Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý RAM 1500 (DS): Nesmrtelný symbol!

Svět motorů Svět motorů 7. 6. 2022 • 03:40
22
12
Zobrazit náhledy (22)
Výměnu olejů je potřeba brát u RAM vážně, výrobce ale situaci rozhodně neulehčuje využitím mnoha různých typů maziv pro jedno auto, a to i pro každý diferenciál zvlášť. I předimenzovaná technika je na jeho typ velmi háklivá, vyfocené poškození má ale na svědomí jízda s uzávěrkou diferenciálu po suché silnici. Výměnu olejů je potřeba brát u RAM vážně, výrobce ale situaci rozhodně neulehčuje využitím mnoha různých typů maziv pro jedno auto, a to i pro každý diferenciál zvlášť. I předimenzovaná technika je na jeho typ velmi háklivá. Toroidní nádrž umístěná místo rezervy nezabírá prostor pro náklad. Vyobrazená nádrž má kapacitu 100 litrů, což reálně znamená možnost natankovat kolem 80 litrů LPG, 20 % je vždy kvůli bezpečnosti nevyužito. Ramena i další komponenty zavěšení jsou naddimenzovány a vydrží i horší zacházení. Výměna však není levná – jedno spodní rameno vyjde na 26 408 Kč, horní rameno na 11 315 Kč. Naopak brzdy jsou na takto velký vůz poněkud poddimenzované a příliš nevydrží, proto je vhodné využívat motorové brzdění. Výrobce neudává interval výměny destiček, velmi totiž záleží na stylu jízdy. Ramena i další komponenty zavěšení jsou naddimenzovány a vydrží i horší zacházení. Výměna však není levná – jedno spodní rameno vyjde na 26 408 Kč, horní rameno na 11 315 Kč. Naopak brzdy jsou na takto velký vůz poněkud poddimenzované a příliš nevydrží, proto je vhodné využívat motorové brzdění. Výrobce neudává interval výměny destiček, velmi totiž záleží na stylu jízdy. Možnosti úprav korby jsou nezměrné, kromě všemožných krytů různých výrobců ale RAM nabízí také takzvané ramboxy, tedy přídavná úschovná místa přímo v bočnicích korby Možnosti úprav korby jsou nezměrné, kromě všemožných krytů různých výrobců ale RAM nabízí také takzvané ramboxy, tedy přídavná úschovná místa přímo v bočnicích korby Ačkoliv je RAM 1500 gigant, je pro něj dostupný nespočet komponent určených pro off-road, které z něj dokáží vytvořit seriózní terénní stroj. V Americe je navíc obvyklá také krátká verze s dvoumístnou kabinou, která se však v Evropě téměř nevyskytuje. RAM 1500 RAM 1500 Montáž levnějšího systému LPG Magic se na motoru neprojevila, byl odladěn správným způsobem a zjevně se mu dostalo potřebné péče Velký pick-up dokáže nabídnout potřebný komfort. Nechybějí vyhřívané ani ventilované sedačky, normální (ale americká) zástrčka ani možnost tlačítkem si nastavit výšku pedálů Laděný výfuk zní hezky a dává okolí pořádně znát, že pod kapotou je osmiválec, při delší cestě ale dokáže být otravný. Lepším řešením by byla vypínatelná klapka. Celý podvozek je kvalitně ošetřen proti korozi a čtyři roky agresivních evropských zim se na něm nepodepsaly. Toroidní nádrž s kapacitou 100 litrů zabírá místo rezervy. Terénní celoroční pneumatiky vypadají dobře, jsou však zjevně vhodnější do terénu než do zimního silničního provozu Orezlé trubky a držák plnicího hrdla spolu se ztracenou krytkou nepůsobí nejlépe, tady bude potřeba trocha údržby

Stále více Evropanů dává před downsizingem a elektrifikací přednost mohutným americkým pick-upům. RAM 1500 je už častý i v Česku a jeho provoz nemusí být černou dírou na peníze.

Symbolem amerických vozů jsou v poslední době bezpochyby velké pick-upy. Zatímco Evropa tlačí na hybridy a elektromobily, na druhé straně oceánu stále zaujímají přední příčky prodejů obrovské stroje s šesti- a osmiválci. V poslední době se s nimi stále častěji setkáváme i v Česku, ale zatímco v USA je už čtyřicet let nejprodávanějším vozem Ford F-Series, u nás si větší oblibu získal konkurenční RAM. V české nabídce ojetin je tak obvykle více než 100 kusů a ceny čtvrté generace (od roku 2008) začínají pod půlmilionem.

Dodge RAM zná u nás téměř každý. Už méně lidí si ale všimlo, že od roku 2010 se divize užitkových vozidel osamostatnila. Vznikla tak nová značka RAM, stále spadající pod koncern Stellantis. Základem její nabídky je řada pick-upů s označením symbolizujícím nosnost. Zatímco Američané si mohou vybírat ze série od 1500 po 5500, v Evropě se setkáme téměř exkluzivně s „nejmenším“ RAM 1500. Už ten je na zdejší poměry s délkou přesahující 5,5 metru gigantem.

Video se připravuje ...

V Evropě má podobný stroj také poněkud jinou image než ve své domovině, kde je pick-up naprosto obyčejným vozem, který navíc v nižších konfiguracích rozhodně není drahý. Evropané toužící po podobném autě jej považují spíše za stylovku a sahají po vyšších výbavách. Na českém trhu se proto setkáme v naprosté převaze s delší kabinou Crew Cab, pohonem všech kol a benzinovým osmiválcem. Občas se objeví také kratší, čtyřmístná kabina Quad Cab a dieselový osmiválec, naopak šestiválce a dvoumístné kabiny jsou naprostou výjimkou.

Rámové pick-upy jsou už z principu stavěny na tvrdší zacházení a s očekáváním, že musí něco vydržet. Platí to i pro menší vozy, určené také pro evropský trh, i když ne vždy se to povede (viz Nissan Navara D40). V Americe se ale počítá s ještě tvrdším zacházením. RAM tam totiž velmi často slouží jako pracovní vozidlo, v některých specifikacích je navíc schopný tahat až pětitunové návěsy.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Avatar - curwasportiva
8. 6. 2022 02:12
Re: RAM je legenda
Ale my se bavili o modernosti, ne “legendarnosti”…
Avatar - Barrichello
7. 6. 2022 22:17
Re: RAM je legenda
I za 20 let může být motor legendární...

že to není shodné se starým HEMI z 50 let víme, 6,75 V8z Bentley Mulsane z roku 2019 nemá ze starým 6,75 z 60 let taky mnoho společného...
Avatar - curwasportiva
7. 6. 2022 21:31
Re: RAM je legenda
To ze se ten motor vyrabi teprve od roku 2003 a neni to opravdove HEMI…
Avatar - Barrichello
7. 6. 2022 20:37
Re: RAM je legenda
Co je na tom moderního krom VVT? A vypínání válců, i když to už měl Cadillac v 70 letech?

Je to OHV s 2 ventily na válec a s nepřímým vstřikem.
Avatar - Barrichello
7. 6. 2022 20:36
Re: RAM je legenda
cenově těžko, 10x 46 je 460 a 18x 19 je 342.

Zkus si zopáknout první stupen základky :-)
Články odjinud