, aby něco předvedly. Pro pohon často zatíženého MPV se tak hodí méně než diesely. Přesto mohou být dobrou volbou za předpokladu, že zvolíte auta vyrobená po červenci 2005. K tomu přispívá třeba nepřímé vstřikování benzinu, takže tyto agregáty nemají problém s jízdou na krátké vzdálenosti. U raných exemplářů bychom si pohlídali, zda předchozí majitel popsaný problém se spotřebou oleje už vyřešil, což bývá docela časté.

2.0 D-4D/2.2 D-4D/D-4D D-CAT/85/100/130 kW: Diesely zastupovaly dva čtyřválce, ten větší ve dvou výkonových verzích. Z nich je jednoznačně lepší volbou menší dvoulitr, který je obecně odolný a vlastně takřka bezproblémový. Naopak větší motor byl takovým průšvihem, že Toyota dokonce rezignovala na vývoj vlastních dieselů pro příčnou zástavbu do karoserie a raději je pro poslední vydání avensisu kupovala od BMW. Žel i ty mají nějaké problémy, ale o tom zase jindy.

Problémy

Motor 2.2 D-4D: O závadách více v textu. U výkonnější verze D-CAT se přidává problém se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku (ano, používají dnešní diesely bez SCR, nabízela Toyota už v minulé dekádě).

Spojka: Vadný hlavní válec hydrauliky ovládání spojky u zážehových motorů. Vinou toho je obtížné řazení převodů.

ABS/VSC: Svítící kontrolka ABS/VSC (ESP). Příčinou může být vadný snímač úhlu natočení volantu.

Lampy: Praskající žárovky H7 v hlavních světlometech

Náhradní díly na Toyotu Corollu Verso 2.0 D-4D 85 kW
Přední světlomet Depo 4252 Kč
Zadní svítilna ULO 4499 Kč
Sada rozvodů SKF 9250 Kč
Spodní příčné rameno Nipparts 2929 Kč
Dvouhmotový setrvačník LuK 28 630 Kč
Spojková sada LuK 7806 Kč

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Toyota Corolla Verso

Věhlasu a rozšířenosti konkurenčního touranu třetí generace versa nedosáhla, přesto šlo v celoevropském měřítku o úspěšný model. Na českém trhu to ale (zejména po příchodu roomsteru) snadné neměl a za plotem každého bazaru jej tak dnes rozhodně nenajdete, zato ale nabídne více jistoty než mnohými glorifi kovaný německý konkurent. Nabídka v českých bazarech je vcelku skromná a většina inzerovaných ojetin pochází z importu. Českým dovozcům i různým nepoctivcům ale okrajová toyota nikdy moc nestála za námahu, a tak je na českém trhu výběr jen z pár desítek kusů, avšak nečíhá mezi nimi zdaleka tolik pastí. S benzinovými motory je verso volbou jistoty a coby tajný tip se dá doporučit i proto, že většinou pochází od soukromých majitelů a oproti touranu mívá poloviční nájezd i nižší cenu - rozumné kusy dnes najdete už zhruba od 80 tisíc, ty nejlepší stojí dvojnásobek.

Závěr

I přes jisté přešlapy i v případě versa platí, že toyoty jsou odolnější než vozy ze starého kontinentu. Nevýhodou jsou ceny originálních dílů, které mnohdy značně převyšují ceny odpovídajících součástek pro evropské vozy.

Plusy

  • Vynikající prostornost 
  • Promyšlená kabina
  • Variabilita 
  • Solidní pasivní bezpečnost 
  • Dodnes moderní palubní deska 
  • Odolný podvozek 
  • Spolehlivější elektronika než u evropských konkurentů 
  • Solidní jízdní vlastnosti 
  • Nezájem zlodějů 
  • V měřítkách japonských aut velmi dobrá ochrana proti korozi 
  • Často jasný původ a průhledná servisní historie

Minusy

  • Zážehové motory alternativně jen s automatizovanou manuální převodovkou 
  • Nedoporučitelný větší vznětový motor 
  • Dnes už vyšší věk (i nejmladším kusům je deset let) 
  • Dražší specifické náhradní díly 
  • Menší rozšíření vozu 
  • Diesely pouze s manuální převodovkou

Související články

Témata
24. 11. 2020 00:15
Ojetiny
Já už bych si u koupi ojetiny dával pozor. Minulý rok jsem si kupoval jednu z áček a nedopadlo to moc dobře a to se dušovali, že je to nejlepší auto v tomto ročníku co tam mají. Pche, už jim nevěřím ani slovo. Příště si raději pojedu všechno po své ose přes bazary, jako je třeba tento - https://autobazar.biginzerce.cz
Avatar - Mikesus
20. 11. 2020 23:36
Re: typicka
Kdyby se to stalo na jednom kuse, tak řeknu, že to je smůla. Na dvou, ok, stane se, ale když je problémových 100%, O2, O3, Yeti, F1, F3, Passat B6, B7, to všechno bylo problematické přes únosnou mez.

Máš svoji firmu, nebo jsi zaměstnanec? Ono je hezké, že dostanu náhradní auto, ale tu ztrátu času mi nikdo nezaplatí. A jezdit 3x týdně do servisu tam a zpět, nebo někde stát u krajnice s nepojízdným autem, to je opravdu výhra vědět, že dostanu náhradní auto. Skvěle se to zákazníkům vysvětluje.
Když se jezdilo cca 1x týdně do servisu kvůli nějaké závadě, bral jsem to jako samozřejmost, že se může stát a auto s hodně elektroniky to bude dělat. Když to pak bylo už 2x-3x týdně, tak jsme vyměnili celej blbej VAG za Toyotu a zjistili jsme, že za 5 let se do servisu jede jen na garančky, případně sem tam za pár měsíců když mne irituje nějaké povrzávání.

Dám příklad, ségra si vybrala ve stejnou dobu Leona 3 jako já Corollu. Nechtěla Toyotu, že se jí Leon líbil. Za ten rok a půl už ho měla několikrát nepojízdného nebo v nouzovém režimu ( palivové čerpadlo opakovaně, váha vzduchu, snímač otáček kol a ještě nějaké další věci ). V servisu už strávil dobrých pár měsíců. Já jsem řešil přední parkovací senzory ( nejspíš poškozené od odletujícího štěrku ), chybný SW na wifi a uvolněný plast na dveřích.
20. 11. 2020 19:00
Re: typicka
To si mel ale hodne smulu. Mit ale novy auto tak te to nemusi ani zajimat. Proste jim to hodis na hlavu a nafasujes nahradni auto dokud ti to neopravi. Novy auta s premirou elektroniky stoji bohuzel vseobecne za prd a to nejen VW
Avatar - lamal
20. 11. 2020 17:36
Re: Kvalita
Na kvalitu japonskych aut sa nestazujem, bol som skor konkretnejsi k tomu jeho prispevku. Kvalitativne normy maju Japonci prisnejsie, aj ked Toyota uz stihla vyskolit vsetky velke automobilky, takze tie rozdiely v prospech Japoncov su nizsie ako kedysi.
V oblasti spalovacich motorov je to vsak stale pomerne vyrazny rozdiel.
Avatar - Mikesus
20. 11. 2020 13:56
Re: typicka
Moje zkusenost je, ze na autech VAG se kazí spousty věcí uz v průběhu prvních 5 let.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud