Ojetý Renault Mégane III: Lepší než předchůdce
Třetí generace oblíbeného modelu Renault Mégane se začala vyrábět v roce 2008 a vlastně na trhu vydržela dodnes. Po sedmi letech už můžeme směle říci, že se povedla více, než její tvarově unikátní, leč zejména zkraje produkce vrtošivý předchůdce. Třetí generace sice tolik nešokuje, nicméně svoji práci odvede velmi dobře. Navíc Renault model průběžně omlazuje, byť sedm let je dnes už docela dlouhá služba.
Renault stabilně prodával v Evropě ročně přes 200.000 vozů Mégane a také nyní, na konci jeho životnosti, si zákazníky nachází kolem 150.000 exemplářů. Tím pádem je v autobazarech skutečně z čeho vybírat, přičemž i u nás patří Mégane třetí generace k velmi vyhledávaným a častým ojetinám. Takže na co si dát pozor?
Kilometry napoví
Ceny ojetých vozů Mégane docela padají, tudíž má zájemce šanci získat za relativně dobrý obnos některý z mladších ročníků. A to je u ojetin vždycky výhoda. V případě Renaultu totiž platí, že se občas šetří na nesprávných místech a třeba přední zavěšení na některých autech a části interiéru nevydrží tak dlouho.
Hodně ojetá auta bývají dost unavená a hlavně si dejte pozor na celkový stav vozu. Někteří majitelé totiž Mégane doslova utahali jako spotřební zboží bez servisu, dokud neumřel. Ale na takové auto v solidním autobazaru s přísnými kritérii výkupu zpravidla nenarazíte.
U hodně ojetých, přesto udržovaných automobilů počítejte s opotřebovanou spojkou a trochu drhnoucí převodovkou. Po mechanické stránce však s převodovkami problémy nebývají, neboť dřívější vrtošivé skříně PK6 byly již v době náběhu recenzovaného Mégane nahrazeny spolehlivějšími PK4. Úroveň řazení jako takového je vcelku dobrá.
Smiřte se také s opotřebovaným interiérem a prosezenými sedačkami, jakož i poškozeným čalouněním a plastovým obložením. Důležité ale je, aby všechny elektronické prvky fungovaly, takže vyzkoušejte otevírání bočních oken, klimatizaci, autorádio a především bezklíčové zamykání a odemykání, což je věc, která zlobí na Renaultech dost často. Pozor také na funkci elektronické brzdy, která je v některých exemplářích.
Zmíněnému se vyhnete, pokud zvolíte verzi Generation, která se nevyrábí ve Francii, nýbrž v Turecku. Na první pohled vypadá laciněji, což následně potvrdí také vybavené technologické postupy. Třeba karoserie je svařovaná výhradně bodově a rovněž chybějí některé elektronické vychytávky v čele s elektromechanickou parkovací brzdou či konvenčním klíčem namísto elektronické karty.
“Kouzelná” karta, ač je podle názoru mnohých hospodských rozumbradů velkou slabinou vozu, se v praxi na třetí generaci Mégane projevuje již bezproblémově. Své dny si odbyla v předchůdci a to ještě zejména do modernizace.
Vážně chcete pořád turbodiesel?
Ano, my víme, že chcete. Pokud chcete menší 1.5 dCi, doporučujeme výkonnější verze. Ty již nemají common-rail od Delphi, jehož radiální výtlačná část čerpadla je z principu citlivá na kvalitu nafty, nýbrž mnohem odolnější systém od VDO/Siemens. Na druhou stranu, systém Delphi je dnes asi nejlépe opravitelný common-rail.
Pokud navíc zvolíte auta vyráběná od roku 2010, máte z poloviny vyhráno. V té době totiž Renault zavedl modifikovaná ojniční ložiska, která vydrží mnohem více. Před tím byl strop jejich životnosti klidně 120.000 až 140.000 km. A ještě jednu věc musíme zmínit: specialisté na vozy Renault doporučují zkrátit u dieselů interval výměny oleje na 15.000 km, nebo jeden rok.
Turbodiesel 1.5 dCi je vcelku živý bez ohledu na verzi a navíc úžasně úsporný i tichý. Snad jenom při vyšších rychlostech trochu obtěžuje hlukem. Nicméně svou funkci plní dobře, spotřeba se mimo město a dálnice pohybuje stabilně pod šesti litry a ani dynamika není vyloženě špatná, pokud aspoň trochu pracujete s řadicí pákou.
Asi nejlepší volbou je zážehová 1.6 16V. Verze se 74 kW je spolehlivější, neboť je obraná o proměnné časování rozvodu. Jeho přesuvník se rád vydírá a na nový si připravte přibližně 7000 Kč.
Zvyk vyžaduje trochu přebuzená odezva agregátu v nízkých otáčkách, ale dá se to vydržet a přizpůsobit se tomu. Turbomotoru 1.2 TCe bychom se asi zatím vyhnuli, neboť je příliš nový a docela složitý. Lepší je zvolit verzi 1.4 TCe. Motor vyvinutý dohromady s Nissanem potěší dynamikou, ale zklame spotřebou paliva, zčásti zapříčiněnou absencí přímého vstřikování benzinu.
Zajímavý je dvoulitrový benzinový motor s turbodmychadlem, který se prodával v několika provedeních. Verze o výkonu 132 kW je atraktivní po dynamické stránce, ale počítejte se spotřebou 9 litrů na 100 km. Navíc podvozek Renaultu Mégane pak už moc neodpovídá dynamice motoru. Lepší je proto hledat verzi RenaultSport, která osloví skutečné nadšence. Ovšem její nákup je natolik specifický, že by si zasloužil samostatný článek a dnes se jí věnovat nebudeme.
Turbodiesely 1.9 dCi a 2.0 dCi nejsou špatné a po mechanické stránce i poměrně trvanlivé. Pro 1.9 hovoří vyzrálost, pro dvoulitr některá konstrukční opatření v čele s rozvodovým řetězem či vodou chlazeným turbodmychadlem. Bohužel i tady se Renault nevyhnul problémům s ojničními ložisky, což platí hlavně pro větší dvoulitr. Nevýhoda obou agregátů ale spočívá v tom, že příliš zatěžují přední nápravu a ta má pak kratší životnost. Moderní turbodiesel 1.6 dCi je slušný, ale ještě o něm není dostatek relevantních informací, neboť je to poměrně nový agregát. Prozatím se u něj vyskytuje jenom velmi rychlé opotřebení spojky.
Renault Mégane III: Použité motory | ||||||
Motor | Objem (cm3) | Výkon (kW) | Moment (N.m) | 0-100 km/h (s) | Rychlost (km/h) | Výroba |
1.2 16V TCe | 1197 | 85 | 190 | 10,9 | 185 | od 03/12 |
1.2 16V TCe | 1197 | 97 | 205 | 9,8 | 190 | od 03/12 |
1.4 16V TCe | 1397 | 96 | 190 | 9,6 | 200 | 04/09-06/13 |
1.6 16V | 1598 | 74 | 148 | 10,9 | 190 | od 11/08 |
1.6 16V | 1598 | 81 | 151 | 10,5 | 195 | od 11/08 |
1.6 16V E85 | 1598 | 81 | 151 | 10,5 | 195 | 05/09-05/10 |
2.0 16V | 1997 | 103 | 195 | 10,3 | 195 | od 05/09 |
2.0 16V TCe | 1998 | 132 | 300 | 7,8 | 230 | od 01/09 |
2.0 16V TCe | 1998 | 140 | 300 | 7,7 | 230 | od 08/12 |
2.0 16V TCe | 1998 | 162 | 340 | 7,6 | 240 | od 11/12 |
2.0 16V TCe | 1998 | 184 | 340 | 6,1 | 245 | 11/09-02/12 |
2.0 16V TCe | 1998 | 195 | 360 | 6,0 | 245 | od 04/12 |
1.5 dCi | 1461 | 66 | 200 | 12,5 | 180 | od 11/08 |
1.5 dCi | 1461 | 78 | 240 | 10,5 | 190 | 11/08-01/12 |
1.5 dCi | 1461 | 81 | 240 | 11,5 | 190 | od 05/10 |
1.6 dCi | 1598 | 96 | 320 | 9,8 | 200 | od 01/12 |
1.9 dCi | 1870 | 96 | 300 | 9,5 | 205 | 11/08-02/12 |
2.0 dCi | 1995 | 110 | 360 | 9,5 | 210 | 10/10-01/12 |
2.0 dCi | 1995 | 118 | 380 | 8,7 | 215 | od 04/09 |
2.0 dCi | 1995 | 120 | 380 | 8,5 | 220 | od 08/12 |
Je libo automat?
Renault samozřejmě prodával i model bez spojkového pedálu. Rovnou ale zapomeňte na automat CVT dodávaný k motoru 2.0 16V o výkonu 103 kW. Převodovka se totiž jinam než do města nehodí a navíc není příliš trvanlivá.
Dvouspojková převodovka EDC dodávaná k turbodieselu 1.5 dCi není vyloženě špatná volba, ale záleží na tom, v jakém je stavu a zda prošla pravidelným servisem a kontrolou. Smiřte se s tím, že není moc inteligentní a autem cuká. Atraktivní je klasický automat s měničem prodávaný k motoru 2.0 dCi o výkonu 110 kW, který (pokud má za sebou výměnu oleje podle servisního plánu) vydrží docela dlouho.
Po stránce jízdních vlastností a dynamiky nečekejte kdovíjaké zázraky, nicméně Mégane funguje dobře. Normální defenzivně jezdicí uživatel si stěžovat nebude a závodník si tento vůz nezvolí. Teda s výjimkou ostré verze Renault Sport, která je i zásluhou jinak provedené přední nápravy doslova vynikající. I standardní podvozek ale poskytuje slušnou oporu v zatáčkách, byť zadní náprava s torzní příčkou na rozbité silnici občas poskakuje.
Mégane není nepohodlný, ale kultivovanost nedosahuje takové úrovně jako třeba u soupeřů Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Do kabiny proniká hluk od motoru a práce podvozku. Na zadních sedačkách pak není moc místa, ale aspoň zavazadelník hatchbacku má slušný objem. Třídveřová verze je sice pro dva lidi akorát, ale je obtížněji prodejná. Jistě i proto je větší zájem o pětidveřový hatchback a praktické kombi Grandtour.
Zajímavostí je kupé-kabriolet, ale to už jsme někde jinde. Navíc jeho pevná střecha je dost těžká a poměrně složitá. Občas se stává, že přestane fungovat západka kufru a se střechou nehnete.
Z nedostatků zmiňme rovněž komplikovaný a nepřehledný multimediální systém s navigací a sdruženým ovládáním přes joystick vedle řadicí páky. Jestli tuhle hračku nutně nechcete, tak raději hledejte automobil bez ní. Ani automatická klimatizace není ergonomicky zdařilá, navíc neumí sjednotit ovládání pro levou a pravou polovinu kabiny.
Celkové hodnocení
Renault Mégane umí být solidní a spolehlivý, jenom ale musíte takové auto chvíli hledat. Naštěstí je výběr docela velký. Nevýhodou automobilu je zejména zkraje produkce kolísavá kvalita dílenského zpracování a montáže. I tady platí, že čím méně elektronických prvků je na palubě, tím ve výsledku lépe.
Plusy
- Příznivé ceny ojetin
- Dostupný servis a náhradní díly
- Široký výběr motorů a výbav
- Kvalitně působící interiér
- Výtečné sportovní verze RS
Minusy
- Horší jízdní vlastnosti
- Poruchové turbodiesely 1.5 dCi
- Mnoho aut má za sebou těžký život
- Nižší kultivovanost jízdy
- Místo na zadních sedadlech
Renault Mégane 1.6 16V - Informace o testovaném voze | |
Objem motoru (cm3) | 1598 |
Největší výkon (kW/min) | 81/6000 |
Točivý moment (N.m/min) | 151/4250 |
Největší rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Převodovka | 6M |
Rok výroby testovaného vozu | 2010 |
Počet ujetých km dle tachometru | 101 103 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) | 170 000/135 000 |
Vybraní konkurenti
Volkswagen Golf VI (2009 - 2012)
Volkswagen je tradičně vysoce kultivovaný, pohodlný, kvalitně sestavený a skvěle jezdí. Byť pátá generace byla v tomto ohledu asi lepší. Problémy s motory TSI a TDI mu však kazí celkově dobrou pověst, takže pozor na jejich stav. Také pořizovací ceny ojetin se drží pořád docela vysoko a za dobře vybavená auta si připlatíte. Pozor také na exempláře z neprověřeného zdroje, mohou být stočené. Interiér Golfu totiž maskuje svoje stáří.
Hyundai i30 (2007 - 2012)
Korejská automobilka s tímto vozem udělala obrovský krok kupředu. Potenciál podvozku s nezávislým zavěšením sice Hyundai trošku promarnil, ale automobil nejezdí špatně, je docela pohodlný a pokud má za sebou aspoň nějakou servisní historii, měl by být spolehlivý a levný na provoz. Pozor na stav turbodieselů a počítejte s tím, že třeba podvozek příliš nevydrží. V kontextu se ale jedná o spolehlivý vůz.
Mazda 3 (2009 - 2013)
Tehle kompakt dokáže překvapit kombinací komfortu, praktičnosti a zábavných jízdních vlastností. Ergonomie je taková evropštější a přirozenější než například v konkurečním Civicu. Nepotěší trochu plastový interiér, ale kvalita zpracování je velmi vysoká a spolehlivost také. Dřívější značné problémy s korozí se druhé generace týkají již pouze zcela výjimečně. Nejlepší jsou benzinové motory. Ty věští mají občas sklony ke spotřebě oleje. A diesel 1.6 MZ-CD pochází z líhně koncernu PSA. Po stránce jízdních vlastností se jedná o výborný automobil.
Text a foto: Dalibor Žák a archiv